Rondje Nederland 9

30-07-16 zaterdag. Bewolkt 18 gr. Vertrek 9.00 uur uit Lauwersoog. Ondanks dat er aardig wat wind op het Lauwersmeer stond, konden we zonder problemen schuin oversteken de Dokkumer Nieuwe Zijlen op. De sluis stelde weinig voor. Op het moment dat je dacht; gebeurt er nog wat? Gingen de sluisdeuren al open. Via het Dokkumer Grootdiep kwamen we in Dokkum, de noordelijkste stad van Nederland .

Het was een mooie landelijke relaxte tocht. De brug naar het centrum gaf dubbel rood. Lunchpauze, dus aanleggen en meteen even de boodschappen doen. Hans ging voorbij de brug checken of je daar nog leuker kon liggen en idd waren er nog een paar plaatsen open. Meteen 13.00 uur door de brug en een prachtige aanlegplaats kunnen bemachtigen. Tussen de 2 molens aan het Baantje- Bolwerk.

Echt leuk. Het is hier heel populair om te verblijven en het ligt er iedere dag vol.

Wij blijven hier een week.

31-07-16 zondag. Bewolkt 18 gr. Frisse wind. Rondje over de Bolwerken gelopen.

Smiddags kwamen de Parlevinkers zingend en spelend langsvaren en verkochten fruit, groente enz.

01-08-16 maandag. Halfbewolkt 19 gr. Grote schoonmaakdag . Veel drukte op het water met doorgaand en zoekend naar een vrije aanlegplaats vaarverkeer.

Er stond weer veel nw wind. We vonden het beter om het schip om te draaien zodat je achter alles open kon houden.

Achter ons kwam een schip met een Japanse vlag. We hebben al veel nationaliteiten gezien en gesproken, zelfs al een paar keer Australiers, maar Japanners per schip was echt de eerste keer. Zij wonen in Tokyo en hebben 19 jaar geleden dit schip gekocht met als thuishaven Sneek. Ieder jaar komen zij over voor een aantal weken om door Nederland te varen. Heel apart.

02-08-16 dinsdag. Bewolkt 17 gr met veel wind. De Japanners vroegen of ik bij hun aan boord wilde komen om met hun wat routes en havens door te nemen. Noord en Zuid Holland hadden zij oa nog nooit bevaren. Later kwamen zij nog bij ons om met Hans andere kaarten te bekijken en wij konden een havengids meegeven.

Zij lieten hun kaartje en een Japans wasdoekje met uitgelegde japanse tekens achter.

We hebben smiddags weer een mooie fietstocht gemaakt door een aantal dorpjes/gemeenschappen met namen waarvan de meesten eindigen op ,,um,,.

Terug in Dokkum bij Het Koffiehuis een heerlijke ,,Bonifatiuskoffie,, genomen.

03-08-16 woensdag. Stormpje met buien. 19 gr. Hans ging naar de kapper.

Smiddags hebben we de Zeldenrustmolen bezocht. (Een van de twee molens waar we op kijken). Deze koren- en pelmolen was in bedrijf . De wieken draaiden met een hoop geweld en alles werd uitgelegd. Hans hielp een handje mee.

Er wordt ook ambachtelijk gemalen mosterd gemaakt.

04-08-16 donderdag. Bewolkt, buien en windstoten. 19 gr.

We hebben een rondje gelopen oa naar de Bonifatiuskapel , ook wel een pelgrimsoord, wij vonden het echt de moeite waard.

Op de kade van de Zijl staat links en rechts een bankje in de vorm van een Friese doorloper waarvan de punt in de richting staat die de schaatsers moesten volgen met de Elfstedentocht . Dit punt in het centrum van Dokkum wordt nl het keerpunt genoemd. (Zelf nooit de tocht der tochten geschaatst maar wel gefietst).

Heel leuk om nu een aantal van die elf steden varend aan te doen.

De hele dag door kwamen er grote oude vrachtzeilschepen langs ri. Harlingen.

Misschien wel een stuk of 25. Een indrukwekkend gezicht.

05-08-16 vrijdag. Halfbew. 19 gr. De Japanse achterburen gaan vertrekken.

Gisteren kwamen zij weer even langs om hun route nog een keer door te nemen.

Na een hoop buigingen en handen schudden hebben wij ze uitgezwaaid.

Vandaag is de jaarmarkt in het centrum. Het stelde niet echt veel voor maar er kwamen toch wel heel wat mensen op af en daardoor was het er heel gezellig.

06-08-16 zaterdag. Halfbewolkt 19-20 gr. We gaan Dokkum verlaten om 9.45 uur.

Bij het doorvaren van de brug moesten we 5 euro in het klompje doen.

In de 2.5 mnd dat wij onderweg zijn is dit de eerste keer. Nu gaan we de mooie Dokkumer Ee op met 9 schepen richting Leeuwarden.

Als daar straks nog maar plaats is !!!

11 uur kwamen we door Burdaard . Een brugwachtster voor twee bruggen die ook het klompje toeslingerde. Ze had alles goed onder controle.

En.........geen grapjes uithalen anders opent zij de tweede brug niet!!!

Dit dorpje ziet er aan het water gezellig uit. Het is een druk srukje water.

Even later kwamen we langs het door Elfstedenliefhebbers overbekende houten bruggetje in Bartlehiem (ook toen overheen gefietst).

Bij de eerste brug in Leeuwarden werd weer een klompje toegeworpen bedoeld

voor alle bruggen die open moeten om door de stad te kunnen varen.

Om 13.30 uur hadden wij, ondanks de drukte, (er moest een sloep voor opschuiven) een topplek aan de Prinsentuin/Noorderplantage aan de voet van de bekende Oldehovetoren. Je loopt zo het gezellige centrum in. We blijven hier twee nachten.

07-08-16 zondag. Bewolkt 19 gr. zw 4. Het is v.a. 9 uur alweer gezellig druk op het water. Zowel ri. Harlingen als ri. Dokkum.

Wij gaan zo de stad weer verder ontdekken.

Allemaal de lieve groeten

Hans en Ineke.

Ellen

Weer een leuk verslag Ien veel vaarplezier

Lieve groetjes

Cora en Peter

Wat leuk allemaal zo Noord Nederland, in Leeuwarden kunnen jullie even bij Gea langs :) veel plezier verder

yvon

Lekker genieten zo zeg.

Nel Rijnbeek

Leuk hoor, je kan wel een boek gaan schrijven Ineke!
Liefs van ons...

Otto en Jeanette

Heel apart die Japanners in Sneek. Weer veel van Friesland gezien in ieder geval. Veel plezier nog :-)

fimke

Wat fijn dat het weer zo opgeknapt is !xxxx

Marjon

Wat heerlijk allemaal! Leuk is Nederland toch hè?
Heel veel plezier op al die mooie plekjes!
Wij nu in Leiden, vorige week Delft. Heel druk maar leuk.
Eind augustus de Vecht en Hollandsche IJssel doen met oa Gouda!
Geniet van jullie boot en tot mails!
Marjon.