Rondje Nederland 5

Zondag 19-06-16. Bewolkt 18 gr. De laatste dag in Maastricht Marina.

Na de F1 met Jos Verstappen zijn we met de fiets naar het Centrum gegaan en een terrasje gepikt. We kwamen de bemanning tegen van het schip Vivace uit Joure. Zij liggen nu in het Bassin. In Namen lagen ze een aantal dagen achter ons.

Maandag 20-06-16. Bewolkt 15 gr. 9.30 uur los. Er is slecht weer op komst. We lagen met 4 grote vrachtschepen en toevallig weer met het schip Vivace in sluis Born.

Drijvende bolders, dus vastgelegd. Wat normaal gesproken easy moet gaan, werd hevige paniek. Het water zakte , maar de bolder bleef op dezelfde plek. We kregen de lijn niet meer los. Het mes lag op dat moment beneden. Hans dat heel snel gepakt en snel de lijn doorgesneden. Zo wordt je toch weer onverwacht verrast. Na zoveel sluizen (laatste 3 jaar ruim 500 stuks) gedaan te hebben.

Later lazen we dat in deze en de volgende sluis met hoge en lagere drijvende bolders, juist bij de hoge het water eerst een paar meter zakt voordat de bolder gaat.

Weer een leermoment.

13.30 uur kwamen we in sluis Maasbracht en begon het te spetteren.

In sluis Heel regende het al behoorlijk en om 15.30 uur zijn we afgeslagen naar het grindgat waar WSV Ascloa in Asselt is. Hier liggen voornamelijk zeilboten.

Het kwam met bakken uit de lucht tot de volgende ochtend.

Nicky belde dat zij weer een paar dagen wilde komen met Floortje. Woensdag 15.30 uur kon zij van huis t/m zaterdag. Hartstikke leuk.

We wilden dan wel plannen van de grote rivieren af te zijn.

Dinsdag 21-06-16. Bewolkt windstil. 7.45 uur waren we weer terug op de Maas. Lekker snel. Rustig water Weinig toeren en toch snel vooruit. We wilden minimaal Nijmegen halen .

Dit stukje Maas is erg mooi. Vandaag hebben we 3 sluizen. 14.15 zijn we op het Maas-Waalkanaal gekomen. Helaas bleef het weer niet droog. 15.45 uur de Waal op. Behoorlijk stroom tegen. Onrustig water, veel golven, en heel druk met enorme 6-baks duweenheden. We gingen niet harder dan 4 a 5 km p.u.

Eindelijk kwamen we om 16.30 uur bij de gemeente haven van Nijmegen.

Alle steigers waren afgezet met rode linten, behalve een lange steiger, waar je niet af kon komen vanwege te hoog water. Daarom hebben we een lint wat ingekort en zijn er toch gaan liggen. We moesten toch boodschappen kunnen doen! Door een afzetting konden we uit de afgesloten haven komen. Bij terugkomst was de afzetting op slot gedaan en konden net ergens om- en overheen stappen met de boodschappen. Op het raam hing een brief met de mededeling dat we direct de havenmeester moesten bellen.

Bij weigering zou hij ons een proces verbaal aan zeggen met een sanctiebedrag van 340 euro. Pffff, toch maar even bellen dan. Hij was ,,not amused,,!

De haven is officieel gesloten wegens renovatie !!!!

We moesten meteen daar weg en terug naar de sluis waar we toestemming kunnen vragen om daar te mogen overnachten. Er was nog net een heel ongelukkig plekje vrij. 19.00 uur was het al weer. Tegelijkertijd gingen alle sluizen boven open. Doorweekt waren we weer voordat we vastlagen. Maar we hadden gelukkig wel eten aan boord.

Woensdag 22-06-16. Zon. Het wordt warm. 8.00 uur de Waal weer op . Het was er heel druk met vrachtvaart , onrustig water en tegenstroom niet harder dan 4 a 5 km p.u. Na 3.5 uur het Pannerdenskanaal opgedraaid en

een half uur later voeren we op de prachtige Gelderse IJssel. Heerlijk relaxed varen en stroom mee. Ook hier onwijs hoog water. 13.30 uur waren we in de jachthaven 't Eiland in Lathum. We hadden dit adres uitgezocht voor Nicky en Floortje die drie nachtjes komen en de grote rivieren is niets voor hun. Rhederlaag is een uitgebreid recreatie gebied met plassen en kleine strandjes enz.

We hebben een uniek uitzicht vanaf het achterdek. (foto).

Op de fiets naar Giesbeek voor de dichtsbijzijnde super.

18.30 uur kwamen ze na ruim drie uur rijden aan. Een mooie avond buiten.

Donderdag 23-06-16. Zon 30 gr. Na het ontbijt zijn we naar een strandje gelopen. En 'smiddags naar een speeltuintje. We hebben heerlijk gezeten en gegeten op het terras bij de haven. Een hele warme mooie avond tot 22.00 uur.

Daarna de hele nacht extreme onweer en regen. Dat kon niet uitblijven!

Vrijdag 24-06-16. Bewolkt 20 gr. Het is ook wel leuk om een stukje te varen met Nicky en Floortje. Na het ontbijt en de koffie 11.00 uur vertrokken. Eerst een rondje over de plassen en daarna de Gelderse IJssel weer op. Hans had een perfecte haven gevonden om het schip een paar dagen onbeheerd te laten liggen omdat we heel even naar huis willen . via een sluisje kwamen we op de Oude IJssel waar bb WSV Oude IJssel is gevestigd en waar voor ons een mooie steiger is vrijgehouden.

Doesburg is heel goed lopend te bereiken. Ideaal . Een leuk stadje.

Zaterdag 25-06-16. Bewolkt 19 gr. We zijn het stadje rondgelopen en wat geshopt.

Helaas begon het na 14.00 uur weer te regenen. Tegen 16.00 uur zijn we met z'n allen vertrokken naar Haarlem. Een geluk dat we mee konden rijden en niet met het OV hoeven. We zijn naar een restaurant in Haarlem gereden waar Sander heen zou komen met mijn auto.

Gezellig en heerlijk gegeten met z' n allen, en weer afscheid genomen.

Zondag 26-06-16. Zonnig 20 gr. Heel even thuis. Het is duidelijk heel groeizaam weer geweest . We konden ons uitleven in de tuin, en alle post wegwerken.

'Smiddags een gezellig feestje van Vera en Henk, die wel 4 jubilea te vieren hadden.

Maandag 27-06-16. naar Noordwijk om Joop en Cora te bezoeken. We hebben lekker met elkaar nog een broodje gegeten en zijn daarna weer naar Doesburg gereden.

We blijven tot woensdag.

Dinsdag 28-06-16. Halfbewolkt 20 gr. Goed weer om te fietsen naar Doetinchem, dat een uitgebreid winkelaanbod heeft en ontzettend veel horeca met leuke terrassen.

Prachtig gebied om te fietsen, het groene hart van de Achterhoek, langs de Oude IJssel. Alle gemalen zijn maximaal aan het spuien en maken overuren. Er is veel ondergelopen. Weer 40 km weggetrapt. Dan krijg je wel trek.

Astrid gaf de tip om verse mosterdsoep te halen bij de keurslager. (Doesburgse mosterd). Het was idd heeeerlijk. Zo kun je het zelf niet maken. Goed idee.

Woensdag 29-06-16. Donker/regen. Harde wind 16 gr. Vertrek om 10.00 uur. v.a. de ligplaats kon Hans de sluiswachter oproepen via de marifoon waardoor hij de sluis ging klaarmaken. Dus losmaken, en we konden zo sluis Doesburg in , waarna we weer op de Gelderse IJssel kwamen.

Na een uurtje kwam er een politieboot met twee man tegemoet die vriendelijk zwaaiden en wij ook.

Even later kwamen zij toch weer achter ons aan en liet weten dat we kanaal 10 uit moesten luisteren ( die stond nog op de sluis). Via de marifoon kregen we te horen dat zij langszij komen om een politieman bij ons aan boord te laten overstappen ivm een controle. Alle papieren enz en id werden uitgebreid nagekeken en een formulier ingevuld. Alles bleek in orde. En hup, weg waren ze weer, uit het zicht.

Never a dull moment !!!

12.00 uur kwamen we bij WSV Gelre in Zutphen. De havenmeester wees een plek aan en hielp mee aanleggen. Alleen de achterkant tegen een steiger en zijkant tegen een schip. Hier ook extreem hoog water. De normale opgang om van de steiger af te komen ligt onder water . Maar om het havenkantoor heen lukt het om via een nood loopplank aan de kant te komen. Aan de overkant bij de kademuur staan alle bankjes en prullenbakken onder water. Vreemd gezicht.

Verleden jaar lagen we aan die kant maar nu is daar aanleggen onmogelijk.!

Hans gaat na de lunch met de fiets mijn auto ophalen uit Doesburg. Ik ga de stad even in. We blijven hier minimaal twee nachten.

Allemaal de lieve groeten

Hans en Ineke.

Otto en Jeanette

Nou Ien en Hans,
Het weer in Nederland brengt jullie ook al niet veel goeds. Wat een slecht voorjaar en slechte zomer is het toch :-(
Het zou een idee zijn jullie boot naar het zuiden van Europa te varen en daar een vaste haven te zoeken om ieder jaar van daar uit vaartochten te maken. Hebben jullie meer kans op echt lekker vaarweer. Met een chartertje ben je er zo :-)
Weer duimen voor mooi weer en weer sterkte met allerlei rare, moeilijke sluizen.

Marjon

Jeetje, wat hebben jullie pechdingen hè? In die sluis is ook niet fijn! En natuurlijk als je het nodig hebt is je mes er niet!!! Wij hebben ook een keer het mes moeten gebruiken! Al lang geleden, maar je vergeet het nooit! En wat een weer hè? Daar word je niet blij van! Gezellig dat Nicky en Floortje er waren! Zutphen is een leuke stad he?
We hopen voor jullie dat het beter weer gaat worden!! Onze vakantie zit er op! Morgen naar huis! Jammer!
Wij hopen dat de rest van jullie reis fijn en relaxt zal zijn!

Cora en Peter

Met ingehouden adem jullie verhaal gelezen, nou joh wat spannend allemaal, maar ja still going strong. Top hopen dat het eindelijk wat mooier weer wordt en het water wat rustiger.

josé

Wat een gedoe weer allemaal zeg pffff leuk dat Nicky en Floor zijn geweest, dat is het voordeel van in Nederland blijven.
Het weer moet je maar voor lief nemen dan, het is niet anders.
Normaal gesproken heb ik meestal mooi weer in mijn vakantie, maar zoals ik het nu bekijk ook voorlopig niet. Misschien kom ik nog ff langs xxJosé

marry

Hallo Ineke en Hans, Zijn jullie al dat water uit de lucht nog niet zat? alles is zeker doorweekt en klam. het droogt zeker weinig. Maar wat is het mooi daar hé, Wij zijn daar ook vaak geweest nu op naar Deventer ook een leuke stad.
gr.Marry