Rondje Nederland 10

08-08-16 maandag. Bewolkt 18 gr. windkracht 5-6. Om 9.00 uur was het al zo druk op het water daarom doen wij maar rustig aan om weg te komen. We zijn 10.45 uur vertrokken uit Leeuwarden met heel veel westenwind. Na de zeer aparte Slauwerhofbrug (kleine foto) kwamen we op het Van Harinxmakanaal.

Heel onrustig water. Voor de Dronrijpbrug (dubbel rood en geen lunchtijd!!) lagen heel veel schepen te wachten en via de marifoon hoorden wij dat er geen opening gedaan kon worden omdat het ondertussen al meer dan windkracht 6 was en het een oude brug is. Als het 5 minuten Windkracht 5 en minder wordt krijgt de brugwachtster groen licht om de brug te mogen openen.

Wij konden er gelukkig netaan op de cm onderdoor.

In Franeker (weer een Elfstedenstad) konden we om 13.30 uur aanleggen aan de Zuiderkade in het centrum.

We zijn meteen het centrum ingelopen met het mooie oude stadhuis, grachtjes en woonhuizen. Ook kwamen we bij het oudst werkende planetarium ter wereld van Eise Eisinga die een bewegend model van het zonnestelsel tussen 1774 en 1781 aan het plafond van zijn woonkamer heeft gebouwd. Alles is nog authentiek , werkend en kloppend. Een interessant museum met duidelijke uitleg.

09-08-16 dinsdag. Halfbew./buien 16 gr. We moesten even verplaatsen om water te tanken en na wat nog wat klussen zijn we 11.15 uur vertrokken.

Vlak voor Harlingen konden we zo de Tjerk Hiddessluis in en na de schutting kwamen we op zout water. Even verderop ga je rechtsaf de Waddenzee op en links af naar het centrum van Harlingen. Na 2 bruggen, die meteen bediend werden kwamen we om 13.00 uur in de Noorderhaven midden in het centrum. Het is een getijdehaven en omdat alle drijvende steigers al bezet waren moesten wij aanleggen aan de kade.

De havenmeester waarschuwde ons dat we over zes uren meer dan 2 meter gezakt zouden zijn en lange lijnen moesten gebruiken om aan te leggen. Ook kregen we planken om tegen de stootwillen aan te hangen omdat het een damwand is.

We gaan het beleven.

We konden nu nog met een flinke stap naar beneden op de kade komen en na een paar uur moesten we een behoorlijke stap naar beneden om aan boord te komen. 'Savonds was het moeilijk om van boord aan de kant komen!!! Dat ging nog netaan via een trap die in de damwand geplaatst is.

10-08-16 woensdag. Buien 18 gr. Nicky en Floortje zijn onderweg naar Harlingen en komen weer een paar nachtjes logeren, genieten weer.

Door de KNHS is Nicky gevraagd om bij de driedaagse Friese Kampioenschappen in Harich te komen jureren en kon het mooi combineren met ons.

Zijn wij even blij dat we nog in Friesland zijn!!!!

Na de lunch ging Floor naar bed, Hans oppassen en de olympische spelen zien en wij konden op ons gemak shoppen. Goed plan was dat.

11-08-16 donderdag. Depressie! Veel regen en koud met 13-14 gr. Na de koffie is Nicky vertrokken naar Harich en wij namen Floortje onder onze hoede.

12-08-16 vrijdag. Bewolkt 18 gr. windkracht 5.

Nicky en Floortje gaan ons helaas weer verlaten.

In de middag zijn wij een stuk gaan lopen naar oa de buitenhaven en de Barentszwerf waar vrijwilligers al jaren bezig zijn met de reconstructie van het expeditieschip

,,Willem Barentsz,, we mochten overal kijken en er zelfs in. Met passie werd er alles over verteld. Over twee jaar moet het schip operationeel zijn.

We zijn ons ook gaan informeren over de veerboot naar Terschelling en hebben alvast kaartjes gekocht voor zondag. Dan lijkt de weersvoorspelling het beste!!!

Het is ontzettend druk in de haven geworden en overal ligt het 3/4 dik.

'savonds was er muziek in het centrum..

13-08-16 zaterdag. Bewolkt 19 gr. windkracht 5.

v.a. 6 uur 'smorgens hoorden we links de ,,stappers,, die naar huis gingen

en rechts het ontwaken en voorbereidingen treffen van de zeilers die vroeg vertrokken. v.a. 15.00 uur begon de haven alweer vol te lopen en wij kregen weer een paar zeilboten langszij. Met in totaal 10 personen die er een sport van maakten om zovaak mogelijk over ons dek te denderen. Gelukkig hebben we nu geen loge's!!!

14-08-16 zondag. Bewolkt 17 gr. 9.15 uur moesten we bij de veerboot zijn. De vouwfietsen weer in de bagagewagen gelegd en een plekje op het achterdek boven.

Na twee uur varen waren we op Terschelling. Eerst naar de haven , waar echt geen schip meer bij kon. Gelukkig dat wij niet gegokt hadden er zelf heen te varen.

Daarna naar het Oost-end gefietst.

Ook weer een mooi eiland en totaal weer anders dan Schier.

Oa Een heel breed mooi strand en een groot duinmeer. Een stop bij de ,,koffiemolen,, voor de cranberrytaart. En natuurlijk even naar het cafe/restaurant van Hessel voor een Terschellings tapbiertje ,,Schoemrakker,,.

Helaas moesten we zijn optreden missen want de veerboot wacht niet.

We kwamen terug in de overvolle Noorderhaven en...........het lag alweer vier dik langszij, helemaal ingebouwd dus, maar wel gelukkig nu met ,,normale rustige mensen,,!!!! Het was een mooie avond.

Morgenochtend verlaten wij Harlingen en gaan dan de Waddenzee op.

Allemaal de lieve groeten

Hans en Ineke

Marjon

Hoi Ineke, wat spannend zeg met de getijden! En zout water.... hebben jullie dat al eens gedaan? Leuk dat Nicky met Floortje langs kwam! Naastliggend zijn nooit zo fijn hè? Zeker niet als ze nog irritant zijn ook! Maar ja soms heb je geen keus!
Ik ben benieuwd hoe de Waddenzee zal zijn!
Heel veel vaarplezier en groetjes aan Hans, ook namens Allert.

Marjon

Ik bedoelde natuurlijk naastliggers, dat komt door de automatische spellingcontrole! Af en toe ook irritant!????????

Nel Rijnbeek

Wat een belevenissen weer zeg en wat leuk dat Nicky en Floortje langs komen. Zo te lezen, is er toch heel wat te beleven in Nederland he. Pracht land. Gelukkig wordt het weer nu ook wat beter, want dat verhoogt ook nog het genieten toch! Liefs van ons!

josé

Zo zie je nog eens wat van ons eigen landje. Anders zou je hier niet zo gauw komen gek genoeg. Lekker weer even kunnen genieten van Floortje (En Nicky natuurlijk????) Tot snel weer ????

marry

Wat een drukte met al die boten naast elkaar, wel lastig al die mensen die langs komen. Volgens mij had je het koud op weg naar Terschelling. Hoop dat je niet zeeziek wordt op de wadden veel vaar plezier.