Rondje Nederland 11

15-08-16 maandag bewolkt 17 gr. Windkracht 3. Ideale dag om te varen over de Waddenzee. 9.25 uur konden we in colonne door de twee bruggen om Harlingen te verlaten.

De meesten gaan richting de eilanden. Wij gaan links af richting Makkum.

12 km verder moeten wij door sluis Kornwerderzand (Afsluitdijk) en komen weer op zoet water, het IJsselmeer, en 5 km verder komen we om 11.30 uur aan in de Gemeente buitenhaven Makkum tegen de dorpskern. Aan een langsteiger wat lekker rustig was totdat er een aantal grote Clippers met min. 20 Duitse pubers per schip naast ons aan de andere kant van de steiger aanmeerden.

Maar.........voor 22.00 uur was het RUHE !!!!

Wij zijn door Makkum gaan lopen en kwamen heel toevallig terecht bij een vioolbouw school. De enige in Nederland. De deur stond uitnodigend open en we mochten er kijken. Dit is echt monnikenwerk, ambachtelijk en zonder computers, wat een geduld moet je hebben. Alles werd met veel passie uitgelegd.

16-08-16 dinsdag. Bewolkt 17 gr. Vandaag via een mooie route per fiets naar het Elfstedenstadje Bolsward met z'n grachtjes en mooie oude panden en de blikvanger; het stadhuis (1614) met een rococobordes uit 1768. We mochten het van binnen helemaal bekijken. Zelfs in de burgemeesterskamer omdat hij afwezig was.

Er is heel veel oud bewaard gebleven.

'Savonds hebben we gegeten in het ,,Posthus,,(in 2015 het leukste restaurant van Friesland) Iedere avond volgeboekt. Het enige wat niet ,,leuk,, was dat je na bijna drie uren nog niet klaar was ! Pffff

17-08-16 woensdag ZON 21 gr. Gisteren lukte het haar helaas niet maar nu is Jose dan toch weer aangekomen voor een paar dagen en heeft de zon meegenomen. Heerlijk, de bimi kan naar beneden.

Half elf was zij er en na de koffie zijn we rustig om 11.30 uur vertrokken.

Al na 50 meter zaten we muurvast in een ondiepte. Niet duidelijk aangegeven .!

In zn achteruit hielp niet maar in combinatie met hek en boegschroef lukte het uiteindelijk om los te komen gelukkig.

Na twee uurtjes sloegen we af naar Workum en bleven voor de sluis van Workum aan een langsteiger liggen. Een prachtplek. De ene kant grazende schapen en aan de andere kant de doorvaart wat altijd gezellig is om naar te kijken.

Hans ging de auto van Jose weer ophalen en wij zijn gaan lopen naar het centrum.

Nog even door het koeienmuseum gelopen! Nou ja, museum..... Mooie avond.

18-08-16 donderdag. Halfbew. 21 gr. Heel relaxte ochtend met nog even een bezoek aan de historische scheepstimmerwerf ,,de hoop,, naast de sluis.

Tegenwoordig worden er nog botters blazers en jollen gerestaureerd en onderhouden ,waar je van boven af kan meekijken. Het is nu een stichting.

Wij vertrokken pas om 14.00 uur uit Workum omdat het een heel klein stukje varen is naar Jachthaven Hindeloopen. We kregen een mooie kopsteiger toegewezen met links uitzicht over de haven en rechts over het IJsselmeer. Hans ging op de fiets weer de auto ophalen en wij zijn door het pittoreske Hindeloopen gaan dwalen.

Ook daar nog een niet te negeren unieke markthal bezocht.

Het was met een mooie avondzon goed toeven op het achterdek en hebben er lekker kunnen eten enz. Uurtje of 21.00 uur hebben we Jose weer uitgezwaaid.

19-08-16 vrijdag. Sluierbewolking 20 gr. windkracht 3. Om het IJsselmeer over te steken moeten wij dat vandaag wel doen omdat hierna windkracht 5-6 voorspeld is.

En dan ga ik echt niet dat grote water op !!

Eerst nog wat genieten van dit mooie uitzicht en de watertanks vol laten lopen.

11.30 uur de luxe haven van Hindeloopen uit en het IJsselmeer op.

Stavoren lieten we links liggen.

Halverwege kregen we de wind aan de zijkant en gingen toch, ondanks niet zo heel veel wind, behoorlijk van links naar rechts.

Beneden alles op de grond en vastgezet voor de zekerheid. Echt niet mijn hobby!!

Drie uren later lagen we in een van de Stadshavens, de Pekelharinghaven, van Medemblik. Het ligt er uiteraard weer vol met zeilschepen (In de boxen). Wij hebben een topplek naast Kasteel Radboud aan een kant met gras en zonder verkeer.

20-08-16 zaterdag. Halfbew. 19 gr. De voorspelde windkracht en windstoten is uitgekomen met af en toe fikse buien. Helaas de achter- en zijkant op het achterdek weer moeten sluiten anders kon je er echt niet zitten omdat het aardig te keer ging.

Een paar keer heen en weer gefietst om alle boodschappen weer aan boord te hebben. Veel wind en regen 'snachts.

21-08-16 zondag. Stromende regen met windkracht 6 en......16gr. De eerste keer binnen moeten ontbijten. Door de wind was het echt te fris.

Wij blijven daarom nog een dag extra liggen in Medemblik.

Maar......... het is ook een hele bijzondere dag met geweldig nieuws wat nu bekend mag worden, en dat is dat wij weer opa en oma mogen worden.

Vandaag wonen we precies drie maanden op de Con Amore.

We hebben besloten niet via het IJsselmeer en het Markermeer naar het zuiden af te zakken maar binnendoor. Dat is nl nieuw voor ons. Heel lang hadden we informatie dat het niet mogelijk zou zijn vanaf Medemblik. Diverse kaarten gaven verschillende hoogtes van de vaste bruggen aan. Het blijft nog een gok maar volgens de brugwachters hier moet het gaan lukken met alles naar beneden.

De weersvoorspellingen kunnen er niet positiever voor zijn. Droog en warm/tropisch.

Morgenochtend gaan wij Medemblik weer verlaten.

Allemaal de lieve groeten.

Rondje Nederland 10

08-08-16 maandag. Bewolkt 18 gr. windkracht 5-6. Om 9.00 uur was het al zo druk op het water daarom doen wij maar rustig aan om weg te komen. We zijn 10.45 uur vertrokken uit Leeuwarden met heel veel westenwind. Na de zeer aparte Slauwerhofbrug (kleine foto) kwamen we op het Van Harinxmakanaal.

Heel onrustig water. Voor de Dronrijpbrug (dubbel rood en geen lunchtijd!!) lagen heel veel schepen te wachten en via de marifoon hoorden wij dat er geen opening gedaan kon worden omdat het ondertussen al meer dan windkracht 6 was en het een oude brug is. Als het 5 minuten Windkracht 5 en minder wordt krijgt de brugwachtster groen licht om de brug te mogen openen.

Wij konden er gelukkig netaan op de cm onderdoor.

In Franeker (weer een Elfstedenstad) konden we om 13.30 uur aanleggen aan de Zuiderkade in het centrum.

We zijn meteen het centrum ingelopen met het mooie oude stadhuis, grachtjes en woonhuizen. Ook kwamen we bij het oudst werkende planetarium ter wereld van Eise Eisinga die een bewegend model van het zonnestelsel tussen 1774 en 1781 aan het plafond van zijn woonkamer heeft gebouwd. Alles is nog authentiek , werkend en kloppend. Een interessant museum met duidelijke uitleg.

09-08-16 dinsdag. Halfbew./buien 16 gr. We moesten even verplaatsen om water te tanken en na wat nog wat klussen zijn we 11.15 uur vertrokken.

Vlak voor Harlingen konden we zo de Tjerk Hiddessluis in en na de schutting kwamen we op zout water. Even verderop ga je rechtsaf de Waddenzee op en links af naar het centrum van Harlingen. Na 2 bruggen, die meteen bediend werden kwamen we om 13.00 uur in de Noorderhaven midden in het centrum. Het is een getijdehaven en omdat alle drijvende steigers al bezet waren moesten wij aanleggen aan de kade.

De havenmeester waarschuwde ons dat we over zes uren meer dan 2 meter gezakt zouden zijn en lange lijnen moesten gebruiken om aan te leggen. Ook kregen we planken om tegen de stootwillen aan te hangen omdat het een damwand is.

We gaan het beleven.

We konden nu nog met een flinke stap naar beneden op de kade komen en na een paar uur moesten we een behoorlijke stap naar beneden om aan boord te komen. 'Savonds was het moeilijk om van boord aan de kant komen!!! Dat ging nog netaan via een trap die in de damwand geplaatst is.

10-08-16 woensdag. Buien 18 gr. Nicky en Floortje zijn onderweg naar Harlingen en komen weer een paar nachtjes logeren, genieten weer.

Door de KNHS is Nicky gevraagd om bij de driedaagse Friese Kampioenschappen in Harich te komen jureren en kon het mooi combineren met ons.

Zijn wij even blij dat we nog in Friesland zijn!!!!

Na de lunch ging Floor naar bed, Hans oppassen en de olympische spelen zien en wij konden op ons gemak shoppen. Goed plan was dat.

11-08-16 donderdag. Depressie! Veel regen en koud met 13-14 gr. Na de koffie is Nicky vertrokken naar Harich en wij namen Floortje onder onze hoede.

12-08-16 vrijdag. Bewolkt 18 gr. windkracht 5.

Nicky en Floortje gaan ons helaas weer verlaten.

In de middag zijn wij een stuk gaan lopen naar oa de buitenhaven en de Barentszwerf waar vrijwilligers al jaren bezig zijn met de reconstructie van het expeditieschip

,,Willem Barentsz,, we mochten overal kijken en er zelfs in. Met passie werd er alles over verteld. Over twee jaar moet het schip operationeel zijn.

We zijn ons ook gaan informeren over de veerboot naar Terschelling en hebben alvast kaartjes gekocht voor zondag. Dan lijkt de weersvoorspelling het beste!!!

Het is ontzettend druk in de haven geworden en overal ligt het 3/4 dik.

'savonds was er muziek in het centrum..

13-08-16 zaterdag. Bewolkt 19 gr. windkracht 5.

v.a. 6 uur 'smorgens hoorden we links de ,,stappers,, die naar huis gingen

en rechts het ontwaken en voorbereidingen treffen van de zeilers die vroeg vertrokken. v.a. 15.00 uur begon de haven alweer vol te lopen en wij kregen weer een paar zeilboten langszij. Met in totaal 10 personen die er een sport van maakten om zovaak mogelijk over ons dek te denderen. Gelukkig hebben we nu geen loge's!!!

14-08-16 zondag. Bewolkt 17 gr. 9.15 uur moesten we bij de veerboot zijn. De vouwfietsen weer in de bagagewagen gelegd en een plekje op het achterdek boven.

Na twee uur varen waren we op Terschelling. Eerst naar de haven , waar echt geen schip meer bij kon. Gelukkig dat wij niet gegokt hadden er zelf heen te varen.

Daarna naar het Oost-end gefietst.

Ook weer een mooi eiland en totaal weer anders dan Schier.

Oa Een heel breed mooi strand en een groot duinmeer. Een stop bij de ,,koffiemolen,, voor de cranberrytaart. En natuurlijk even naar het cafe/restaurant van Hessel voor een Terschellings tapbiertje ,,Schoemrakker,,.

Helaas moesten we zijn optreden missen want de veerboot wacht niet.

We kwamen terug in de overvolle Noorderhaven en...........het lag alweer vier dik langszij, helemaal ingebouwd dus, maar wel gelukkig nu met ,,normale rustige mensen,,!!!! Het was een mooie avond.

Morgenochtend verlaten wij Harlingen en gaan dan de Waddenzee op.

Hans en Ineke

Rondje Nederland 9

30-07-16 zaterdag. Bewolkt 18 gr. Vertrek 9.00 uur uit Lauwersoog. Ondanks dat er aardig wat wind op het Lauwersmeer stond, konden we zonder problemen schuin oversteken de Dokkumer Nieuwe Zijlen op. De sluis stelde weinig voor. Op het moment dat je dacht; gebeurt er nog wat? Gingen de sluisdeuren al open. Via het Dokkumer Grootdiep kwamen we in Dokkum, de noordelijkste stad van Nederland .

Het was een mooie landelijke relaxte tocht. De brug naar het centrum gaf dubbel rood. Lunchpauze, dus aanleggen en meteen even de boodschappen doen. Hans ging voorbij de brug checken of je daar nog leuker kon liggen en idd waren er nog een paar plaatsen open. Meteen 13.00 uur door de brug en een prachtige aanlegplaats kunnen bemachtigen. Tussen de 2 molens aan het Baantje- Bolwerk.

Echt leuk. Het is hier heel populair om te verblijven en het ligt er iedere dag vol.

Wij blijven hier een week.

31-07-16 zondag. Bewolkt 18 gr. Frisse wind. Rondje over de Bolwerken gelopen.

Smiddags kwamen de Parlevinkers zingend en spelend langsvaren en verkochten fruit, groente enz.

01-08-16 maandag. Halfbewolkt 19 gr. Grote schoonmaakdag . Veel drukte op het water met doorgaand en zoekend naar een vrije aanlegplaats vaarverkeer.

Er stond weer veel nw wind. We vonden het beter om het schip om te draaien zodat je achter alles open kon houden.

Achter ons kwam een schip met een Japanse vlag. We hebben al veel nationaliteiten gezien en gesproken, zelfs al een paar keer Australiers, maar Japanners per schip was echt de eerste keer. Zij wonen in Tokyo en hebben 19 jaar geleden dit schip gekocht met als thuishaven Sneek. Ieder jaar komen zij over voor een aantal weken om door Nederland te varen. Heel apart.

02-08-16 dinsdag. Bewolkt 17 gr met veel wind. De Japanners vroegen of ik bij hun aan boord wilde komen om met hun wat routes en havens door te nemen. Noord en Zuid Holland hadden zij oa nog nooit bevaren. Later kwamen zij nog bij ons om met Hans andere kaarten te bekijken en wij konden een havengids meegeven.

Zij lieten hun kaartje en een Japans wasdoekje met uitgelegde japanse tekens achter.

We hebben smiddags weer een mooie fietstocht gemaakt door een aantal dorpjes/gemeenschappen met namen waarvan de meesten eindigen op ,,um,,.

Terug in Dokkum bij Het Koffiehuis een heerlijke ,,Bonifatiuskoffie,, genomen.

03-08-16 woensdag. Stormpje met buien. 19 gr. Hans ging naar de kapper.

Smiddags hebben we de Zeldenrustmolen bezocht. (Een van de twee molens waar we op kijken). Deze koren- en pelmolen was in bedrijf . De wieken draaiden met een hoop geweld en alles werd uitgelegd. Hans hielp een handje mee.

Er wordt ook ambachtelijk gemalen mosterd gemaakt.

04-08-16 donderdag. Bewolkt, buien en windstoten. 19 gr.

We hebben een rondje gelopen oa naar de Bonifatiuskapel , ook wel een pelgrimsoord, wij vonden het echt de moeite waard.

Op de kade van de Zijl staat links en rechts een bankje in de vorm van een Friese doorloper waarvan de punt in de richting staat die de schaatsers moesten volgen met de Elfstedentocht . Dit punt in het centrum van Dokkum wordt nl het keerpunt genoemd. (Zelf nooit de tocht der tochten geschaatst maar wel gefietst).

Heel leuk om nu een aantal van die elf steden varend aan te doen.

De hele dag door kwamen er grote oude vrachtzeilschepen langs ri. Harlingen.

Misschien wel een stuk of 25. Een indrukwekkend gezicht.

05-08-16 vrijdag. Halfbew. 19 gr. De Japanse achterburen gaan vertrekken.

Gisteren kwamen zij weer even langs om hun route nog een keer door te nemen.

Na een hoop buigingen en handen schudden hebben wij ze uitgezwaaid.

Vandaag is de jaarmarkt in het centrum. Het stelde niet echt veel voor maar er kwamen toch wel heel wat mensen op af en daardoor was het er heel gezellig.

06-08-16 zaterdag. Halfbewolkt 19-20 gr. We gaan Dokkum verlaten om 9.45 uur.

Bij het doorvaren van de brug moesten we 5 euro in het klompje doen.

In de 2.5 mnd dat wij onderweg zijn is dit de eerste keer. Nu gaan we de mooie Dokkumer Ee op met 9 schepen richting Leeuwarden.

Als daar straks nog maar plaats is !!!

11 uur kwamen we door Burdaard . Een brugwachtster voor twee bruggen die ook het klompje toeslingerde. Ze had alles goed onder controle.

En.........geen grapjes uithalen anders opent zij de tweede brug niet!!!

Dit dorpje ziet er aan het water gezellig uit. Het is een druk srukje water.

Even later kwamen we langs het door Elfstedenliefhebbers overbekende houten bruggetje in Bartlehiem (ook toen overheen gefietst).

Bij de eerste brug in Leeuwarden werd weer een klompje toegeworpen bedoeld

voor alle bruggen die open moeten om door de stad te kunnen varen.

Om 13.30 uur hadden wij, ondanks de drukte, (er moest een sloep voor opschuiven) een topplek aan de Prinsentuin/Noorderplantage aan de voet van de bekende Oldehovetoren. Je loopt zo het gezellige centrum in. We blijven hier twee nachten.

07-08-16 zondag. Bewolkt 19 gr. zw 4. Het is v.a. 9 uur alweer gezellig druk op het water. Zowel ri. Harlingen als ri. Dokkum.

Wij gaan zo de stad weer verder ontdekken.

Rondje Nederland 8

21-07-17 donderdag. Zon 25 gr. Een culturele middag met Sander. oa naar het mooie Drents Museum (tip van Henk en Vera) was de moeite waard, heel divers en daarna nog een stukje oud Assen. We waren net terug toen er een wolkbreuk losbarstte.

Daarna naar het bekende eetcafe ,,De Witterbrug,, the best ribs in town beweren zij. Een aanrader!

22-07-16 vrijdag. Regen 19gr. Vandaag gaat Sander ons weer verlaten en neemt dan mijn auto mee terug. Eind van de middag kwam de zon door en dat scheelde meteen een graad of vier. Tijd om weer voldoende voorraad aan boord te halen.

Op straat opvallend veel jeugd die met hun mobiele telefoon op jacht zijn naar de virtuele beestjes in het spelletje Pokemon Go. (Het nieuwe sociale buitenspelen).

De haven is aardig volgelopen voor het weekend.

23-07-16 zaterdag. Bewolkt 19 gr. De havenmeesteres zou 10.00 uur de twee bruggen openen en voor de vaste brug moesten we de radarbeugel, bimi en de kap weer naar beneden laten zakken om Assen te kunnen verlaten.

Het is een gedoe maar wel een leuke haven midden in de stad.

We gingen rechtsaf richting Groningen de 28 km lange Noord Willemskanaal op met 18 beweegbare bruggen en 3 sluizen .

12.15 uur bij de Vriezerbrug (9e) in Groningen moesten we aanleggen ivm de lunchpauze.

Onderweg zagen we steeds groepen historische motoren die, wat later bleek, meededen aan de ,,international windmillrally,, . 'Savonds zagen we dat op tv .

Om 15.00 uur sloegen we linksaf richting het Paterswolder en Hoornse Meer, door een smalle doorgang richting de Nijveensekolksluis. Heel mooi smal kronkelig en landelijk. Het is een kleine sluis van vier m. breed met verval van twee meter. Wij zijn 3.85 m breed . De stootwillen moesten snel naar binnen, die werden kapot gedrukt. Wij hadden ons erop verkeken en konden niet meer terug. Na betaling van 4 euro konden de deuren net aan open en met duwen en trekken konden we er door heen.

Pfffff , dit doen we nooit meer dus!!!!! (Maar helaas zullen we er terug toch ook weer door moeten en een plan bedenken).

Maar ......... we werden beloond. Wat een mooi merengebied is dit met kleine eilandjes.

De dieptemeter constant in de gaten gehouden. Dat hield niet veel over.

Al snel zagen we dat we wel een vreemde eend in de bijt waren met ons schip.

Alleen zeil- en kleinere motorboten. De havens waren ook niet op onze afmeting uitgerust. Bij een ,,De Zuidwesthoek,, konden we terecht aan een langsteiger.

Het zou een warm weekend worden daarom leek het ons een goed idee om naar dit gebied te gaan ipv in een stad te liggen.

24-07-16 zondag. Eerst bewolkt 20 gr. windstil. Begin van de middag brak de zon door en werd het 25 gr. Heerlijk weer met weinig wind.

We hebben een schitterend rondje gefietst rondom dit merengebied.

Ondanks de onweersvoorspelling is het droog gebleven en konden we lang buiten zitten.

25-07-16 maandag. Bewolkt 20 gr. Vertrek 10.00 uur. We hebben ons nu voorbereid om door het smalle Nijveensterkolksluisje te kunnen.

Er is geen andere uitweg mogelijk.

De zelfgemaakte rubbermattenstootwillen , nog van het Frankrijk avontuur, zijn weer voor de dag gehaald en deden hun werk. De fenders konden binnen boord blijven.

De ophaalfietsbrug boven de sluis werd ook alvast omhooggedaan zodat wij iets meer speling hadden met de lengte. De sluiswachter gaf de juiste aanwijzingen want er was eerst ook nog een geniepig bochtje om erin te kunnen. Alles ging goed.

Nu weer op het Noord Willemskanaal. In Konvooi van 4 schepen .gingen we door de stad Groningen . Om 11.30 uur moesten we al bij de 9e brug aanleggen ivm de lunchpauze tot 13.00 uur. We waren nog maar 5 km op weg. De brugwachter fietste steeds mee naar de volgende brug om die te bedienen.

13.30 uur kwamen we op het Reitdiep, een voormalige zeearm van 31 km, en

15.15 uur lagen we aan een van de steigers van ,,Garnwerd aan Zee,, (zee is nu het Reitdiep) een schattig klein dorp zonder ook maar een winkel maar wel met voldoende horeca. Een mooie plek voor een stop. Op km 15.

26-07-16 dinsdag. Bewolkt met af en toe een bui 17-20 gr. Was hangt te drogen aan de reling. Wij hadden een kopje koffie aangeboden gekregen bij het havenrestaurant. Gigantisch en mooi terras aan het water.

Uiteindelijk pas om 11.00 uur vertrokken . Ter hoogte van het terras hoorden we de serveerster roepen en zwaaien , he.....? met mijn tas! Had geen idee dat ik die vergeten was! OEPS.........het begin van ??? wat een geluk dat zij ons zag vertrekken. Hans direct naar de oever gemanouvreerd en ik met de pikhaak over boord zodat zij mijn tas er aan kon haken. Dat ging ook maar net aan goed.

Een prachtige tocht met veel bochten over het Reitdiep. De bruggen gingen snel open.

Om 13.30 uur kwamen we in de haven Hunzegat in Zoutkamp en hebben lopend het oude vissersdorp verkend. Vanaf het achterdek hadden we een prachtig uitzicht op zowel het Reitdiep als op het natuurgebied met oa Hooglanders, paarden enz.

27-07-16 woensdag. Halfbew. 20 gr. 10.00 uur vertrokken. Eerst naar een andere steiger om water te tanken. Reitdiep wordt hier Zoutkamperril. Het water is hier breder en betond en komt met veel bochten uit op het grote Lauwersmeer.

De hele omgeving hier is het unieke natuurgebied ,,Nationaal Park Lauwersmeer.

12.00 uur lagen we, met heel veel wind, vast in de haven Noordergat te Lauwersoog

voor drie nachten. Het ligt hier uiteraard vol met zeilboten overal vandaan.

Vlak achter de dijk, is de Waddenzee met uitzicht op Schiermonnikoog.

28-07-16 donderdag. Zon/Half bew. 20 gr. Het leek ons een mooie dag om naar Schiermonnikoog te gaan. 9.30 uur zaten we op de veerboot die er drie kwartier over doet. onze vouwfietsen konden als handbagage mee in een speciaal bagagewagentje. Aangekomen eerst naar de haven voor kopje koffie en om te bekijken of de waarschuwing klopt dat alles 3 tot 5 schepen dik zou liggen. En ja, de haven lag vol en stond bijna droog met de daardoor nodige stank.

Toch een goede beslissing geweest om er niet zelf heen te varen.

Het kleinste bewoonde eiland van Nederland Schiermonnikoog (Schier) heeft ons echt verrast. Prachtige natuur heel divers. En.....de stilte.

We hebben nu het hele eiland rondgefietst. Het was er perfect weer voor.

Half vijf ging de veerboot weer terug naar Lauwersoog. Onderweg toch nog een zeehond gespot. Juist toen we weer naar de haven fietsten begon het te regenen, wat een planning. Weer een dag met een gouden randje.

29-07-16 vrijdag. Bewolkt 19 gr. later felle buien.

Tussen en door de regenbuien gefietst door het mooie ,,Nationaal Park Lauwersmeer.

We probeerden onderweg in een klein dorp een broodje te scoren maar helaas was er niets te koop. Uiteindelijk kwamen we terecht bij de Museum Haven ,,Het Booze Wijf,,.

Het was niet echt de bedoeling met dit weer, (wk 5) maar toch nog 35 km gefietst.

Morgen verlaten wij Lauwersoog. De volgende stop zal Dokkum worden.

Rondje Nederland 7

13-07-16. Woensdag bewolkt 16 gr. v.a. 11 uur regen.

We hebben besloten hier toch wat langer te blijven. Leuke gezellige stop in het centrum van Meppel. Alleen hier geen internet. Wel een mooi fietsgebied.

Bij AH krijg je drie uur per dag free wifi. Je kan er bij zitten aan tafel met een kopje koffie nou...........wat wil je nog meer!!! Ik kon er mooi de foto's op de blog zetten.

14-07-16. Donderdag bewolkt, veel wind max 18 gr. Met de fietsen in de auto zijn we naar onze volgende stop gereden, Dieverbrug. Dat is halverwege naar Assen.

Een geliefde haven, geen liggeld verschuldigd. Het was er druk.

We zijn daarvandaan naar het Brinkdorp Havelte gefietst. Een prachtig gebied.

Bij de Havelterberg in een heidegebied zijn we op zoek gegaan naar de twee hunebedden die daar liggen. Het zou een half uur lopen zijn v.a. de vaart.

Nou, dan hebben zij wel de tijd van Daphne Schippers aangehouden!!!denk ik.

Een van de hunebedden is de op een na grootste in Nederland. 18 m.

Onderweg terug naar Meppel kwamen we de drie kalksteenovens tegen die gebruikt werden om de schelpen uit de Waddenzee te verbranden tot kalk.

Ruim 31 km gefietst en op tijd terug om de Koninginnenrit van quatorze juillet Montpellier - Mont Ventoux, die wat ingekort werd vanwege de mistral, te zien.

Wij kennen dit gebied met zeker ook de mistrals door het Rhonedal van onze vaartocht in 2013. En die zijn heel heftig.

15-07-16. Vrijdag bewolkt 18 gr en.........drooggebleven.

16-07-16. Zaterdag zwaar bewolkt 19 gr veel wind.

Fietstocht door ,,Groot Salland,, heel afwisselend. Oa door Staphorst. Mooie oude boerderijen riet gedekt. Lage deuren en alle verf incl. de luiken dezelfde kleur groen met wit. ,,Staphorst groen,, ! Alle goed verzorgde tuinen om de mooi gemaaide grasvelden heen en allemaal dezelfde planten: begonia's en hortensia's! Ja, Astrid, voor een leek !!! iedereen was in de tuin aan het werk .Verder was er niets te beleven, zelfs op de zaterdag.

We vervolgden onze tocht door kleine buurgemeenschappen een heel stuk zelfs over een drassig zandpad dat nog lastig was om niet weg te glijden.

In de buurt van Meppel - De Wijk zagen we een groot weiland met wel een stuk of honderd ooievaars. het heet De Lokkerij Reestdal De Wijk.

Lokkerij heeft met lokken niets te maken maar wel met de boerderij van fam Lokken waar het ooievaarsstation is gevestigd.

Onderweg heel veel schapen en velden met mais .

Weer een mooie fietstocht van ruim 34 km.

17-07-16. Zondag. 22 gr met wind. Wakker geworden door de zon. HEERLIJK is dat! De zijkanten kunnen eindelijk omhoog en recreeren maar!!! Heerlijke dag.

18-07-16. Maandag. zon 24 gr. De bouwvakkers zijn weer enthousiast bezig met een hoop herrie. Voor ons tijd om te vertrekken uit Meppel. We konden direct de sluis in en afrekenen met de sluiswachter. De bimi naar beneden en cabriovaren. Dat is lang geleden. We draaien nu de Drentsche Hoofdvaart op. Het traject Meppel-Assen is 42 km. De max snelheid is 6 km/uur met 6 sluizen die zorgen voor een overbrugging van een hoogteverschil van 11.6 m. (Wij stijgen met het landschap mee) ondanks het zo voor het oog platte land. En min. 29 bruggen. De Galgenkampsbrug werkt maar een keer per half uur. Helaas moesten wij 20 min. wachten. En voor de spoorbrug moesten we ook aanleggen omdat er eerst een bepaalde trein gepasseerd moest zijn.

Tussen 12.00 en 13.00 uur lunchpauze voor sluis- en brugwachters. Voor ons dan ook maar. Toen waren we nog maar 9 km van Meppel!!!

14.45 uur kwamen we bij onze stopplaats sluis Dieverbrug. Een gewilde plek omdat het vrije aanlegplaatsen zijn. We hadden geluk dat er nog twee plaatsen vrij waren. Ons kent ons hier. Allemaal met elkaar in gesprek van boot tot boot. Sommige liggen hier al een dag of tien - twaalf. Je mag hier max 14 dagen liggen.

Een hoog campinggehalte met dialecten die niet te verstaan zijn. Heel grappig.

Ook oa Duitsers, Zwitsers en zelfs Australiers.

Dit punt is 21 km van Meppel en 24 km van Assen-Centrum.

19-07-16. Dinsdag zon 26 gr. Hier houden wij van.

3 wassen hangen te drogen en wij zijn met de fietsen in de auto naar Assen gereden.

Vrije parkeerplek gevonden en de haven in het centrum bekeken.

Heerlijk geluncht onderweg en al met al weer 32 km gefietst.

Prachtige avond windstil.

20-07-16. Woensdag. De eerste tropische dag van dit jaar. Bij vertrek 9.30 uur 33 gr.

Het ging rustig aan. Handbediende sluisjes en -bruggen. Er werd meegefietst om te openen. En natuurlijk de verplichte lunchpauze.

Bij brug Asserwijk sloegen we af ,,De Vaart,, op. Die brug is zo laag dat wij tot de ramen alles plat moesten hebben. Bedankt voor de tip Marjon.

Vlak erachter nog een fietsbrug die door de havenmeester geopend moest worden.

Na een belletje door een andere brugwachter kwam zij aangetufd met haar scooter.

Eerst nog watertanken bij het speciaal vrijgehouden stuk aan de kade.

Voor de aanlegplaats moesten we achteraan aansluiten aan de kade in Assen-C.

Sander is onderweg met de trein, gezellig weer. Wij halen hem straks op met de auto.

Hij blijft een paar nachtjes en neemt mijn auto dan weer mee terug.

Allemaal de lieve groeten.

Hans en Ineke

Rondje Nederland 6

30-06-16 donderdag. Bewolkt 18 gr. v.a. 16.00 uur regen.

10.00 uur kwam er een boot aan met een trekker die in het water gelift moest worden. Wij moesten er plaats voor maken. Daarna konden we weer op onze ligplek naast de ,,capricorn,, uit Edam. Daarna zijn we Zutphen in gegaan en hebben er lekker geluncht.

01-07-16 vrijdag. Bewolkt wind 18 gr. We zijn om 9.45 uur vertrokken. Door het hoge water was de doorvaart van de spoorbrug 4.20 m. Normaal gesproken kunnen we er zonder problemen onderdoor, maar nu moesten we snel omdraaien en tegenstroom de bimi en de radarbeugel naar beneden doen om er onderdoor te kunnen. Verder ging het wel goed en om 11.15 uur lagen we in het grintgat van Deventer haven tot dinsdag. Hans ging op de fiets mijn auto weer ophalen met pittige tegenwind. Er was een nood loopbrug geplaatst boven het parkeerterrein dat onder water stond om zo van de haven op de kant te komen. Kinderen zwommen op het parkeerterrein.

Klinkt raar maar waar.!

v.a. 14.00 uur regen. We hebben heerlijk gegeten bij het havenrest. ,,windkracht 7" .

02-07-16 zaterdag. Regen, hagel, onweer. De was ging naar buiten , naar binnen, naar buiten enz. Het weer veroorzaakte wel hele mooie luchten.

03-07-16 zondag. Begon met regen en zelfs onweer. 14.00 uur werd het droog en om 15.00 uur kwam Jose aan. Zij nam het zonnetje mee. Vers gemaakte pan soep met wat broodjes was een heerlijke lunch. Daarna gingen wij naar Centrum Deventer en Hans ging de Tour volgen.

'Savonds een tafel gereserveerd en lekker gegeten bij havenrest. ,,windkracht 7" .

04-07-16 maandag. Heerlijke zonnige dag. Hans heeft mijn auto alvast naar Veessen gebracht en met de fiets weer terug. Jose en ik gingen chillen op het voordek.

Eind van de middag weer even naar het centrum geweest. Mooie avond.

05-07-16. Dinsdag. Miezer/regen 16 gr. Hans ging eerst de auto van Jose naar Veessen brengen . En kwam weer tegen wind en drijfnat terug. (Zijn eigen ,,Tour,,).

Daarna zijn we vertrokken om 12.45 uur. We zijn Veessen gepasseerd . Er was veel wind en regen wat ook lastig was bij het aanleggen in de haven van Hattem om 15.00 uur. We blijven hier 6 nachten.

Jose en ik zijn even het stadje doorgelopen.

06-07-16. Woensdag. Halfbew. 18 gr. Jose en ik zijn naar zwolle gegaan. Het was er gezellig druk ook ivm een zomermarkt. Hans ging mijn auto ophalen uit Veessen,.

Hij heeft het maar druk nu met twee auto's.!

07-07-16. Donderdag. Halfbew. 20 gr. Eerst weer een fietstochtje voor hans om nu De auto van Jose op te halen uit Veessen. Jose las via facebook dat fam Schenk met hun schip ,,Aranka,, in Hattem aan zouden komen. Voordat wij naar het centrum zouden lopen zijn we even bij ze langs gegaan en wat bijgekletst.

Zij gingen een stukje fietsen en wij moesten nodig nog shoppen.

08-07-16. Vrijdag. Regen en frisse wind 17 gr. Aan boord gebleven t/m de lunch.

Jose gaat ons weer verlaten. ( was heel gezellig). Ik kan met haar meerijden naar Zeist, waar Marleen (een vriendin al vanaf de kleuterschool) een high wine geeft omdat zij 65 jaar is geworden.

Een gezellig en perfect verzorgd feestje. Leuk dat ik er bij kon zijn.

Dochter Marcella bracht mij na afloop naar station Amersfoort waar ik de trein naar Zwolle kon nemen, en Hans weer klaarstond met de auto.

09-07-16. Zaterdag. Bewolkt, veel wind, 18 gr. Een hoognodige Poetsdag voor alle twee.

Aantal wassen gedraaid. Het was nl goed weer om te drogen.

En ook weer voldoende boodschappen aan boord gehaald. Nuttige dag.

10-07-16. Zondag. Halfbew. 24-26 gr. Veel wind. Na het ontbijt 2 fietsen in de auto en naar de haven van Hasselt gereden. De auto laten we hier staan. Door het stadje gelopen en met de fiets terug naar Zwolle via een mooie fietsroute. Heel landelijk. Met een handbediende voetveerpont moesten we de Overijsselse Vecht oversteken . Echt mooi hier. Jammer dat wij te hoog zijn om hier te kunnen varen.

Even later kwamen we zo goed als langs manege Zwolle waar we even een stop hebben ingelast. Onze ex zwager zwaait hier sinds kort de scepter. Een kopje koffie en een rondleiding verder zijn wij weer verder gegaan naar de haven van Hattem waar we nog liggen. Het werd erg op prijs gesteld.

Toch bijna weer 25 km gefietst met veel wind maar ooh zo heeeerlijk weer.

Een hele mooie avond om op een terras te kunnen eten.

11-07-16. Maandag. Een depressie: Zwaarbewokt 15 gr. met wk 5. Vertrek 10.00 uur . Re. af de Spooldersluis in. Na de schutting gingen de sluisdeuren open maar de brug er boven ging niet omhoog dus konden wij er niet uit. Heel handig !

Via marifoon gevraagd of de brug aub omhoog gedaan kon worden zodat wij uit de sluis zouden kunnen en de scheepvaart aan de andere kant er weer in.

Via het 2,5 km lange Zwolle-IJsselkanaal varen we op een traag door het landschap kronkelende rivier ,, Het Zwarte Water,,. Langs het oude stadje Hasselt, waar de auto staat, door naar de Gemeentelijke Binnenhaven Genemuiden. Beschut, gastvrij en, je zou het niet bedenken daar, maar alle mogelijke winkels zijn aanwezig.

12-07--16. Dinsdag. Buien 17 gr. Eerst de watertank gevuld, die bijna leeg was, aan de andere kant. Het nam behoorlijk wat tijd in beslag. Ondertussen heb ik een paar schoenen kunnen scoren , waarnaar ik al heel lang op zoek was.

Vertrek 11.30 uur via Het Zwarte Water kwamen we op het Meppeler Diep, landelijk en rustig. Voor de Gemeentelijke Passanten binnenhaven in het Centrum van Meppel moesten we nog even de Meppelersluis met ophaalbrug door voor een aanlegplaats om 13.30 uur. Alles wordt bediend door de havenmeester.

De laatste vrije plaats was helaas voor een bouwwerk met de nodige herrie tot 16.30.

Na de lunch is Hans weer op de fiets vertrokken om de auto hierheen te halen.

Ik ben een rondje Meppel gaan lopen. Bij controle van de motorruimte zag Hans dat de V-snaar door onverklaarbare wijze gebroken was. Ergens bij Huy was hij er ook al afgegaan! Dat is ook de reden dat we problemen hadden met het opladen van de startaccu's. Zo is er ook altijd wel wat met een schip.!!! Grrr

Gelukkig een bedrijf gevonden die deze maat V-snaren verkoopt. Helaas was er maar een op voorraad. We zijn er voorlopig mee gered.

Morgen verlaten wij het Meppeler Diep en komen op de Drentsche Hooftvaart

richting Assen om ons rondje Nederland te vervolgen.

Rondje Nederland 5

Zondag 19-06-16. Bewolkt 18 gr. De laatste dag in Maastricht Marina.

Na de F1 met Jos Verstappen zijn we met de fiets naar het Centrum gegaan en een terrasje gepikt. We kwamen de bemanning tegen van het schip Vivace uit Joure. Zij liggen nu in het Bassin. In Namen lagen ze een aantal dagen achter ons.

Maandag 20-06-16. Bewolkt 15 gr. 9.30 uur los. Er is slecht weer op komst. We lagen met 4 grote vrachtschepen en toevallig weer met het schip Vivace in sluis Born.

Drijvende bolders, dus vastgelegd. Wat normaal gesproken easy moet gaan, werd hevige paniek. Het water zakte , maar de bolder bleef op dezelfde plek. We kregen de lijn niet meer los. Het mes lag op dat moment beneden. Hans dat heel snel gepakt en snel de lijn doorgesneden. Zo wordt je toch weer onverwacht verrast. Na zoveel sluizen (laatste 3 jaar ruim 500 stuks) gedaan te hebben.

Later lazen we dat in deze en de volgende sluis met hoge en lagere drijvende bolders, juist bij de hoge het water eerst een paar meter zakt voordat de bolder gaat.

Weer een leermoment.

13.30 uur kwamen we in sluis Maasbracht en begon het te spetteren.

In sluis Heel regende het al behoorlijk en om 15.30 uur zijn we afgeslagen naar het grindgat waar WSV Ascloa in Asselt is. Hier liggen voornamelijk zeilboten.

Het kwam met bakken uit de lucht tot de volgende ochtend.

Nicky belde dat zij weer een paar dagen wilde komen met Floortje. Woensdag 15.30 uur kon zij van huis t/m zaterdag. Hartstikke leuk.

We wilden dan wel plannen van de grote rivieren af te zijn.

Dinsdag 21-06-16. Bewolkt windstil. 7.45 uur waren we weer terug op de Maas. Lekker snel. Rustig water Weinig toeren en toch snel vooruit. We wilden minimaal Nijmegen halen .

Dit stukje Maas is erg mooi. Vandaag hebben we 3 sluizen. 14.15 zijn we op het Maas-Waalkanaal gekomen. Helaas bleef het weer niet droog. 15.45 uur de Waal op. Behoorlijk stroom tegen. Onrustig water, veel golven, en heel druk met enorme 6-baks duweenheden. We gingen niet harder dan 4 a 5 km p.u.

Eindelijk kwamen we om 16.30 uur bij de gemeente haven van Nijmegen.

Alle steigers waren afgezet met rode linten, behalve een lange steiger, waar je niet af kon komen vanwege te hoog water. Daarom hebben we een lint wat ingekort en zijn er toch gaan liggen. We moesten toch boodschappen kunnen doen! Door een afzetting konden we uit de afgesloten haven komen. Bij terugkomst was de afzetting op slot gedaan en konden net ergens om- en overheen stappen met de boodschappen. Op het raam hing een brief met de mededeling dat we direct de havenmeester moesten bellen.

Bij weigering zou hij ons een proces verbaal aan zeggen met een sanctiebedrag van 340 euro. Pffff, toch maar even bellen dan. Hij was ,,not amused,,!

De haven is officieel gesloten wegens renovatie !!!!

We moesten meteen daar weg en terug naar de sluis waar we toestemming kunnen vragen om daar te mogen overnachten. Er was nog net een heel ongelukkig plekje vrij. 19.00 uur was het al weer. Tegelijkertijd gingen alle sluizen boven open. Doorweekt waren we weer voordat we vastlagen. Maar we hadden gelukkig wel eten aan boord.

Woensdag 22-06-16. Zon. Het wordt warm. 8.00 uur de Waal weer op . Het was er heel druk met vrachtvaart , onrustig water en tegenstroom niet harder dan 4 a 5 km p.u. Na 3.5 uur het Pannerdenskanaal opgedraaid en

een half uur later voeren we op de prachtige Gelderse IJssel. Heerlijk relaxed varen en stroom mee. Ook hier onwijs hoog water. 13.30 uur waren we in de jachthaven 't Eiland in Lathum. We hadden dit adres uitgezocht voor Nicky en Floortje die drie nachtjes komen en de grote rivieren is niets voor hun. Rhederlaag is een uitgebreid recreatie gebied met plassen en kleine strandjes enz.

We hebben een uniek uitzicht vanaf het achterdek. (foto).

Op de fiets naar Giesbeek voor de dichtsbijzijnde super.

18.30 uur kwamen ze na ruim drie uur rijden aan. Een mooie avond buiten.

Donderdag 23-06-16. Zon 30 gr. Na het ontbijt zijn we naar een strandje gelopen. En 'smiddags naar een speeltuintje. We hebben heerlijk gezeten en gegeten op het terras bij de haven. Een hele warme mooie avond tot 22.00 uur.

Daarna de hele nacht extreme onweer en regen. Dat kon niet uitblijven!

Vrijdag 24-06-16. Bewolkt 20 gr. Het is ook wel leuk om een stukje te varen met Nicky en Floortje. Na het ontbijt en de koffie 11.00 uur vertrokken. Eerst een rondje over de plassen en daarna de Gelderse IJssel weer op. Hans had een perfecte haven gevonden om het schip een paar dagen onbeheerd te laten liggen omdat we heel even naar huis willen . via een sluisje kwamen we op de Oude IJssel waar bb WSV Oude IJssel is gevestigd en waar voor ons een mooie steiger is vrijgehouden.

Doesburg is heel goed lopend te bereiken. Ideaal . Een leuk stadje.

Zaterdag 25-06-16. Bewolkt 19 gr. We zijn het stadje rondgelopen en wat geshopt.

Helaas begon het na 14.00 uur weer te regenen. Tegen 16.00 uur zijn we met z'n allen vertrokken naar Haarlem. Een geluk dat we mee konden rijden en niet met het OV hoeven. We zijn naar een restaurant in Haarlem gereden waar Sander heen zou komen met mijn auto.

Gezellig en heerlijk gegeten met z' n allen, en weer afscheid genomen.

Zondag 26-06-16. Zonnig 20 gr. Heel even thuis. Het is duidelijk heel groeizaam weer geweest . We konden ons uitleven in de tuin, en alle post wegwerken.

'Smiddags een gezellig feestje van Vera en Henk, die wel 4 jubilea te vieren hadden.

Maandag 27-06-16. naar Noordwijk om Joop en Cora te bezoeken. We hebben lekker met elkaar nog een broodje gegeten en zijn daarna weer naar Doesburg gereden.

We blijven tot woensdag.

Dinsdag 28-06-16. Halfbewolkt 20 gr. Goed weer om te fietsen naar Doetinchem, dat een uitgebreid winkelaanbod heeft en ontzettend veel horeca met leuke terrassen.

Prachtig gebied om te fietsen, het groene hart van de Achterhoek, langs de Oude IJssel. Alle gemalen zijn maximaal aan het spuien en maken overuren. Er is veel ondergelopen. Weer 40 km weggetrapt. Dan krijg je wel trek.

Astrid gaf de tip om verse mosterdsoep te halen bij de keurslager. (Doesburgse mosterd). Het was idd heeeerlijk. Zo kun je het zelf niet maken. Goed idee.

Woensdag 29-06-16. Donker/regen. Harde wind 16 gr. Vertrek om 10.00 uur. v.a. de ligplaats kon Hans de sluiswachter oproepen via de marifoon waardoor hij de sluis ging klaarmaken. Dus losmaken, en we konden zo sluis Doesburg in , waarna we weer op de Gelderse IJssel kwamen.

Na een uurtje kwam er een politieboot met twee man tegemoet die vriendelijk zwaaiden en wij ook.

Even later kwamen zij toch weer achter ons aan en liet weten dat we kanaal 10 uit moesten luisteren ( die stond nog op de sluis). Via de marifoon kregen we te horen dat zij langszij komen om een politieman bij ons aan boord te laten overstappen ivm een controle. Alle papieren enz en id werden uitgebreid nagekeken en een formulier ingevuld. Alles bleek in orde. En hup, weg waren ze weer, uit het zicht.

Never a dull moment !!!

12.00 uur kwamen we bij WSV Gelre in Zutphen. De havenmeester wees een plek aan en hielp mee aanleggen. Alleen de achterkant tegen een steiger en zijkant tegen een schip. Hier ook extreem hoog water. De normale opgang om van de steiger af te komen ligt onder water . Maar om het havenkantoor heen lukt het om via een nood loopplank aan de kant te komen. Aan de overkant bij de kademuur staan alle bankjes en prullenbakken onder water. Vreemd gezicht.

Verleden jaar lagen we aan die kant maar nu is daar aanleggen onmogelijk.!

Hans gaat na de lunch met de fiets mijn auto ophalen uit Doesburg. Ik ga de stad even in. We blijven hier minimaal twee nachten.

Maas Moezel Rijn 4

13-06-16 maandag. Donker/regen/15 gr. Het plan was naar Dinant te fietsen maar het werd nooit droog. We hebben een stuk gelopen langs de Samber en door de stad terug.

14-06-16 dinsdag. Bewolkt 14 gr. De buienradar geeft geen regen aan. Een uitstekende dag om te fietsen naar Dinant. Het mooiste stukje Maas.

De route verkennen en de situatie bekijken. Halverwege een pauze ingelast bij een van de 6 sluizen. Er kwam juist een Ned. Vrachtschip invaren. De schipper zat verlegen om een praatje. We kregen een lijst opgesomd van adresjes waar je goed en voldoende kon eten. En nog wat mooie routes toe. Bij het wegvaren, wat zijn vrouw deed, vergat hij nog bijna zn hondje weer aan boord te nemen.

In Dinant , het stadje dat ligt ingeperst tussen de Maas en hoge rotswanden, en van de saxofoons en Leffe bier, hebben we wat rondgelopen, gefietst en geluncht.

Op de terugweg werden we overvallen door een paar heftige regenbuien. Een keer konden we bij een sluis schuilen en daar kwam heeeeel langzaam een zeilbootje aantuffen. 10 pk. We hielpen met de lijnen. Zij hadden ook weer een prachtig verhaal. Een italiaans echtpaar was in Nederland vorig jaar oktober. Net gepensioneerd en een jongensdroom. En dat was varen van Nederland door Belgie en Frankrijk naar Sicilie hun thuis. In oktober 2015 hebben ze een 33 jaar oud zeilbootje gekocht in Kampen. en nu v.a. Begin juni van daar uit gestart met hun tocht. Lange dagen gemaakt en maar door. En dat met 10 pk en zoveel regen enz . Zijn vrouw zat er behoorlijk doorheen. Daarom lassen ze een time out in en gaan even een paar weken naar huis om daarna weer vol goede moed verder te gaan.

Wij kwamen weer doorweekt terug in Namur, na een tocht van bijna 68 km op een vouwfiets ,met heen tegenwind en valsplat en terug de buien . Pffff ik voel het wel!!!

Hans kwam er achter dat de acculader een foutmelding aangaf en moest gereset worden. Checken of de motor wilde starten, geen kik...wat nu weer.

15-06-16 woensdag. Bewolkt/buien 14 gr. Berichtje van Marjon , die een maand eerder is vertrokken en hetzelfde rondje doet, dat zij het heel zwaar hebben op de Moezel ivm hoog water en extreme stroming. Steeds spannend of de sluizen wel werken enz. Met ook veel regen nog steeds.

Hans is info gaan vragen bij de sluiswachter en ik zoeken op internet. de situatie v.a. Givet is nog steeds hopeloos. Er is geen uitzicht op wanneer de sluizen weer operationeel worden. Na wikken en wegen hebben we de knoop nu doorgehakt.

We gaan toch maar weer naar het noorden. Jammer, maar het is niet anders.

Totaal iets anders zijn de plannen nu. 180 graden om.

Alles in gereedheid om te vertrekken op het starten na, wat niet lukte. Potverdorie.

Proberen met startkabels. Daar kwamen alleen maar vonken af. Luik weer dicht. Monteur zoeken op internet op de kade. Ik rook een brand en schroeilucht en er kwam rook uit de motorruimte. Het zag blauw beneden. Gelukkig kwam Hans er net weer aan. Gauw luik open van de motorruimte en daar had een vuile handdoek met olie en vet vlam gevat door de vonken van de startkabel. Levensgevaarlijk. Net op tijd kon hij dat brandend en al in het water gooien. Het dreef met veel vuur weg. Wij hebben echt goeie engelbewaarders. Maar nu.......?

Voor ons lag er een groot schip uit Leeuwarden. Hans aangeklopt. Bleek de schipper toevallig monteur geweest te zijn. Met een metertje enz de motorruimte in en uiteindelijk kreeg hij de motor weer aan de praat met een trucje dmv een klein stukje electriciteitsdraad. Uitgelegd hoe, en dat stukje draad achtergelaten. Bij geen walstroom worden de startaccu's leeggetrokken, al zijn ze ontkoppeld.!!!!

12.00 uur vol goede moed vertrokken. Komen we bij de eerste sluis waar voor heel veel vracht en plezierschepen aangemeerd liggen. Ook de schepen die we om 9.00 uur zagen vertrekken. Bij navraag bleek dat de sluiswachters aan het staken waren tot 13.30 uur. Nou , nog een geluk dat wij zo laat vertrokken zijn dan. Een schutting moesten we wachten alhoewel er heel veel in konden, maar wij kwamen als laatste aan dus......

Tegen 15.00 uur mochten wij er uiteindelijk in. Gauw starten, los.........sloeg de motor weer af, ohhhh, met de hek en boegschroef konden we weer aan de kant komen en vastleggen. Hans dacht , nu ga ik dat trucje doen om te starten, maar de motor verdomde het. Een vloek! ! ! Op zn plek.

Op de fiets weer terug naar de schipper uit Leeuwarden. Helaas was hij nu niet aan boord. Maar de frustraties was hij kwijt. Haha . Nog bij een huis geprobeerd of we stroom af mochten tappen om de accu's op te laden. Helaas wilden zij niet de deur er voor open houden. Logisch ook. Hans met zn gouden handjes gaf het niet op . Nog een maal proberen te starten en whow, de motor loopt. Die laten we nu aan tot we in een haven liggen. Net de schutting weer gemist. Uiteindelijk pas om 17.00 uur uit de eerste sluis, met de naam: Grands Malades. (Heel toepasselijk in ons geval).

Na nog een sluis, waar we gelukkig net aan bij drie grote vrachtschepen konden, eindelijk bij haven ,,de Statte,, in Huy. Alle plekken vol. twee schepen waar we dubbel konden liggen weigerden. Verder naar de volgende haven Corphalie t.o. De kerncentrale van Tihange, 2,5 km van C van Huy. 20.15 uur kwamen we pas aan.

Dit was geen dag met een gouden randje.

16-06-16 donderdag. Buien 13 gr. Sterke walstroom. De acculader doet nu goed zn werk. Alle was weggewerkt,dat te drogen hangt in de tent als wij op de fiets naar het centrum gaan . Hier fietsen opvallend veel wielrenners.

Wij hebben de Muur van Huy bedwongen. Lopend was het al zeer pittig, laat staan per fiets.

19% helling 900 m. pffff. Onderweg kleine kapelletjes en boven een kerkje met prachtig uitzicht. Hans is smiddags weer de motorruimte ingegaan omdat de motor zo onregelmatig liep gisteren. Het vervangen van de oliefilters en een routinecheck van alles kon geen kwaad.

17-06-16 vrijdag. Buien 14 gr. 11.30 uur vertrokken en de Maas schuin overgestoken. Daar konden we diesel tanken. Vastgelegd aan de kade. Ernaast is de Aldi, dus ik kon ondertussen even inslaan. Net op tijd klaar alletwee voordat het weer losbarstte.

De rubberlaarzen maar weer opgezocht en in regenkleding gehesen voor de sluis. Gelukkig konden we met een vrachtschip mee. Bij de volgende sluis met 2 grote vrachtschepen, dan ben je toch wel heel klein als je er naast ligt.

16.30 uur eindelijk in de haven van Luik. En......het zonnetje kwam door. Heeel even!!! 'savonds was het heel gezellig in het centrum. Fete de la Musique. Er liepen wel veel zwaar bewapende politiemilitairen rond. Op het water ook constant politieboten.

18-06-16 zaterdag. 12 gr. stromende regen. 0m 11.00 uur vertrokken . Je moet kanaal 10 vd marifoon onderweg uitluisteren en wat we nu te horen kregen..... !!!!

Er had een schip schijnbaar een verkeerde manouvre uitgehaald waardoor er gescholden werd over en weer, alle ziektes werden toegewenst en ,,ik pak je nog wel, ik weet je te vinden, met mij ben je nog niet klaar,, echt te asociaal.

13.00 uur in sluis Ternaaien , grens Belgie - Nederland, met 2 grote vrachtschepen. De stromende regen kon toen nog veel harder met hagel en onweer. Ruim 14 m. gezakt. We zijn nu nog ongeveer 50 m. boven zeeniveau. Met heel slecht zicht zijn we de Pietersplas opgegaan en liggen weer in dezelfde box van Maastricht Marina voor twee nachten.

Maas Moezel Rijn wordt door extreme weersomstandigheden Rondje Nederland.