Con-Amore . 7

Roermond - Zutphen

03-07-'17. Ma. Half bewolkt 16-22 gr. Vertrek 9.00 uur. Sluis Roermond stond op groen. Na aanmelden wilde de sluiswachter wachten op ons en daarna nog op twee schepen. De bolders stonden op perfecte afstand voor ons. Hetzelfde met de 2e sluis Belfeld die net omhoog kwam en waar we even op groen licht moesten wachten.

12.30 uur hadden we de gemeentehaven Venlo re. laten liggen en om 15.15 uur waren we op het Leukermeer en hebben sb bij jachthaven 't Leuken Valckx Watersport bij Well een vrije box gevonden.

Meteen een paar wassen gedraaid. Het was goed weer om te drogen.

Even later kwam Skyfall binnen varen en heb ik ook een keer een lijntje aan kunnen pakken. We werden bij hun aan boord uitgenodigd een aankomst tevens afscheids-drankje te komen drinken want hierna zullen de waterwegen ons scheiden.

Theo en Bettie, het was leuk jullie ontmoet te hebben. Hele goeie vaart verder.

04-07-'17. Di. 16-20 gr. Bewolkt. 8.15 uur vertrokken. Het was al druk op het water.

De eerste sluis Sambeek mochten we direct met drie vrachtschepen mee.

11.40 uur voeren we op het Maas-Waalkanaal. Keersluis Heumen staat meestal open.

Net voor de Weurtsluis kregen we een felle regenbui over ons heen. Ondanks de vele wachtende vrachtschepen mochten we weer meteen met de 1e vracht meeschutten.

13.15 uur sb de Waal op. We liepen 4.5 km p.u. terug met deze tegenstroom.het was erg druk met grote zeeschepen, zowel containerschepen als enorme duwbakken.

Met heel onrustig water.

14.00 uur lagen we in de Gemeentehaven van Nijmegen.

Voor de haveningang moesten we rekening houden met een Keulse stroom.

Jose, onze eerste (vaste) loge de komende dagen , was ook net aangekomen. Gezellig weer. Goeie planning.

Hans kwam spontaan op het idee om met jose d'r auto voor een nachtje naar Hillegom te rijden om te checken of alle werkzaamheden thuis goed verlopen en waar nodig om alles weer in goeie banen te leiden.

Jose en ik gingen in de stad een hapje eten.

05-07-'17. Woe. zon 22 gr. Heerlijk uitgeslapen en rustig ontbeten samen.

Hans is uit Hillegom doorgereden naar Bemmel om de auto daar alvast te zetten.

Met de fiets weer naar de haven in Nijmegen . Na de lunch gingen we de stad in.

Wij vielen met onze neus in de boter voor de avond. Aan de kop van de haven was een nostalgische hippie nederzetting neergestreken, alles op zand;

Nijmegen Kaaij 2017. Je kon er eten en drinken en er waren optredens.

Het was een heel apart sfeertje van..............,,No worries !!!,,

06-07-'17. Do. Zon 24 gr. 9.00 uur vertrokken en onderweg ontbeten. Het was heel druk met grote vrachtschepen die weer hoge golven veroorzaakten. De raampjes van Jose haar onderkomen, de voorpunt , stonden nog open dus de golven hadden vrijspel om binnen te stromen en bijna alles konden we uitwringen.

Je moest overal ogen hebben hier op de Waal. . Het werd gelukkig een heel stuk rustiger op het Pannerdens Kanaal waar we om 11.45 uur op kwamen en om 12.30 uur op de altijd mooie Gelderse IJssel met stroom mee. Dat schoot wel op.

Even door sluis Doesburg 4.5 m omhoog en om 14.00 uur lagen we bij de watersportvereniging ,,de Oude IJssel,,

een heerlijk rustig haventje vlakbij centrum Doesburg.

Hans werd zijn wilde haren zat en ging meteen een kapper opzoeken!!

Jose en ik waren naar het oude centrum gelopen.

'snachts zware regenval en harde klappen met onweer.

07-07-'17. Vrij. Half bewolkt 25 gr. Hele dag droog. Hans ging na de koffie op de fiets naar Bemmel om de auto van Jose op te halen. De afstand van 38 km viel hem wel een beetje tegen. Maar daarna kon hij lekker zitten om de Tour te volgen.

Jose en ik waren naar het centrum gelopen en hebben alle ingrediënten meegenomen voor de Cobb die weer aangestoken werd. Het bleef lekker buiten.

08-07-'17. Za. Bewolkt 20 gr. We keken tijdens het ontbijt op twee oudere echtparen (net een studentenclubje dat is stil blijven staan) allemaal in rood/wit gekleed ,

tot en met de rood en witte Crocs aan toe , die een kano aan het vullen waren incl. tent, kleding, eten enz. Zij gaan er een week mee weg.

Heel grappig om te zien en alles op het gemakkie. Zij gingen zelfs mee de sluis in.

Na het ontbijt vertrokken we om 10.15 uur. Vanaf de ligplaats konden we de sluiswachter al vragen de sluis in orde te maken voor ons.

Na twee uurtjes waren we in de haven WSV Gelre in Zutphen, waar we werden opgevangen door de ervaren havenmeester die ons hielp met achter aan de steiger vast te maken. We lagen met vier schepen aan elkaar.

Hans ging weer op de fiets de auto ophalen uit Doesburg.

Wij gingen na de lunch de stad in. Het was weer zonnig en warm geworden,

en weer een mooie avond aan boord.

09-07-'17. Zo. Zon 24 gr. Heerlijk opstaan met dit weer na een zeer onrustige nacht door allerlei geluiden. ( weekend in Zutphen). Hans moest een heel stuk lopen voor verse croissantjes voor het uitgebreide zondagontbijt.

Jose heeft om 14.30 uur afscheid van ons genomen. Het was weer heel gezellig.

Ik heb vandaag maar alle was weggewerkt ivm de regenvoorspellingen.

Het droogt nu erg goed.

Morgenochtend gaan wij verder.

Groetjes Hans en Ineke

Con Amore 2017 . 6

Namur - Roermond

26-06-'17. Ma. Bewolkt 18 gr. 10.15 vertrokken. Na lang wikken en wegen toch weer naar het noorden. Er waren een paar mensen die contact hadden met gestrande schepen die 4 dik vastlagen met heel veel vrachtschepen en die waarschuwden alleen maar om vooral niet Frankrijk in te gaan verder de Maas op.

Dat beetje regen zal het laag water probleem nog niet oplossen.

Bij mij is het glas altijd half vol!!!

Maar....... er is EEN KAPITEIN aan boord.

Zijn neus staat naar het noorden, dus wel even omschakelen nu.

Er zijn ook natuurlijk ook weer voordelen aan; kinderen/kleinkinderen en zussen kunnen eenvoudiger komen (afspraken komen al binnen) en misschien komt Hans z'n motorclubje ook zelfs een keer onze kant op! Who knows!

Hoe leuk is dat !!!

Jan,jouw alternatieve route hebben we in de planning voor volgend jaar.

Drie maal is scheepsrecht.

Vijf weken zijn wij onderweg en maar een keer overdag regen gehad en dat was met de zomerstorm in Arnemuiden. Dat is toch wel heel bijzonder en boffen.

Vandaag twee sluizen en 9.25 m gezakt. Bij de tweede sluis lagen we vast met een vrachtschip. De sluiswachter bleef nog wachten op een klein bootje en dat vond de vrachtvaarder zo'n onzin! Er werd gevloekt en getierd. Die stomme vakantiegangers!!!

Om 15.00 uur, schuin t/o onze overnachtingsplaats even ten noorden van Huy, Port Corphalie, hadden we aan sb wal aangelegd. Hans voor de diesel en ik om de voorraden weer aan te vullen. Ondertussen zonnig en 23 gr.

27-06-'17. Di. Bewolkt, kort miezer 19 gr. Om 9.15 uur kwamen we uit het haventje de Maas op. De eerste sluis stond al op groen. Met 2 vrachtschepen konden wij met nog 8 Ned. schepen, die ook niet verder naar het zuiden konden, meeschutten.

In konvooi verder naar de tweede sluis. Een van de twee stond op dubbel rood. Alleen de kleine sluis werd gebruikt en er lagen al een tig aantal vrachtschepen te wachten. Bij melding werd er gezegd dat we twee schuttingen moesten wachten en met een vrachtschip mee konden. Na bijna twee uur konden we verder. Ondertussen was het weer 23 gr geworden. De haven van Luik lieten we om 14.30 uur links liggen, en 16.30 uur kregen we meteen groen licht voor de laatste Sluis in België ,Petit Lanaye, verval 13.8 m. die een verbinding vormt tussen het Albertkanaal en de Maas.

Wat een geluk, dachten wij! maar helaas moesten we lang wachten.

De sluiswachter wilde niet alleen voor ons schutten. We moesten wachten tot er een vrachtschip en nog twee schepen bij kwamen.

Vandaag drie sluizen gedaan en weer 23.3 m gezakt.

Daarna naar Maastricht Marina Pietersplas. De havenmeester wees ons een box aan en...........hè , daar kwam Theo van Skyfall aanlopen om een lijn aan te pakken.

Zij liggen hier al een paar dagen.

Dat werd nu een aankomstdrankje en even bijpraten bij ons aan boord.

28-06-'17. Woe. Bewolkt/buien 20-22 gr. Skyfall uitgezwaaid.

Tussen 15.00-15.30 uur werd het droog .

Wij zijn toen naar de altijd gezellige stad gefietst en een hapje gegeten.

29-06-'17. Do. Half bewolkt 22 gr. Ondanks dat er regen voorspeld was is het de hele dag lekker weer gebleven en hebben we weer heerlijk gefietst.

30-06-'17. Vrij. Half bewolkt 17-22 gr. Om 9.30 uur vertrokken en de Maas weer af.

Bij de Keersluis Limmel hadden we oponthoud door een stoplicht ivm werkzaamheden. Drie grote vrachtschepen kwamen ons tegemoet 5 km p.u.!

Daarna twee sluizen met behoorlijk verval, eerst sluis Born, verval 11.35 m. Met venijnige drijvende bolders die pas zakken als het water al een paar meter is gezakt. Daar moest vorig jaar het mes aan te pas komen en had ons een stuk lijn gekost omdat we hadden vastgemaakt. (Leermoment) zo ook daarna sluis Maasbracht, in het Julianakanaal, dat het grootste verval van Nederland heeft nl. 11.85 m.

Na de 3e sluis Linne kwamen we weer op de Maas.

Even later om 15.45 uur kwamen we op onze eindbestemming in Roermond aan bij jachthaven Nautilus. Het lag vrij vol maar gelukkig was er een box vrij achteraan.

En..........daar was Theo van Skyfall alweer om onze lijn aan te pakken.

Wel heel fijn, een vaste aanpakker.!!!! lol !!!

01-06-'17. Za. Regen miezer regen soms heel even droog. 15-17 gr.

Vandaag een grote schoonmaakbeurt. In de namiddag naar het centrum gelopen waar op het plein een Food Truckers Festival was met optredens. Leuke stad.

Hans is in z'n nopjes met de start van de Tour de France ,

vandaag Grand Depart Düsseldorf.

Vanaf een uurtje of acht scheen de zon en werd het nog heerlijk weer.

02-06-'17. Zo. Bewolkt 17-19 gr. Frisse wind.

Na de koffie lopen we naar de welbekende grote ,,Designer Outlet Roermond,,.

Morgenochtend gaan de trossen weer los.............

Con Amore 2017. 5

Thieu (B) - Namur

19-06-'17. Ma. Zon 28 gr. weinig wind. 9.45 uur was een goede tijd om te vertrekken ivm met sluis Thieu, die dan nog niet in de stress zou zijn en daardoor niet werken.

Uitgezwaaid door de Engelse havenmeester John en Bettie en Theo a/b Skyfall.

We moesten de handbediende sluis weer bedienen door de tuinslang naar boven te duwen. Dat ging op zich goed maar we voeren er te dicht onder waardoor de ijzeren beugel van die slang keihard tegen de radarbeugel sloeg en de gastenvlaggenstok en radio-antenne er af braken. Vloekje !!! ..........Jammer dan, .........kan gebeuren.

Gelukkig ging het verder oké in de sluis. De hulphavenmeester waarschuwde ons nog dat de radarbeugel naar beneden moest om de sluis uit te kunnen.

Maar dat wist Hans wel.

Sb de hoek om naar het hoogtepunt van de dag: de passage van de schepenlift van Strepy-Thieu. De grootste verticale schepenlift ter wereld. Alhoewel sinds kort de chinezen een hogere maar wel kleinere lift hebben nagebouwd, maar dat terzijde.

20 jaar bouwtijd en in 2002 in gebruik genomen. 117 m hoog, 130 m lang en 75 m breed. 2 bakken die 73.15 m overbruggen. Dat zijn 7 tot 10 sluizen in een keer.

Een stoplicht gaf aan welke liftbak we moesten invaren. Het is alsof je een grote kathedraal invaart. We waren wederom de enigen. Vastgemaakt op de middenbolder.

En eraf om van het uitzicht te genieten. We waren in 10 min. boven en de hele procedure duurde een half uur. Bij het uitvaren van de liftbak passeerden we een van de dubbel uitgevoerde aquaducten die voor de verbinding met de hoogvlakte zorgen.

Als je achterom kijkt lijkt het een beetje alsof je van de wereld afvalt.

Weer weinig scheepvaart onderweg. Van het Centrumkanaal sb naar kanaal Charleroi - Brussel. In een zijtak ligt port de plaisance de Seneffe waar wij om 12.30 uur aankwamen. Het is nu 32 gr. Een mooie drijvende steiger. Helaas zou de havenmeester pas om 18.00 uur komen dus zolang geen water en geen stroom.

Ik ben op de fiets naar Seneffe gegaan (ruim 5 km) waar een grote Carrefour is .

Het bleef een warme avond.

20-06-'17. Di. Zon 32 gr. weinig wind. Hans ging op zoek naar een bepaald onderdeeltje om de afgebroken radio antenne weer te kunnen repareren.

En ik ging de was wegwerken enz. 'Smiddags een stuk gefietst.

Ondertussen werd het 33 gr.

Bettie en Theo a/b Skyfall en de Engelsen a/b Geisha kwamen hier ook binnen.

De Zwitsers a/b Bolero kwamen al een uurtje eerder. Allemaal passanten van Port de Thieu zijn hier weer compleet. De avond was windstil en zwoel. Heerlijk.

21-06-'17. Woe. zon 33/34 gr. Even na 9.00 uur vertrokken. Ruim half uur na Skyfall.

Bij de eerste sluis kwam er net vracht uit. Dat was alvast gunstig. Op naar de 2e.

Licht stond op groen, heel fijn.........en wat schertst onze opperste verbazing:

Skyfall lag in de sluis te wachten. Schijnbaar al een hele tijd!

De sluiswachters seinen elkaar in en bedachten dat we maar samen moesten sluizen. De derde sluis dus samen. Alle drie met drijvende bolders totaal 21 m. gezakt.

Bij Charleroi kwamen we op de Beneden-Samber. Van alle kanten vliegt de roest op je af. Bij het wachten van de sluis lig je in een binnenplaats van een hoogoven met stampende machines, hijskranen en bergen ijzer/staal en vreselijke herrie.

Tot de eerstvolgende Halte Nautique moesten we nog vier sluizen doen met in totaal 16.6 m verval. We hadden een paar keer pech omdat een vrachtschip voor ons lag,

ten alle tijde voorrang heeft en wij er helaas niet bij konden. Dat hield enorm op.

We kwamen pas om 19.00 uur aan op onze bestemming Auvelais.

Het is dan wel de langste dag vandaag maar het werd ook de langste dag.

De temperatuur heeft vandaag overal alle hitterecords gebroken.

Voor ons ook de warmste dag en nacht geweest.

Vlakbij is een grote Lidl wat ook het enige voordeel was. Er waren verder geen voorzieningen en het ligt vlak bij een spoorbrug met enorm veel treinverkeer wat de hele nacht doorging.

22-06-'17. do. zon 33 gr. weinig wind. We hadden afgesproken om met elkaar naar Namur te varen en zijn 9.30 uur vertrokken. We hoefden maar drie sluizen die zowaar allemaal meezaten. In totaal weer 12 meter naar beneden. Mooie groene tocht.

Om 13.00 uur lagen we weer aangemeerd op de Maas aan de kade onder de Citadel.

Theo en Bettie a/b Skyfall gingen naar de overkant in de haven waar we werden uitgenodigd een aankomstdrankje te drinken. Was heel gezellig.

De radio werkt weer. Hoera. Hans heeft het gelukkig weer voor elkaar gekregen.

Daarna waren we de stad ingelopen. Na 22.00 uur koelde het gelukkig flink af.

23-06-'17. Vrij. bewolkt 19 gr. Dat voelt even heerlijk aan zeg maar geen klagen hoor over het weer! 100% beter als vorig jaar met al die onophoudelijke regen waardoor onze reis niet verder naar het zuiden vervolgd kon worden vanwege te hoog water en veel te sterke stroming. Frankrijk kwam je niet meer in met de boot.

Theo en Betty weer uitgezwaaid. In de middag brak de zon door en werd het 25 gr.

Er kwamen wat schepen uit het zuiden de sluis door waaronder ook de Yvette van onze thuishaven. Bij het langslopen werden we aan boord gevraagd om een drankje te doen en wat bij te kletsen. Zij brachten geen leuk nieuws.

Hetzelfde rondje; Maas-Moezel-Rijn zouden ze doen maar..........

dit jaar niet te hoog water maar.......TE LAAG WATER. Dat wil je toch niet horen!!!

zij kwamen niet verder dan Dinant en de anderen tot Givet.

Meteen op internet , om aan informatie proberen te komen maar daar werden we niet wijzer van. De buienradar geeft wel de komende dagen regen aan. Ik hebt daar nooit eerder last van gehad maar kan het nu wel uit de lucht kijken !!!

24-06-'17. Za. Bewolkt 17 gr. Alvast wat wasjes gedraaid omdat er morgen regen zou kunnen komen !? In het centrum maakten ze alles in gereedheid voor

,,Fete de la Musique" het is gezellig druk in de stad en het werd ook nu weer warmer.

Booteigenaren komen langs of wij wel meer informatie over de waterstand hebben.

25-06-'17. Zo. Bewolkt 19 gr. Hoera er is vannacht een beetje regen gevallen,

dat moet een begin zijn van.............

Er is veel drukte en gezelligheid ivm een loop rond de Maas en over de bruggen, een Brocante bij Jambes en natuurlijk muziek in het centrum.

We zijn er nu achtergekomen dat je tot Verdun kan komen en verder nog alles stil ligt.

Maar als we de buienradar moeten geloven is er een sprankje hoop.!!!

?????????

Con Amore 2017-4

Sas van Gent - Thieu (B)

12-06-'17. Ma. bewolkt 16 gr. 4 Bft. 9.45 uur waren we weer op het Kanaal van Gent naar Terneuzen. Wat een afschuwelijk kanaal is dit zeg met alleen maar industrie, en enorme joekels van schepen.

Om 11.30 uur moesten we bellen voor een opening van de Muidespoorbrug en zowaar werd het vrijwel meteen gedaan. Daarna moest de radarbeugel naar beneden om onder de andere bruggen te kunnen in de stad Gent. Om 12.30 uur lagen we in de haven JH Portus Ganda in het Centrum, op de Leie. Ideaal, rustig en vooral veilig.

'Smiddags zijn we de stad ingegaan.

13-06-'17. Di. Wisselend bewolkt 20 gr. en weinig wind. De ochtend hebben we gebruikt om schoon te maken en te wassen. "Amai".

Na de lunch zijn we langs de highlights gelopen en hebben zelfs een rondvaartje gedaan. Was echt de moeite waard. Het is een mooie oude en hele gezellige stad.

14-06-'17. Woe. zon, weinig wind. Het belooft een warme dag te worden en de temperatuur liep op van 18gr tot 28 gr. Engelse buren wilden met ons opvaren.

Zij deden alles zo op hun gemakkie dat we pas om 9.45 uur konden vertrekken.

De aardige havenmeester belde alvast naar de Tolhuissluis. De Bataviabrug, waar wij heen met radarbeugel naar beneden onderdoor konden, bleek nu een brug van 1.80 m. ???? Ra Ra . Toen wij dichterbij kwamen werd die hydraulisch omhoog gedaan. Heel apart. En idd stond de sluis voor ons klaar. Hans moest naar de sluiswachter om een vaarvignet voor België te kopen. Dat is in het grootste gedeelte noodzakelijk. je moet bewijzen dat je eigenaar bent.

Via de Ringvaart waar weer veel Vrachtschepen varen, kwamen we op de Bovenschelde. Alle oevers mooi groen. Veel klaprozen, vlinders om ons heen en een Frans muziekje. Mijn dag kon niet meer stuk.

Rond twee uur waren we bij sluis Asper. Gelukkig mochten we direct meeschutten met drie vrachtschepen waar we daarna maar achterbleven omdat we sluis Oudenaarde ook nog zouden krijgen. En ja hoor dat ging precies hetzelfde.

Om 15.30 uur zijn we een zijarm van de Schelde ingegaan naar de beschutte rustige jachthaven Oudenaarde. Aan een mooie lange steiger. Dit stadje staat bekend om zijn laatgotische stadhuis en wandtapijtenindustrie. En natuurlijk ......

de "Ronde van Vlaanderen ". Het bleef een zwoele windstille avond.

15-06-'17. Do. halfbewolkt 26 gr. 9.00 uur weg. Een lange dag voor de boeg.

We konden precies aansluiten achter een vrachtschip waardoor we meteen de brug in Oudenaarde en de sluis Kerkhoven meehadden.

Daarna ging hij aanleggen en waren wij op ons zelf aangewezen.

De twee grote sluizen daarna werden na melding voor ons geprepareerd !

De sluizen zijn niet echt vriendelijk voor de pleziervaart. De bolders liggen veel te ver uit elkaar. Op Iedere sluis werd er gecontroleerd of we wel een vaarvergunning

hadden. Hans moest ook weer een formulier invullen met gegevens die zij al hadden gekregen bij de aanschaf van de vaarvergunnig.

Het is een mooie tocht met zicht op de Vlaamse Ardennen op enkele industrieën na.

Om 14.30 uur lagen we voor een stoplicht voor eenrichtings doorvaart door de stad Doornik (Tournai) . Via de marifoon hebben we ons gemeld en snel sprong het licht op groen. Het is gelukkig heel stil op het water.

De wind trok wel weer aan naar 4 Bft. Even voorbij Antoing sloegen wij links af het kanaal Nimy-Blaton-Peronnes in,

nog geen 100 m. van de Franse grens ! Er werd totaal niets aangegeven.

Gelukkig is Hans van de navigatie en gingen wij niet rechtdoor Frankrijk in.

Vrijwel direct ligt de sluis Peronnes 2 van 86 x 12 m. met een verval van bijna 6 m.

Na de sluis zagen we links Port de plaisance Royal Peronnes Yachtclub al liggen aan een kunstmatig meertje. We lagen vol in de wind aan lager wal.

Met alle verlengsnoeren die we hadden konden we net bij de stroompaal komen.

16-06-'17. Vrij. halfbewolkt 20 gr. 3 Bft. Om 9.15 uur los en snel naar sluis Peronnes 1 in de hoop dat we met een vrachtschip mee mochten sluizen. Bij navraag was het NON.! Na de schutting werd er gevraagd hoelang we zijn. Gelukkig te lang om samen met het aankomende vrachtschip mee te moeten sluizen.

We mochten alleen de sluis in. 12.5 m omhoog met drijvende bolders. Een eitje !!

Op 3 tegenliggers na leek het alsof wij de enigen op het water waren.

Alle bruggen konden we met radarbeugel onder door alhoewel de laagste vaste brug als 4.90 m was aangegeven, en wij 5.25 m zijn. Het water stond duidelijk lager.

Vlak voor onze eindbestemming Bergen (Mons) kwam er een politieboot aan.

En ja hoor........het zal niet zo zijn...........gebaren dat er een van de twee aan boord wilde komen. Langszij en hup op achterdek om weer alle papieren te bekijken en formulieren in te vullen. Wat een administratieve rompslomp weer.

14.15 uur lagen we in De jachthaven bij Bergen (Mons) in het havenbassin La Grand-Large, een meer op de plek waar het kanaal Nimy enz. overgaat in het Centrumkanaal.

Een kleine vergissing omdat er dit weekend waterscooter wedstrijden zijn. Wij lagen aan een terrein waar het verzamelen van trucks was met de nodige luidruchtigheid.

We zijn eerst maar naar het centrum gelopen .

Daarna heerlijk gegeten in het havenrestaurant. De situatie bekeken en bedacht dat we daar toch maar weg moesten gaan als we tenminste een behoorlijke nacht wilden hebben. Zo gezegd zo gedaan. Naar een mooie plek voor het restaurant.

17-06-'17. Za. Bewolkt 24 gr. weinig wind. Nog even genoten van de rust en het uitzicht over het meer voordat het geweld met de waterscooters los zou barsten.

11.30 uur zijn we vertrokken het Centrumkanaal op. Vandaag drie sluizen. 24 meter omhoog . Waarvan de eerste zonder en de tweede met drijvende bolders is. De derde is een handbediende sluis waar we domweg pas later achterkwamen. Na eerst een paar keer via de marifoon opgeroepen te hebben en waar we dus geen reactie op kregen. Toen zagen we het bord met de aanwijzingen pas. Er hing een soort tuinslang boven het water die naar boven geduwd moest worden. Eindelijk ging het licht op rood groen maar daarna weer op rood ???? Hans dacht : niet voor mij en ging toch de super smalle hoge sluis in. De blauwe stang omhooggeduwd om alles in werking te zetten maarrrr......... er gebeurde NIETS !!! Bellen lukte niet met die hoge wanden.

Ondertussen maar lunch klaargemaakt en daar lagen we maar. Gelukkig na een half uur kwam er een Duitser heel hoog over de rand kijken en aanbood om naar de schepenlift te lopen om dit probleem daar te melden. Er was geen sluiswachter.

De havens zijn erg dun bezaaid en we wilden geen lange dag varen.

Onze stop zou daarom Port de plaisance de Thieu worden.

Vlak voor de schepenlift van Strepy-Thieu.

Even later kwamen ze met 4 man sterk en werd alles in werking gezet. Acht meter hoger zagen we de jachthaven dat heel mooi en rustig in het groen ligt.

We werden heel vriendelijk ontvangen door een Engelsman die hier de havenmeester is. Dat maakte alles weer goed. Hij is van de ,,no hurry,,! Typisch Engels !

De Engelse buren uit Gent, die van daar een stuk met ons opvoeren maar een ander kanaal ingingen, kwamen even later , heel verrassend , ook binnen varen.

'savonds vroegen ze ons of we mee gingen bij de havenmeester op het terras een drankje te doen met nog een aantal.

18-06-'17. Zo. halfbewolkt 26 gr. Na het ontbijt bood de aardige havenmeester aan om met zijn campertje diesel te halen in het dorp met Hans en een Theo.

Hij kon 270 liter in een keer meenemen. Samen gedeeld kunnen we weer even vooruit. Achteraf hadden we bij de bunkerboot Antoing moeten tanken maar we stonden toen nog op een halve tank, niet wetende dat er tot Givet net over de grens niet meer getankt kan worden.

Daarna op de fiets naar het dorpje Thieu, voor een bakkertje en een kleine Delhaize , en even gekeken bij de beroemde schepenlift van Strepy-Thieu wat onze eerstvolgende uitdaging wordt.

Daarmee worden we in een keer 73 meter omhoog gebracht.

Hans en Ineke.

- [ ]

Con-Amore 3

Wemeldinge - Sas van Gent

05-06-'17. Ma. 2e Pinksterdag. Half bewolkt 17 gr later 21 gr. 4-5 Bft.

10 uur vertrokken. Ondanks de harde wind en witte schuimkoppen op de Oosterschelde viel de deining reuze mee.

Niet te vergelijken met Marker en/of IJsselmeer gelukkig !

Voor de sluis van de Zandkreekdam moesten we lang wachten. De wachtsteigers lagen al vol. Het was lastig met die harde wind en zoveel anderen om ons heen.

Toen de sluis open ging bleven er maar schepen uitkomen, ik weet niet hoeveel, zelfs aan het einde nog een groot aantal roeiers. Geduld geduld! .......

Eindelijk erin en er werd gestapeld met vijf boten naast elkaar.

Een voordeel: de zeilers hadden geen ruimte om dwars te kunnen liggen.

12.30 uur kwamen we er uit en kwamen op het Veerse Meer dat is omsloten door Walcheren, Noord- en Zuid Beveland.

Een watersportparadijs voor surfers, kanoërs en vooral voor voor- en achter langsrazende zeilboten door de harde wind.

Zij denken echt dat ze alleen zijn. Op het moment dat je dacht....

,,dit gaat fout,, hielden ze in of ze gingen op het laatste moment oploeven.

Zij hebben voorrang maar toch !!!!!

Op weg naar Jachthaven Oranjeplaat Arnemuiden, in de meest zuidelijke hoek van het Veerse Meer, misten we een boei, de dieptemeter gaf al 0.5 m. aan dat betekent voor ons VAST. We schraapten over de bodem en konden niet meer achteruit..........vol gas vooruit dan maar..........gelukkig dat liep net goed af.

Via een smalle goed betonde geul konden we de haven bereiken.

Wat een rust hier, helemaal beschut.

06-06-'17. Di. code geel! 13-14 gr. zware buien en 8 tot 9 Bft hier in Zeeland.

We blijven veilig in de haven, en liggen goed vast. Ook de meubels op het dek vastgezet. Hans moest 2.5 km lopen voor de enige super in de buurt.

Hij kwam tot op het bot doorweekt terug ondanks de stormparaplu.

Het is nu een officiële zomerstorm met windstoten van rond de 100 km p.u.

De laatste was 25-07-'15. De zwaarste ooit. We lagen toen in Hoorn.

07-06-'17. Woe. 15 gr. Nog steeds 8-9 Bft. Het blijft gelukkig wel droog.

Niemand waagt zich buiten de haven. Gekkenwerk zou dat zijn.

In de middag hebben we wel heel stoer de fietsen gepakt om naar Veere te fietsen zwaar tegen wind pfffff. Een mooi historisch gezellig toeristisch stadje. Daarna door naar Arnemuiden, de welbekende luidklokken in de kerktoren bekeken. In dezelfde toren hangt ook het in 1589 gemaakte astronomisch uurwerk, uniek in de wereld. Het geeft nu de getijden aan in Vlissingen. Erboven hangt een maanbol.

Verder is er niet zo veel te zien en/of te doen daar.

08-06-'17. Do. bewolkt 15 gr. 5 Bft. Vertrek 9.30 uur. Het is heel stil op het Veerse Meer. Na sluis Veere kwamen we op het Kanaal door Walcheren en om 11.20 uur lagen we aan de meldsteiger bij WVArne Middelburg. Helaas een keer per uur om kwart over gaat de brug open dus moesten we wachten tot 12.15 uur om naar onze ligplaats te kunnen. Even de boel verkend achter de brug. We liggen in het centrum.

Een leuke gezellige stad met veel terrassen en bijzondere winkeltjes.

De zon kwam door en het werd lekker warm. Marktdag!! Weer veel fruit. Heerlijk .

De weersvoorspelling was niet best voor de nacht; zware regen, onweer en zelfs hagel. Goed voorbereid maar alles viel gelukkig mee. Een buitje 'smorgens vroeg.

09-06-'17. Vrij. bewolkt 16 gr. 5 Bft. Wij zijn naar de AH XL gelopen om nog het een en ander in te slaan. Dit is een van de laatste Ned. Supermarkten.

Ook nu kwam de zon door en liep de temperatuur snel op.

Dit week-end zijn hier de ,,Stadsfeesten,, met veel muziek, theater, dans , kunst enz.

Ook het 800 jarig bestaan van Middelburg werd gevierd.

10-06-'17. Za. Zon 23 gr. 4 Bft. Het is overal gezellig druk in de stad met diverse optredens etc. En een Defilé met veteranen, legervoertuigen en motoren.

Zelfs een Spitfire bleef boven het centrum rondjes vliegen.

11-06-'17. Zo. zon 26 gr. Weinig wind. Ideale dag om te vertrekken. We moesten om 10.15 uur door de brug de haven uit (die een keer per uur gaat) ,om 10.37 uur door de spoorbrug te kunnen , die een keer in de TWEE uur opengaat , en ook ivm de getijden van de Westerschelde, varen we de zg blauwe golf.

Met vijf schepen in colonne door de bruggen tot Vlissingen .

We konden ook zo de sluis van Vlissingen in.

12.00 uur kwamen we op de Westerschelde met het geplande opkomende water.

Alleen met goed zicht en een radarreflector mag je de kortste weg oversteken, dat is evengoed nog 4 km. Dit water staat in open verbinding met de Noordzee en er varen grote zeeschepen, loodsboten en Ferry 's.

Gelukkig was het vrij stil op het water.

Om 14.00 uur kwamen we bij het moderne sluizencomplex Terneuzen aan.

Het werd een langdurige bevalling voordat er vier grote vrachtschepen in lagen.

Wij mochten er als laatste in. Het is goed dat Hans zei dat we beter vast konden maken na het schutten, want met het er uit varen van zoveel geweld, had ik dat niet kunnen houden.

We varen nu op het Kanaal van Gent naar Terneuzen , 32 km lang, waarvan 15 km in Nederland. Druk bevaren door Zee- en Binnenvaart schepen.

Op dit Kanaal gelden speciale bepalingen die je ook aan boord moet hebben.

16.00 uur kwamen we eindelijk in de binnenhaven WSV 't Sas in Sas van Gent aan.

Het was bijzonder slecht aangegeven, waardoor we eerst nog in de buitenhaven terecht kwamen.

Ondanks dat alles redelijk meezat werd het nog een lange vaardag.

Boodschappen bij de Lidl hier om de hoek. De cobb kon weer aangestoken worden.

Waarna het weer ging veranderen, de wind trok aan naar 5 Bft. Maar het bleef droog.

Bijna in België !

Con-Amore 2017 . 2

Brouwershaven - Wemeldinge

Dank voor de vele reacties, leuk dat er zo veel meereizen!

Idd het weer.........ongekend !

29-05-'17. Ma. Vanmorgen vroeg 5.30 uur , uit het niets , een klap onweer gevolgd door harde windstoten. Het bleef wel droog.

De stoelen schoven over het dek met een hoop herrie. Dat was even schrikken.

Hans eruit om alles te wapenen tegen de storm.

Na een paar uur was het weer gaan liggen. Maar nog altijd 4 Bft.

We zijn om 10.15 vertrokken en werden vriendelijk uitgezwaaid door de havenmeester. De zon scheen en temp. was 22-26 gr. Heerlijk weer.

Het was super stil op het water. Alleen een enkele motorboot. Wat een verschil.

Er kwam zo'n kwartier lang een zeemeeuw meeliften voorop.

Na 2 uurtjes lagen we vast bij WSV Bru te Bruinisse. Een prachtplek aan de buitenkant. Net naast Aqua Delta met zicht op de Grevelingensluis , strandje en de doorgang naar het Grevelingenmeer .

'Smiddags zijn we door het dorp gelopen en hebben boodschappen gedaan.

De mosselen werden net gelost in de vissershaven.

Er werd eind van de middag code geel afgegeven voor het weer.

Diverse evenementen w.o. avondvierdaagse in diverse steden werden afgelast.

Er is gevaarlijk onweer op komst !

We hebben ons goed voorbereid met wat komen zou. Deze hoek gelukkig niets!

30-05-'17 . Di. Bewolkt 17 gr. en 5 Bft. (34/35 km p.u.) westenwind. Het geluid van voornamelijk zeilboten met klepperende en fluitende masten en lijnen maakte het nog erger. Voor de eerste keer deze reis werd het binnen eten.

Het is een klusjes- was- en schoonmaakdag geworden.

We zijn ook nog even gelopen naar ,,Aqua Delta", een super grote mooie haven met recreatie/vakantiepark met alles erop en eraan.

31-05-'17. Woe. Half bew./zon 19-21 gr. En 4 Bft. Omdat we zicht op de Grevelingensluis hadden konden we er zo om 9.45 uur invaren, daarna ri. Oosterschelde. 12.00 uur kwamen we onder de Zeelandbrug door. Indrukwekkend met een lengte van ruim 5 km die sinds 1965 Schouwen-Duiveland met Noord-Beveland verbind en eind 2015 is aangewezen als Rijksmonument

Voor de havenmonding van Zierikzee loopt een sterk getij en met opkomend water een zware neer.

We liepen daar meteen ruim 3 km p.u. terug. De haven moet ten alle tijde vanuit het oosten aangelopen worden en dan vooral de geul aanhouden in het 2.5 km lange havenkanaal. Er buiten is het heel ondiep.

De havenmeester stond ons op te wachten en gaf ons een mooie plek aan een drijvende steiger om 12.30 uur. Verplicht gedraaid met de boeg ri. Oosterschelde.

Je loopt zo het centrum in en we hebben zicht op mooie monumentale pandjes.

Hier moet je natuurlijk vis eten.

We vielen met onze neus in de boter..........een gezellige braderie, paardenmarkt, keuring en ringrijden zonder zadel, alles met echte zware Zeeuwse trekpaarden.

Veel mensen in traditionele klederdracht . Toen het afgelopen was kwamen er een aantal te paard door het stadje lopen, bolknak in de mond en een stop bij de kroeg.

De tijd was even stil komen te staan. En dat alles nog steeds met perfect weer.

01-06-'17. Do. zon 22 gr. en weinig wind. Om 6.00 uur werden we al gewekt door de mosselkotters die terug kwamen.

We blijven hier nog een dag. Historisch Zierikzee is super leuk met goede restaurants, veel terrassen, leuke winkeltjes, straatjes, musea enz.

Er staan hier meer dan 500 huizen op de monumentenlijst.

De stad was lange tijd zo arm dat er zelfs geen geld was om huizen te slopen.

Vandaag is de weekmarkt. Hans ging de motorruimte in om alles te checken.

Ik ging naar de markt om vers fruit in te slaan.

Het bleef lang lekker buiten, goed om de cobb weer aan te steken.

02-06-'17. Vrij. zon 25 gr. weinig wind. 9.30 vertrokken. Eerst het kanaal weer door naar de Oosterschelde. Het grootste Nationaal Park van Nederland. Hier huizen bruinvissen, veel soorten vogels en zeehonden, die tijdens laagwater liggen te luieren langs de zandbanken. Wij hebben ze helaas niet gezien.

We moesten de Oosterschelde schuin oversteken en weer onder de Zeelandbrug door. Het is goed betond, en uitzonderlijk stil op het water. Sluis Goes konden we zo invaren en voor we goed en wel vastlagen, gingen de sluisdeuren alweer open. Dat stelde echt niets voor. We zijn in Zuid-Beveland. Nu het lange kanaal Goes-Goese Sas door. De eerste brug ging zo open en de 2e, de St. Maartensbrug, vlak voor de Stadshaven, waar wij om 12.00 uur aankwamen werd niet bediend tussen 11.00 uur en 16.00 uur. Nou ja.....

Aanleggen aan de wachtsteiger dus. We zijn de 3e op rij.

We gingen alvast de haven verkennen om te zien waar we het beste konden liggen.

Rondje stad gelopen en een supermarkt opgezocht. Tijd zat !

Er zijn al veel schepen achter ons komen liggen en 16.00 uur exact ging de brug open en konden we op onze geplande plek aanleggen. Niet aan een weg of terras.

Ondertussen belde Nicky of het uit zou komen als zij met Floortje en Siem kon komen vandaag of morgen. NATUURLIJK ...... dan LATEN we het uitkomen!!! Leuk.

We kijken er naar uit.

03-06-'17. Za. half bewolkt 20 gr. 3-4 Bft. Wij werden gewekt door een paar klappen onweer en wel zeker 5 min. hele lichte regen. Sinds 20 mei de eerste druppels.

11.30 uur kwamen ze aan, na een rit van ruim tweeënhalf uur . Eerst lekker koffie gedronken en Siem de fles gegeven. Floortje moest haar middagslaapje doen.

Hans bleef aan boord en Nicky en ik met Siem in de kinderwagen konden uitgebreid shoppen en lunchen. Teruggekomen moest ik eerst ,,oma's soep" maken.

De frisse wind dwong ons naar binnen te gaan om 19.00 uur.

04-06-'17. Zo. half bewolkt 16-18 gr. 5 Bft. Een stuk frisser brrr. Niet meer gewend.

Toch buiten een zondagontbijt, dat ging net uit de wind.

Wij wilden 10 uur door de brug en waren niet de enige. In colonne door het kanaal naar de sluis. Gelukkig konden we er bij de eerste schutting net bij. De zeilboten hadden het weer heel moeilijk vanwege de sterke wind. Zij kwamen allemaal dwars te liggen en wij hadden moeite om ze van ons af te houden. We hadden goeie hulp aan boord !!!! Na klein uurtje varen kwamen we in de mooie haven van Wemeldinge, het oudste dorp van Zuid-Beveland. Speciaal uitgezocht voor Nicky en kids. Niet te ver, en leuk voor kinderen. Hans ging op de fiets zwaar tegen wind Nicky's auto ophalen uit Goes. Wij chillen op voordek. Achter ons was een Belg met zijn gitaar leuke nummers aan het zingen, zonnetje erbij, heerlijk

Buiten op het terras van de HavenBrasserie hebben we heerlijk gegeten.

Hangcultuur mosselen.

20.15 uur gingen ze weer op huis aan. Het waren twee heerlijke knuffeldagen.

L

Con Amore 2017

Warmond - Brouwershaven

20-05-'17 za. zijn wij ons weer gaan settelen op de boot.

Weer een hele verhuizing voor komende maanden.

De weersvoorspelling is voorlopig heel gunstig.

'Avonds de cobb op het achterdek weer aangestoken, alsof we niet weggeweest zijn.

21-05-'17 zo. Het ontbijt konden we lekker buiten doen.

Hans kon nog een motortochtje rijden met Goof.

En 'smiddags kwamen Cora en Joop nog even gedag zeggen.

22-05-'17 ma. zon 21-24 gr. Motoruren staat op 3432.

9.30 uur. Onze reis gaat beginnen.

De planning is eerst ri. De Zeeuwse Eilanden,

door België , stukje Frankrijk , dan oostwaarts , Moezel, Rijn enz.

We konden mooi meeliften achter een vrachtschip waardoor alle bruggen en de sluis bij Gouda direct open gingen. 13.00 uur kwamen we onder de hefbrug van Waddinxveen, en dan moet ik er altijd aan denken dat die toch een paar keer onbedoeld naar beneden is komen vallen, ook weer na een reparatie.

en dat idee vind ik altijd toch een dingetje,

alhoewel hij nu wel weer goed is gerepareerd natuurlijk.

De Leiderdorpse brug werd bediend door Jos, die wij kennen van de KWV Kaag.

Hans heeft hem nog even teruggebeld, via de marifoon waar iedereen meeluistert is dat lastig. Hij zei wanneer hij in Bruinisse zou zijn met zijn schip. Wij hebben nog geen idee wanneer wij waar zullen zijn dus wie weet ontmoeten wij elkaar daar nog .

16.15 uur lagen we in Dordrecht. WSV Wijnhaven, het historische havengebied.

Voor 2 nachten.

23-05-'17 di. Zon 22 gr. Wel windkracht 5/6. Dus goed dat we in de haven blijven.

Dordrecht, de eerste stad van Holland, heeft een mooi historisch centrum.

Een mooie dag om te wandelen langs de highlights.

24-05-'17 woe. Ivm het getij (ook in de Spui) is er geadviseerd 10.30 uur te vertrekken. We moesten om linksaf te gaan de drukke diepe getijrivier Oude Maas oversteken tussen de duweenheden - en zeevaartschepen door, maar alles ging goed. Het is hier net het drukste punt omdat Oude Maas, Noord en Merwede bij elkaar komen met heel onrustig water. Uit voorzorg maar alles vast en op de grond gezet. Om de Spui, ook weer een diepe getijrivier ( tussen Oude Maas en Haringvliet) in te gaan, moesten we weer oversteken, maar op dit punt was het een stuk rustiger. Op deze rivier zijn we geen vrachtverkeer tegengekomen. Om 13.30 uur kwamen we op het Haringvliet.

Om de vele ondieptes heen konden we dit brede water via de betonning oversteken om in de Gemeentehaven Middelharnis te komen. Er waren een paar verenigingen te gast die langszij en bij elkaar lagen. Wij konden aan de kade nog rustig aanleggen.

25-05-'17 do. Hemelvaartsdag zon 24 gr. Wij blijven Nog een nacht in Middelharnis en hebben een lange rondwandeling gemaakt waarmee ook Sommelersdijk aangedaan werd. Dit zijn zg kerkringdorpen. De huizen werden in een ring rond de Kerk gebouwd. Deze dagen is het ,,Kunst kijken Goeree Overflakkee '', wat er onderdeel van uitmaakte. In oude pandjes, kerkjes en in woonhuizen, waar je zo binnen kon stappen, heel bijzonder . Een soort van ,,gluren bij de buren,,.

Met passie werd erover verteld.

'Savonds heerlijk gegeten aan de haven bij Brasserie ,,'t Vingerling" Michelin bekend.

Er was voor ons een voor ons bekend schip aangemeerd nl. ,,Time Out" Louis even kort gesproken, zij bleven daar nog liggen.

26-05-'17 vrij. zon 25 gr. Met matige wind. 10 uur vertrokken via het 2 km lange havenkanaal , over het Haringvliet naar de grote Volkeraksluizen waar we om 12.30 uur in lagen. De zeilboten hadden het daar heel moeilijk door de wind. Bij een, die zichzelf instructeur noemde, een Griek met 4 Belgen aan boord lukte het echt totaal niet en kwam dwars te liggen en knalde zo tegen de kant. Met het nodige gekraak. Uiteindelijk met een hoop geschreeuw kwam hij achterstevoren vast te liggen. Lachwekkend voor iedereen. Het sluislicht stond nog op rood toen hij weer schreeuwde ,,LOS" om als eerste er weer uit te willen. Het zeilschip draaide weer ongecontroleerd en iedereen gauw met stootwillen klaar om zijn eigen schip te beschermen. (Sukkeltje).

14.30 uur kwamen we bij WSV Oude Tonge..hier lag een grote club uit Antwerpen.

We moesten weer draaien en de kom uit. Aan de kade was gelukkig nog een plekje .

Boodschappen ook hier weer dichtbij. Het bleef een warme avond waardoor we lang buiten konden zitten.

Naast de haven is een gedenkteken betr. de Watersnoodramp 1953. Oude Tonge is het allerzwaarst getroffen van heel Goeree Overflakkee. Wk 11 NW met springvloed.

27-05-'17 za. zon 25-30 gr. Matige wind. 9.30 uur vertrokken.. na uurtje kwamen we bij de grote Krammersluizen, waar we eerst totaal verkeerd lagen tussen de beroepsvaart. We werden hard door luidsprekers gewezen dat we terug moesten varen , om een pier heen naar de zg ,,sport,, sluis . Het aanwijzingsbord was door de zon niet te lezen. We konden er wel gelukkig zo invaren.

Hierna varen naar de grote Grevelingensluizen. Hier moesten we aanleggen en lang wachten. Toen we er in mochten varen begreep ik ook waarom. iedere lege ruimte werd opgevuld door grotere en kleinere zeilschepen. We lagen er met 26 stuks in. Alles ging goed en beheerst. (De Griek was niet meer in beeld).

We varen nu op het Grevelingenmeer. Het allergrootste ZOUTwater meer van Europa.

Nog nooit zoveel zeilschepen tegelijk gezien. Prachtig gezicht .ondanks dat was het relaxed varen met heeeeerlijk weer. We zijn nu in Zeeland.

14.30 uur lagen we vast in de oude haven van Brouwershaven. We werden vriendelijk bij het binnenkomen door een luidspreker verwelkomd en kregen een plek toegewezen.waar we heel blij mee zijn. Ook weer aan een langsteiger in het dorp.

Bij een goede viswinkel hier aan de haven ,die ook vooral veel Duitsers wisten te vinden, hebben we heerlijke vis gehaald.

28-05-'17 zo. 20 gr. halfbew. Na een heerlijk ontbijt, zijn we gaan fietsen.

Na 15.00 uur trok de wind aan en de lucht ging veranderen !!!

En.....Wij zijn zo blij met de screens, die we hebben laten maken voor de salon en de ramen van het achterdek. Het scheelt heel veel warmte binnen.

Bij de salon kon het er de hele week opblijven.

Rondje Nederland 12

22-08-16 maandag. Fikse buien , windkracht 5-6. 19 gr.

Eerst even gewacht tot de ergste regen voorbij was en 10.00 uur vertrokken uit Medemblik. Tussen de buien door twee sluizen gehad met in totaal 5 mtr verval naar beneden. Daarna kwamen we op de Westfrieschevaart die tot Kolhorn 16 km is.

Gelukkig was het dit stuk niet nodig om iets naar beneden te moeten doen want met die stromende regen en harde wind zou dat niets zijn.

De 3e sluis vandaag gingen we weer 5 mtr omhoog.

Om 13.00 uur lagen we aan de passantensteiger van Gemeentehaven Kolhorn.

(De Strook). Dit is een schilderachtig authentiek Westfries dorpje met beschermd dorpsgezicht. Heel schattig maar wel uitgestorven.

Misschien omdat het maandag is en slecht weer!?

Van de havenmeesteres kregen we een schaal pruimen, hoe aardig.

23-08-16 dinsdag. Zon/wolken 24 gr. Nu de radarbeugel en de bimi naar beneden voor de vaste bruggen van het Kanaal Alkmaar-Omval-Kolhorn. Dat ging goed tot in de Braaksluis. Om daar uit te komen en nog een paar bruggen moesten we ook de kap laten zakken, (raamhoogte) en dat was heerlijk met dit weer. Voor enen lagen we in een box van de haven Broekhorn Heerhugowaard. Wij wilden perse naar deze haven om onze ome Ed en tante Coby te kunnen verrassen. We werden met open armen ontvangen en het was zoals altijd heel gezellig, lekker in de tuin. Na ook nog een overheerlijke maaltijd met elkaar hebben we weer afscheid genomen .

Het bleef een zwoele avond.

24-08-16 woensdag. Zon 30 gr. Het is al vroeg warm. Nicky en Floortje komen naar Heerhugowaard om mee te varen naar het Alkmaardermeer. Met deze temperatuur is het fijner om op een meer te liggen dan in de binnenstad van Alkmaar, wat eerder het plan was. We hebben een mooie ligplaats in De jachthaven 't Hoorntje in Akersloot.

Prachtig uitzicht over het meer. Wel vrij veel golfslag.

Hans is de auto van Nicky op gaan halen uit Heerhugowaard.

Dirk kwam ook na zijn werk aan boord en we hebben heerlijk gegeten met z'n allen.

Hans z'n specialiteit ging er weer in als koek. Het bleef lang warm 'savonds.

De wind is gaan liggen zoals vaak in de avond.

25-08-16 donderdag zon 30 gr. Heerlijke dag weer. Eerst onze taken afgewerkt. 'smiddags wilde ik een stuk fietsen. Hans ging de Vuelta volgen. Bij een fietsknooppuntenbord zag ik dat Castricum heel goed te doen is hier vandaan en ik

heb nu een doel. Ik ga mijn tante Aat bezoeken. Hopelijk is zij thuis. Straatnaam weet ik maar geen huis- en telefoonnummer. Ik reed er in een keer naar toe en gokte bij een huis waar geen naambordje opstond. Het was een blok te ver. Ik was dus wel in de buurt. Heel verrast en leuk vond zij het. Na even bijgekletst, wat gedronken en afgekoeld stapte ik weer op de fiets terug naar Akersloot.

Het was weer een mooie avond.

26-08-16 vrijdag. Halfbewolkt 23 gr. Door de gedraaide wind naar het noorden voelde het een stuk frisser aan. 9.30 uur gingen wij op de fiets naar Alkmaar naar de kaasmarkt en de oude binnenstad. Altijd leuk die smalle straatjes .

'Smiddags kwam Nicky Floortje brengen om te logeren.

Hier in Akersloot is het heel gezellig druk door het 3daagse rock & roll street festival dat 16.00 uur begint en waar veel mensen in passende outfit op afkomen.

Het weer is perfect.

27-08-16 zaterdag. Halfbewolkt 23 gr. windkracht 5. Wij liggen nu heel onrustig en aan lager wal met veel meer golfslag. Niet fijn.

De havenmeester merkte dat op en bood een vrije box aan. Wij daar naar toe voordat Floortje haar middagslaapje moest doen ivm het motorgeluid. We liggen hier rustig. Een verademing want je wordt er wel onrustig van.

De buurman kwam ons melden dat de eigenaar van de box eerder terug zou komen dan de bedoeling was. ....Maar dat hij twee uur later al voor de haven lag.........Dus weer lijnen los motor starten, hek en boegschroef (helaas onder het bed van Floortje die in diepe slaap was) naar nog een vrije steiger waar normaal niemand ligt ivm andere schepen die anders de draai niet kunnen maken om hun box te kunnen verlaten. Maar de buurman wist al te vertellen dat zij niet uit zouden varen dit weekend. Toch handig zo'n man!!!!

Maar ondertussen was Floor wel behoorlijk geschrokken door die herrie.

Echt zielig. Eind van de middag kwam Nicky weer en zei dat Dirk onderweg was met een sloep en dat we een stukje gaan varen en een hapje eten op een eiland.

Wat een verrassing. Kon lekker buiten en was heel gezellig. Op de terugweg zagen we heel veel ontladingen van het onweer. maar het bleef gelukkig nog droog.

28-08-16 zondag. Halfbewolkt 20 gr.. Windkracht 5. /windstoten. Vanaf 10 uur werd het al druk hier voor de haven in Akersloot . 11 uur begon de oldtimer optocht en in de grote tent uitvoeringen van dansscholen. Daarna de rock & roll bands waar heel veel mensen uit alle windstreken op af kwamen in de bijpassende outfits. Zelfs met vlinderbrillen, kuiven enz. De dansvloer stond vol van 12.00 tot 22.00 uur.

En dat voor die nuchtere Noord Hollanders !!!! Erg leuk en heel apart om naar te kijken. Het bleef gelukkig wel de hele dag weer droog .

29-08-16 maandag. Bewolkt/regen 17 gr. Gelukkig minder wind. Vertrek 10.00 uur.

Over het Alkmaarder- Uitgeestermeer, Markervaart, de Zaan.

Vlak voor de Prins Willem Alexanderbrug is een tankstation dat altijd interessant is. Na 360 liter diesel zat de tank weer vol. Het weer knapte op waardoor de temperatuur meteen een stuk aangenamer werd. Na de Zaan kwamen we weer op het Noord Hollandskanaal en via de Kostverlorenvaart dwars door Amsterdam, de Nwe Meersluis, op het Nieuwe Meer.

14.30 uur lagen we daar aan de steiger. Altijd een fijne plek.

30-08-16 dinsdag. Halfbewolkt 20 gr. Mooie stille uurtjes op het water. Heerlijk.

Laatste vaardag!!! Vertrek 10.30 uur. Nieuwe Meer, Ringvaart, Kager Plassen.

Om 14.00 uur kwamen we weer in de thuishaven de KWV De Kaag in Warmond.

Het waren ruim drie maanden die veel te snel voorbij zijn. Met 148 motoruren.

Door de extreme weersomstandigheden is het een hele andere reis geworden dan was gepland maar Nederland is ook heel erg mooi en leuk. En omdat we nooit te ver weg waren veel aanloop en loge's dat ook weer gezellig was.

Heel hartelijk dank voor alle reacties per blog, mail, app, en telefoon.

Altijd leuk om te lezen.