Rondje Nederland 12

Rondje Nederland 12

22-08-16 maandag. Fikse buien , windkracht 5-6. 19 gr.

Eerst even gewacht tot de ergste regen voorbij was en 10.00 uur vertrokken uit Medemblik. Tussen de buien door twee sluizen gehad met in totaal 5 mtr verval naar beneden. Daarna kwamen we op de Westfrieschevaart die tot Kolhorn 16 km is.

Gelukkig was het dit stuk niet nodig om iets naar beneden te moeten doen want met die stromende regen en harde wind zou dat niets zijn.

De 3e sluis vandaag gingen we weer 5 mtr omhoog.

Om 13.00 uur lagen we aan de passantensteiger van Gemeentehaven Kolhorn.

(De Strook). Dit is een schilderachtig authentiek Westfries dorpje met beschermd dorpsgezicht. Heel schattig maar wel uitgestorven.

Misschien omdat het maandag is en slecht weer!?

Van de havenmeesteres kregen we een schaal pruimen, hoe aardig.

23-08-16 dinsdag. Zon/wolken 24 gr. Nu de radarbeugel en de bimi naar beneden voor de vaste bruggen van het Kanaal Alkmaar-Omval-Kolhorn. Dat ging goed tot in de Braaksluis. Om daar uit te komen en nog een paar bruggen moesten we ook de kap laten zakken, (raamhoogte) en dat was heerlijk met dit weer. Voor enen lagen we in een box van de haven Broekhorn Heerhugowaard. Wij wilden perse naar deze haven om onze ome Ed en tante Coby te kunnen verrassen. We werden met open armen ontvangen en het was zoals altijd heel gezellig, lekker in de tuin. Na ook nog een overheerlijke maaltijd met elkaar hebben we weer afscheid genomen .

Het bleef een zwoele avond.

24-08-16 woensdag. Zon 30 gr. Het is al vroeg warm. Nicky en Floortje komen naar Heerhugowaard om mee te varen naar het Alkmaardermeer. Met deze temperatuur is het fijner om op een meer te liggen dan in de binnenstad van Alkmaar, wat eerder het plan was. We hebben een mooie ligplaats in De jachthaven 't Hoorntje in Akersloot.

Prachtig uitzicht over het meer. Wel vrij veel golfslag.

Hans is de auto van Nicky op gaan halen uit Heerhugowaard.

Dirk kwam ook na zijn werk aan boord en we hebben heerlijk gegeten met z'n allen.

Hans z'n specialiteit ging er weer in als koek. Het bleef lang warm 'savonds.

De wind is gaan liggen zoals vaak in de avond.

25-08-16 donderdag zon 30 gr. Heerlijke dag weer. Eerst onze taken afgewerkt. 'smiddags wilde ik een stuk fietsen. Hans ging de Vuelta volgen. Bij een fietsknooppuntenbord zag ik dat Castricum heel goed te doen is hier vandaan en ik

heb nu een doel. Ik ga mijn tante Aat bezoeken. Hopelijk is zij thuis. Straatnaam weet ik maar geen huis- en telefoonnummer. Ik reed er in een keer naar toe en gokte bij een huis waar geen naambordje opstond. Het was een blok te ver. Ik was dus wel in de buurt. Heel verrast en leuk vond zij het. Na even bijgekletst, wat gedronken en afgekoeld stapte ik weer op de fiets terug naar Akersloot.

Het was weer een mooie avond.

26-08-16 vrijdag. Halfbewolkt 23 gr. Door de gedraaide wind naar het noorden voelde het een stuk frisser aan. 9.30 uur gingen wij op de fiets naar Alkmaar naar de kaasmarkt en de oude binnenstad. Altijd leuk die smalle straatjes .

'Smiddags kwam Nicky Floortje brengen om te logeren.

Hier in Akersloot is het heel gezellig druk door het 3daagse rock & roll street festival dat 16.00 uur begint en waar veel mensen in passende outfit op afkomen.

Het weer is perfect.

27-08-16 zaterdag. Halfbewolkt 23 gr. windkracht 5. Wij liggen nu heel onrustig en aan lager wal met veel meer golfslag. Niet fijn.

De havenmeester merkte dat op en bood een vrije box aan. Wij daar naar toe voordat Floortje haar middagslaapje moest doen ivm het motorgeluid. We liggen hier rustig. Een verademing want je wordt er wel onrustig van.

De buurman kwam ons melden dat de eigenaar van de box eerder terug zou komen dan de bedoeling was. ....Maar dat hij twee uur later al voor de haven lag.........Dus weer lijnen los motor starten, hek en boegschroef (helaas onder het bed van Floortje die in diepe slaap was) naar nog een vrije steiger waar normaal niemand ligt ivm andere schepen die anders de draai niet kunnen maken om hun box te kunnen verlaten. Maar de buurman wist al te vertellen dat zij niet uit zouden varen dit weekend. Toch handig zo'n man!!!!

Maar ondertussen was Floor wel behoorlijk geschrokken door die herrie.

Echt zielig. Eind van de middag kwam Nicky weer en zei dat Dirk onderweg was met een sloep en dat we een stukje gaan varen en een hapje eten op een eiland.

Wat een verrassing. Kon lekker buiten en was heel gezellig. Op de terugweg zagen we heel veel ontladingen van het onweer. maar het bleef gelukkig nog droog.

28-08-16 zondag. Halfbewolkt 20 gr.. Windkracht 5. /windstoten. Vanaf 10 uur werd het al druk hier voor de haven in Akersloot . 11 uur begon de oldtimer optocht en in de grote tent uitvoeringen van dansscholen. Daarna de rock & roll bands waar heel veel mensen uit alle windstreken op af kwamen in de bijpassende outfits. Zelfs met vlinderbrillen, kuiven enz. De dansvloer stond vol van 12.00 tot 22.00 uur.

En dat voor die nuchtere Noord Hollanders !!!! Erg leuk en heel apart om naar te kijken. Het bleef gelukkig wel de hele dag weer droog .

29-08-16 maandag. Bewolkt/regen 17 gr. Gelukkig minder wind. Vertrek 10.00 uur.

Over het Alkmaarder- Uitgeestermeer, Markervaart, de Zaan.

Vlak voor de Prins Willem Alexanderbrug is een tankstation dat altijd interessant is. Na 360 liter diesel zat de tank weer vol. Het weer knapte op waardoor de temperatuur meteen een stuk aangenamer werd. Na de Zaan kwamen we weer op het Noord Hollandskanaal en via de Kostverlorenvaart dwars door Amsterdam, de Nwe Meersluis, op het Nieuwe Meer.

14.30 uur lagen we daar aan de steiger. Altijd een fijne plek.

30-08-16 dinsdag. Halfbewolkt 20 gr. Mooie stille uurtjes op het water. Heerlijk.

Laatste vaardag!!! Vertrek 10.30 uur. Nieuwe Meer, Ringvaart, Kager Plassen.

Om 14.00 uur kwamen we weer in de thuishaven de KWV De Kaag in Warmond.

Het waren ruim drie maanden die veel te snel voorbij zijn. Met 148 motoruren.

Door de extreme weersomstandigheden is het een hele andere reis geworden dan was gepland maar Nederland is ook heel erg mooi en leuk. En omdat we nooit te ver weg waren veel aanloop en loge's dat ook weer gezellig was.

Heel hartelijk dank voor alle reacties per blog, mail, app, en telefoon.

Altijd leuk om te lezen.

Lieve groet

Hans en Ineke

marry

Hans en Ineke bedankt voor jullie leuke en gezellige verhalen. Hans verklap je ook je specialiteit aan ons ? wij willen het ook wel proeven. Lieve groet van marry

José

Beetje late reaktie maar kreeg bericht als spam. Lekker weer terug in thuishaven en veel gezien en beleefd.
Nederland is mooier dan je eigenlijk denkt, alleen jammer van het weer.
Volgend jaar hopelijk meer richting zon, dan ben ik ook weer van de partij . Straks nog even sloepen tot zo X

Marjon

Leuk verhaal weer Ineke! Prachtige reis hebben jullie toch nog gemaakt! Inderdaad anders als jullie gedacht hadden, maar ook fijn! Ook weer fijn om thuis te komen!
Wij nu ook weer weg met de boot. Nu Weesp en daarna Vecht, Hollandse IJssel etc.
Heerlijk weer hoor!
Bedankt voor je leuke verhalen!
Ik kreeg ze alleen allemaal bij de spam berichten!
Groetjes, Marjon.

Ellen

Je laatste verhaal toch nog via spam ontvangen weer leuk om te lezen.

Groetjes, Ellen

Cora

Welkom terug, we hebben jullie verhalen met belangstelling en bewondering gelezen.
Groetjes Cora en Peter