Rondje Nederland 11

15-08-16 maandag bewolkt 17 gr. Windkracht 3. Ideale dag om te varen over de Waddenzee. 9.25 uur konden we in colonne door de twee bruggen om Harlingen te verlaten.

De meesten gaan richting de eilanden. Wij gaan links af richting Makkum.

12 km verder moeten wij door sluis Kornwerderzand (Afsluitdijk) en komen weer op zoet water, het IJsselmeer, en 5 km verder komen we om 11.30 uur aan in de Gemeente buitenhaven Makkum tegen de dorpskern. Aan een langsteiger wat lekker rustig was totdat er een aantal grote Clippers met min. 20 Duitse pubers per schip naast ons aan de andere kant van de steiger aanmeerden.

Maar.........voor 22.00 uur was het RUHE !!!!

Wij zijn door Makkum gaan lopen en kwamen heel toevallig terecht bij een vioolbouw school. De enige in Nederland. De deur stond uitnodigend open en we mochten er kijken. Dit is echt monnikenwerk, ambachtelijk en zonder computers, wat een geduld moet je hebben. Alles werd met veel passie uitgelegd.

16-08-16 dinsdag. Bewolkt 17 gr. Vandaag via een mooie route per fiets naar het Elfstedenstadje Bolsward met z'n grachtjes en mooie oude panden en de blikvanger; het stadhuis (1614) met een rococobordes uit 1768. We mochten het van binnen helemaal bekijken. Zelfs in de burgemeesterskamer omdat hij afwezig was.

Er is heel veel oud bewaard gebleven.

'Savonds hebben we gegeten in het ,,Posthus,,(in 2015 het leukste restaurant van Friesland) Iedere avond volgeboekt. Het enige wat niet ,,leuk,, was dat je na bijna drie uren nog niet klaar was ! Pffff

17-08-16 woensdag ZON 21 gr. Gisteren lukte het haar helaas niet maar nu is Jose dan toch weer aangekomen voor een paar dagen en heeft de zon meegenomen. Heerlijk, de bimi kan naar beneden.

Half elf was zij er en na de koffie zijn we rustig om 11.30 uur vertrokken.

Al na 50 meter zaten we muurvast in een ondiepte. Niet duidelijk aangegeven .!

In zn achteruit hielp niet maar in combinatie met hek en boegschroef lukte het uiteindelijk om los te komen gelukkig.

Na twee uurtjes sloegen we af naar Workum en bleven voor de sluis van Workum aan een langsteiger liggen. Een prachtplek. De ene kant grazende schapen en aan de andere kant de doorvaart wat altijd gezellig is om naar te kijken.

Hans ging de auto van Jose weer ophalen en wij zijn gaan lopen naar het centrum.

Nog even door het koeienmuseum gelopen! Nou ja, museum..... Mooie avond.

18-08-16 donderdag. Halfbew. 21 gr. Heel relaxte ochtend met nog even een bezoek aan de historische scheepstimmerwerf ,,de hoop,, naast de sluis.

Tegenwoordig worden er nog botters blazers en jollen gerestaureerd en onderhouden ,waar je van boven af kan meekijken. Het is nu een stichting.

Wij vertrokken pas om 14.00 uur uit Workum omdat het een heel klein stukje varen is naar Jachthaven Hindeloopen. We kregen een mooie kopsteiger toegewezen met links uitzicht over de haven en rechts over het IJsselmeer. Hans ging op de fiets weer de auto ophalen en wij zijn door het pittoreske Hindeloopen gaan dwalen.

Ook daar nog een niet te negeren unieke markthal bezocht.

Het was met een mooie avondzon goed toeven op het achterdek en hebben er lekker kunnen eten enz. Uurtje of 21.00 uur hebben we Jose weer uitgezwaaid.

19-08-16 vrijdag. Sluierbewolking 20 gr. windkracht 3. Om het IJsselmeer over te steken moeten wij dat vandaag wel doen omdat hierna windkracht 5-6 voorspeld is.

En dan ga ik echt niet dat grote water op !!

Eerst nog wat genieten van dit mooie uitzicht en de watertanks vol laten lopen.

11.30 uur de luxe haven van Hindeloopen uit en het IJsselmeer op.

Stavoren lieten we links liggen.

Halverwege kregen we de wind aan de zijkant en gingen toch, ondanks niet zo heel veel wind, behoorlijk van links naar rechts.

Beneden alles op de grond en vastgezet voor de zekerheid. Echt niet mijn hobby!!

Drie uren later lagen we in een van de Stadshavens, de Pekelharinghaven, van Medemblik. Het ligt er uiteraard weer vol met zeilschepen (In de boxen). Wij hebben een topplek naast Kasteel Radboud aan een kant met gras en zonder verkeer.

20-08-16 zaterdag. Halfbew. 19 gr. De voorspelde windkracht en windstoten is uitgekomen met af en toe fikse buien. Helaas de achter- en zijkant op het achterdek weer moeten sluiten anders kon je er echt niet zitten omdat het aardig te keer ging.

Een paar keer heen en weer gefietst om alle boodschappen weer aan boord te hebben. Veel wind en regen 'snachts.

21-08-16 zondag. Stromende regen met windkracht 6 en......16gr. De eerste keer binnen moeten ontbijten. Door de wind was het echt te fris.

Wij blijven daarom nog een dag extra liggen in Medemblik.

Maar......... het is ook een hele bijzondere dag met geweldig nieuws wat nu bekend mag worden, en dat is dat wij weer opa en oma mogen worden.

Vandaag wonen we precies drie maanden op de Con Amore.

We hebben besloten niet via het IJsselmeer en het Markermeer naar het zuiden af te zakken maar binnendoor. Dat is nl nieuw voor ons. Heel lang hadden we informatie dat het niet mogelijk zou zijn vanaf Medemblik. Diverse kaarten gaven verschillende hoogtes van de vaste bruggen aan. Het blijft nog een gok maar volgens de brugwachters hier moet het gaan lukken met alles naar beneden.

De weersvoorspellingen kunnen er niet positiever voor zijn. Droog en warm/tropisch.

Morgenochtend gaan wij Medemblik weer verlaten.

Allemaal de lieve groeten.

Hans en Ineke.

Marjon

Hoi Ineke,
Mooi verhaal weer met leuke avonturen! Heerlijk toch hè zo'n hobby?
Gefeliciteerd met het leuke nieuws! Dat wordt weer genieten! Hopelijk blijft hij/zij tot het eind veilig binnen!
Groetjes, Marjon

Otto en Jeanette

Weer veel gezien en beleefd (met vast zitten).
Leuk om binnendoor weer terug te varen. Zal leuker met het uitzicht zijn. Veel mooi weer in ieder geval :-)

marry

Hallo Ineke en Hans, wat een geweldig nieuws weer, hoop dat alles goed mag gaan deze keer.
Maar jullie komen wel weer steeds dichterbij en gaan zeker richting Nicky? deze week is het wel genieten op het water met het mooie weer.

josé

Ja dat was ff spannend, net vertrokken en dan al vastzitten, gukkig op eigen kracht weer los en t jjsselmeer op met gelukkig rustig water pffff.
Mooie plek bij de sluis van Workum met gemekker van de schapen op de achtergrond, gelukkig niet snachts haha.
Bedankt voor de "all inclusive" verzorging en gezelligheid, weer n stukje Nederland ontdekt. XX

Cock

Mooi verslag weer en natuurlijk van harte gefeliciteerd!!