Maas Moezel Rijn 4

13-06-16 maandag. Donker/regen/15 gr. Het plan was naar Dinant te fietsen maar het werd nooit droog. We hebben een stuk gelopen langs de Samber en door de stad terug.

14-06-16 dinsdag. Bewolkt 14 gr. De buienradar geeft geen regen aan. Een uitstekende dag om te fietsen naar Dinant. Het mooiste stukje Maas.

De route verkennen en de situatie bekijken. Halverwege een pauze ingelast bij een van de 6 sluizen. Er kwam juist een Ned. Vrachtschip invaren. De schipper zat verlegen om een praatje. We kregen een lijst opgesomd van adresjes waar je goed en voldoende kon eten. En nog wat mooie routes toe. Bij het wegvaren, wat zijn vrouw deed, vergat hij nog bijna zn hondje weer aan boord te nemen.

In Dinant , het stadje dat ligt ingeperst tussen de Maas en hoge rotswanden, en van de saxofoons en Leffe bier, hebben we wat rondgelopen, gefietst en geluncht.

Op de terugweg werden we overvallen door een paar heftige regenbuien. Een keer konden we bij een sluis schuilen en daar kwam heeeeel langzaam een zeilbootje aantuffen. 10 pk. We hielpen met de lijnen. Zij hadden ook weer een prachtig verhaal. Een italiaans echtpaar was in Nederland vorig jaar oktober. Net gepensioneerd en een jongensdroom. En dat was varen van Nederland door Belgie en Frankrijk naar Sicilie hun thuis. In oktober 2015 hebben ze een 33 jaar oud zeilbootje gekocht in Kampen. en nu v.a. Begin juni van daar uit gestart met hun tocht. Lange dagen gemaakt en maar door. En dat met 10 pk en zoveel regen enz . Zijn vrouw zat er behoorlijk doorheen. Daarom lassen ze een time out in en gaan even een paar weken naar huis om daarna weer vol goede moed verder te gaan.

Wij kwamen weer doorweekt terug in Namur, na een tocht van bijna 68 km op een vouwfiets ,met heen tegenwind en valsplat en terug de buien . Pffff ik voel het wel!!!

Hans kwam er achter dat de acculader een foutmelding aangaf en moest gereset worden. Checken of de motor wilde starten, geen kik...wat nu weer.

15-06-16 woensdag. Bewolkt/buien 14 gr. Berichtje van Marjon , die een maand eerder is vertrokken en hetzelfde rondje doet, dat zij het heel zwaar hebben op de Moezel ivm hoog water en extreme stroming. Steeds spannend of de sluizen wel werken enz. Met ook veel regen nog steeds.

Hans is info gaan vragen bij de sluiswachter en ik zoeken op internet. de situatie v.a. Givet is nog steeds hopeloos. Er is geen uitzicht op wanneer de sluizen weer operationeel worden. Na wikken en wegen hebben we de knoop nu doorgehakt.

We gaan toch maar weer naar het noorden. Jammer, maar het is niet anders.

Totaal iets anders zijn de plannen nu. 180 graden om.

Alles in gereedheid om te vertrekken op het starten na, wat niet lukte. Potverdorie.

Proberen met startkabels. Daar kwamen alleen maar vonken af. Luik weer dicht. Monteur zoeken op internet op de kade. Ik rook een brand en schroeilucht en er kwam rook uit de motorruimte. Het zag blauw beneden. Gelukkig kwam Hans er net weer aan. Gauw luik open van de motorruimte en daar had een vuile handdoek met olie en vet vlam gevat door de vonken van de startkabel. Levensgevaarlijk. Net op tijd kon hij dat brandend en al in het water gooien. Het dreef met veel vuur weg. Wij hebben echt goeie engelbewaarders. Maar nu.......?

Voor ons lag er een groot schip uit Leeuwarden. Hans aangeklopt. Bleek de schipper toevallig monteur geweest te zijn. Met een metertje enz de motorruimte in en uiteindelijk kreeg hij de motor weer aan de praat met een trucje dmv een klein stukje electriciteitsdraad. Uitgelegd hoe, en dat stukje draad achtergelaten. Bij geen walstroom worden de startaccu's leeggetrokken, al zijn ze ontkoppeld.!!!!

12.00 uur vol goede moed vertrokken. Komen we bij de eerste sluis waar voor heel veel vracht en plezierschepen aangemeerd liggen. Ook de schepen die we om 9.00 uur zagen vertrekken. Bij navraag bleek dat de sluiswachters aan het staken waren tot 13.30 uur. Nou , nog een geluk dat wij zo laat vertrokken zijn dan. Een schutting moesten we wachten alhoewel er heel veel in konden, maar wij kwamen als laatste aan dus......

Tegen 15.00 uur mochten wij er uiteindelijk in. Gauw starten, los.........sloeg de motor weer af, ohhhh, met de hek en boegschroef konden we weer aan de kant komen en vastleggen. Hans dacht , nu ga ik dat trucje doen om te starten, maar de motor verdomde het. Een vloek! ! ! Op zn plek.

Op de fiets weer terug naar de schipper uit Leeuwarden. Helaas was hij nu niet aan boord. Maar de frustraties was hij kwijt. Haha . Nog bij een huis geprobeerd of we stroom af mochten tappen om de accu's op te laden. Helaas wilden zij niet de deur er voor open houden. Logisch ook. Hans met zn gouden handjes gaf het niet op . Nog een maal proberen te starten en whow, de motor loopt. Die laten we nu aan tot we in een haven liggen. Net de schutting weer gemist. Uiteindelijk pas om 17.00 uur uit de eerste sluis, met de naam: Grands Malades. (Heel toepasselijk in ons geval).

Na nog een sluis, waar we gelukkig net aan bij drie grote vrachtschepen konden, eindelijk bij haven ,,de Statte,, in Huy. Alle plekken vol. twee schepen waar we dubbel konden liggen weigerden. Verder naar de volgende haven Corphalie t.o. De kerncentrale van Tihange, 2,5 km van C van Huy. 20.15 uur kwamen we pas aan.

Dit was geen dag met een gouden randje.

16-06-16 donderdag. Buien 13 gr. Sterke walstroom. De acculader doet nu goed zn werk. Alle was weggewerkt,dat te drogen hangt in de tent als wij op de fiets naar het centrum gaan . Hier fietsen opvallend veel wielrenners.

Wij hebben de Muur van Huy bedwongen. Lopend was het al zeer pittig, laat staan per fiets.

19% helling 900 m. pffff. Onderweg kleine kapelletjes en boven een kerkje met prachtig uitzicht. Hans is smiddags weer de motorruimte ingegaan omdat de motor zo onregelmatig liep gisteren. Het vervangen van de oliefilters en een routinecheck van alles kon geen kwaad.

17-06-16 vrijdag. Buien 14 gr. 11.30 uur vertrokken en de Maas schuin overgestoken. Daar konden we diesel tanken. Vastgelegd aan de kade. Ernaast is de Aldi, dus ik kon ondertussen even inslaan. Net op tijd klaar alletwee voordat het weer losbarstte.

De rubberlaarzen maar weer opgezocht en in regenkleding gehesen voor de sluis. Gelukkig konden we met een vrachtschip mee. Bij de volgende sluis met 2 grote vrachtschepen, dan ben je toch wel heel klein als je er naast ligt.

16.30 uur eindelijk in de haven van Luik. En......het zonnetje kwam door. Heeel even!!! 'savonds was het heel gezellig in het centrum. Fete de la Musique. Er liepen wel veel zwaar bewapende politiemilitairen rond. Op het water ook constant politieboten.

18-06-16 zaterdag. 12 gr. stromende regen. 0m 11.00 uur vertrokken . Je moet kanaal 10 vd marifoon onderweg uitluisteren en wat we nu te horen kregen..... !!!!

Er had een schip schijnbaar een verkeerde manouvre uitgehaald waardoor er gescholden werd over en weer, alle ziektes werden toegewenst en ,,ik pak je nog wel, ik weet je te vinden, met mij ben je nog niet klaar,, echt te asociaal.

13.00 uur in sluis Ternaaien , grens Belgie - Nederland, met 2 grote vrachtschepen. De stromende regen kon toen nog veel harder met hagel en onweer. Ruim 14 m. gezakt. We zijn nu nog ongeveer 50 m. boven zeeniveau. Met heel slecht zicht zijn we de Pietersplas opgegaan en liggen weer in dezelfde box van Maastricht Marina voor twee nachten.

Maas Moezel Rijn wordt door extreme weersomstandigheden Rondje Nederland.

Wordt vervolgd.

Allemaal de lieve groeten

Hans en Ineke.

Nel Rijnbeek

Nou nou wat een toestanden zeg. Het weer werkt ook niet erg mee he. Jammer, maar toch nog belevenissen...
Houd goede moed, nou ja ik ken jullie niet anders..
Met dat brandje is het goed afgelopen zeg...
Vraag aan die engelbewaarders of ze een zonnetje kunnen regelen! Liefs van ons

Marjon

Jeetje wat een gedoe hebben jullie zeg! Ongelofelijk dat alles zo tegelijk kan komen! En wat eng met die startmotor!
Hoop dat dat straks beter wordt! Het is me het reisje wel! En wat een weer! Om gek van te worden hè?
Wij nu het eerste stuk Rijn gedaan! Verschrikkelijk! Zo niks voor mij! Die golven en een onwijze stroomsnelheid! Hier heeeel hoog water! Fietspaden dicht overal en bomen bijna onder water! Je weet niet wat je ziet!
Heel veel sterkte verder wij hopen dat jullie vakantie nu eens beter gast worden!

Marleen

Tjee wat een toestanden allemaal. Knap hoe jullie de moed erin houden. Maar vanaf morgen wordt het droger en later warmer. Benieuwd hoe jullie tocht verder gaat. Kan alleen maar beter worden!
Grtjs

josé

Tsjongejonge het kan ook nooit "normaal gaan bij jullie pffff. Nou op naar het mooie weer en het mooie Nederland.
Er zijn genoeg leuke steden in ons landje succes verder XX

Otto en Jeanette

Jullie hebben ècht geluk gehad wat betreft de brandende handdoek. Wat een tegenvaller ook al dat slechte weer in zo'n beetje heel Europa. Verstandig om dan toch maar een andere route te nemen. Goede vaart weer en tot het volgende verslag :-)

yvon

Wij zijn inmiddels weer terug. Wij hebben het heerlijk gehad. Ik ben nu weer bij met alle mails. Wat een avonturen beleven jullie zeg. Ik geniet ervan om alles weer te lezen. Vanaf donderdag krijgen we weer zomerse temperaturen. Dus nog even volhouden.

marry

Hoi Ineke, hoop dat jullie alles van de zonnige kant bekijken en met volle kracht vooruit gaan, en het slecht weer achter jullie laten. Als je in Nederland bent zie je misschien Floortje ook nog. Groetjes maar weer Marry

Yvette en Rory

Hoi Ien en Hans, wat een verhalen zeg! Het lijkt niet bepaald op een ontspannen reis! Het is vooral hard werken, en dan zit het weer ook nog eens tegen. Gelukkig zien jullie ook nog veel van de omgeving en wordt het weer op een zeker moment beter! Veel succes en groetjes van ons.