Rondje Nederland 7

13-07-16. Woensdag bewolkt 16 gr. v.a. 11 uur regen.

We hebben besloten hier toch wat langer te blijven. Leuke gezellige stop in het centrum van Meppel. Alleen hier geen internet. Wel een mooi fietsgebied.

Bij AH krijg je drie uur per dag free wifi. Je kan er bij zitten aan tafel met een kopje koffie nou...........wat wil je nog meer!!! Ik kon er mooi de foto's op de blog zetten.

14-07-16. Donderdag bewolkt, veel wind max 18 gr. Met de fietsen in de auto zijn we naar onze volgende stop gereden, Dieverbrug. Dat is halverwege naar Assen.

Een geliefde haven, geen liggeld verschuldigd. Het was er druk.

We zijn daarvandaan naar het Brinkdorp Havelte gefietst. Een prachtig gebied.

Bij de Havelterberg in een heidegebied zijn we op zoek gegaan naar de twee hunebedden die daar liggen. Het zou een half uur lopen zijn v.a. de vaart.

Nou, dan hebben zij wel de tijd van Daphne Schippers aangehouden!!!denk ik.

Een van de hunebedden is de op een na grootste in Nederland. 18 m.

Onderweg terug naar Meppel kwamen we de drie kalksteenovens tegen die gebruikt werden om de schelpen uit de Waddenzee te verbranden tot kalk.

Ruim 31 km gefietst en op tijd terug om de Koninginnenrit van quatorze juillet Montpellier - Mont Ventoux, die wat ingekort werd vanwege de mistral, te zien.

Wij kennen dit gebied met zeker ook de mistrals door het Rhonedal van onze vaartocht in 2013. En die zijn heel heftig.

15-07-16. Vrijdag bewolkt 18 gr en.........drooggebleven.

16-07-16. Zaterdag zwaar bewolkt 19 gr veel wind.

Fietstocht door ,,Groot Salland,, heel afwisselend. Oa door Staphorst. Mooie oude boerderijen riet gedekt. Lage deuren en alle verf incl. de luiken dezelfde kleur groen met wit. ,,Staphorst groen,, ! Alle goed verzorgde tuinen om de mooi gemaaide grasvelden heen en allemaal dezelfde planten: begonia's en hortensia's! Ja, Astrid, voor een leek !!! iedereen was in de tuin aan het werk .Verder was er niets te beleven, zelfs op de zaterdag.

We vervolgden onze tocht door kleine buurgemeenschappen een heel stuk zelfs over een drassig zandpad dat nog lastig was om niet weg te glijden.

In de buurt van Meppel - De Wijk zagen we een groot weiland met wel een stuk of honderd ooievaars. het heet De Lokkerij Reestdal De Wijk.

Lokkerij heeft met lokken niets te maken maar wel met de boerderij van fam Lokken waar het ooievaarsstation is gevestigd.

Onderweg heel veel schapen en velden met mais .

Weer een mooie fietstocht van ruim 34 km.

17-07-16. Zondag. 22 gr met wind. Wakker geworden door de zon. HEERLIJK is dat! De zijkanten kunnen eindelijk omhoog en recreeren maar!!! Heerlijke dag.

18-07-16. Maandag. zon 24 gr. De bouwvakkers zijn weer enthousiast bezig met een hoop herrie. Voor ons tijd om te vertrekken uit Meppel. We konden direct de sluis in en afrekenen met de sluiswachter. De bimi naar beneden en cabriovaren. Dat is lang geleden. We draaien nu de Drentsche Hoofdvaart op. Het traject Meppel-Assen is 42 km. De max snelheid is 6 km/uur met 6 sluizen die zorgen voor een overbrugging van een hoogteverschil van 11.6 m. (Wij stijgen met het landschap mee) ondanks het zo voor het oog platte land. En min. 29 bruggen. De Galgenkampsbrug werkt maar een keer per half uur. Helaas moesten wij 20 min. wachten. En voor de spoorbrug moesten we ook aanleggen omdat er eerst een bepaalde trein gepasseerd moest zijn.

Tussen 12.00 en 13.00 uur lunchpauze voor sluis- en brugwachters. Voor ons dan ook maar. Toen waren we nog maar 9 km van Meppel!!!

14.45 uur kwamen we bij onze stopplaats sluis Dieverbrug. Een gewilde plek omdat het vrije aanlegplaatsen zijn. We hadden geluk dat er nog twee plaatsen vrij waren. Ons kent ons hier. Allemaal met elkaar in gesprek van boot tot boot. Sommige liggen hier al een dag of tien - twaalf. Je mag hier max 14 dagen liggen.

Een hoog campinggehalte met dialecten die niet te verstaan zijn. Heel grappig.

Ook oa Duitsers, Zwitsers en zelfs Australiers.

Dit punt is 21 km van Meppel en 24 km van Assen-Centrum.

19-07-16. Dinsdag zon 26 gr. Hier houden wij van.

3 wassen hangen te drogen en wij zijn met de fietsen in de auto naar Assen gereden.

Vrije parkeerplek gevonden en de haven in het centrum bekeken.

Heerlijk geluncht onderweg en al met al weer 32 km gefietst.

Prachtige avond windstil.

20-07-16. Woensdag. De eerste tropische dag van dit jaar. Bij vertrek 9.30 uur 33 gr.

Het ging rustig aan. Handbediende sluisjes en -bruggen. Er werd meegefietst om te openen. En natuurlijk de verplichte lunchpauze.

Bij brug Asserwijk sloegen we af ,,De Vaart,, op. Die brug is zo laag dat wij tot de ramen alles plat moesten hebben. Bedankt voor de tip Marjon.

Vlak erachter nog een fietsbrug die door de havenmeester geopend moest worden.

Na een belletje door een andere brugwachter kwam zij aangetufd met haar scooter.

Eerst nog watertanken bij het speciaal vrijgehouden stuk aan de kade.

Voor de aanlegplaats moesten we achteraan aansluiten aan de kade in Assen-C.

Sander is onderweg met de trein, gezellig weer. Wij halen hem straks op met de auto.

Hij blijft een paar nachtjes en neemt mijn auto dan weer mee terug.

Allemaal de lieve groeten.

Hans en Ineke

Cora en Peter

Zo eindelijk mooi weer, wij hier in het westen gelukkig ook, we zijn er allemaal aan toe denk ik, maar vooral voor jullie op het water moet het heerlijk zijn. Geniet er lekker van ook als Sander er straks is, groetjes

Marjon

Wat leuk dat jullie in Drente zijn! Mijn schoonmoeder woont in Meppel en heeft bijna 30 jaar in Havelte gewoond! Een opa en oma van Allert in De Wijk waar nu ook nog een tante van hem woont, dus wij kennen het daar goed! Leuk hè die ooievaars? Nog nooit zoveel bij elkaar gezien!
En Assen is ook leuk hè?
Gezellig dat Sander langs komt!
Heel veel plezier nog en het fietsen is daar idd echt super!
Geniet ervan! Hopelijk met nu blijvend mooi weer!

Nel Rijnbeek

Gezellig allemaal hoor en ja, fijn de zon. Dan is het weer anders genieten. Voorlopig, op een paar buien na, blijft het zo! Liefs van ons

yvon

Eindelijk de zon erbij. Dat maakt het toch allemaal wat leuker. Doe de groeten aan Sander. Gezellig dat hij een paar dagen komt.

Cock

Heel leuk verhaal weer Ineke!
Eindelijk mooi weer en dat is fijn, voor iedereen trouwens.
Volgens mij bevalt het varen in eigen land ook wel, toch?

Ellen

Zo te lezen is er genoeg te zien in Nederland. Leuk die fietstochten vooral nu het weer zo lekker is. Lekker genieten. Lieve groeten Ellen

marry

Ja, lekker genieten dat doen wij ook met het mooie weer en wat is Nederland mooi hé. groetjes marry