Rondje Nederland 8

21-07-17 donderdag. Zon 25 gr. Een culturele middag met Sander. oa naar het mooie Drents Museum (tip van Henk en Vera) was de moeite waard, heel divers en daarna nog een stukje oud Assen. We waren net terug toen er een wolkbreuk losbarstte.

Daarna naar het bekende eetcafe ,,De Witterbrug,, the best ribs in town beweren zij. Een aanrader!

22-07-16 vrijdag. Regen 19gr. Vandaag gaat Sander ons weer verlaten en neemt dan mijn auto mee terug. Eind van de middag kwam de zon door en dat scheelde meteen een graad of vier. Tijd om weer voldoende voorraad aan boord te halen.

Op straat opvallend veel jeugd die met hun mobiele telefoon op jacht zijn naar de virtuele beestjes in het spelletje Pokemon Go. (Het nieuwe sociale buitenspelen).

De haven is aardig volgelopen voor het weekend.

23-07-16 zaterdag. Bewolkt 19 gr. De havenmeesteres zou 10.00 uur de twee bruggen openen en voor de vaste brug moesten we de radarbeugel, bimi en de kap weer naar beneden laten zakken om Assen te kunnen verlaten.

Het is een gedoe maar wel een leuke haven midden in de stad.

We gingen rechtsaf richting Groningen de 28 km lange Noord Willemskanaal op met 18 beweegbare bruggen en 3 sluizen .

12.15 uur bij de Vriezerbrug (9e) in Groningen moesten we aanleggen ivm de lunchpauze.

Onderweg zagen we steeds groepen historische motoren die, wat later bleek, meededen aan de ,,international windmillrally,, . 'Savonds zagen we dat op tv .

Om 15.00 uur sloegen we linksaf richting het Paterswolder en Hoornse Meer, door een smalle doorgang richting de Nijveensekolksluis. Heel mooi smal kronkelig en landelijk. Het is een kleine sluis van vier m. breed met verval van twee meter. Wij zijn 3.85 m breed . De stootwillen moesten snel naar binnen, die werden kapot gedrukt. Wij hadden ons erop verkeken en konden niet meer terug. Na betaling van 4 euro konden de deuren net aan open en met duwen en trekken konden we er door heen.

Pfffff , dit doen we nooit meer dus!!!!! (Maar helaas zullen we er terug toch ook weer door moeten en een plan bedenken).

Maar ......... we werden beloond. Wat een mooi merengebied is dit met kleine eilandjes.

De dieptemeter constant in de gaten gehouden. Dat hield niet veel over.

Al snel zagen we dat we wel een vreemde eend in de bijt waren met ons schip.

Alleen zeil- en kleinere motorboten. De havens waren ook niet op onze afmeting uitgerust. Bij een ,,De Zuidwesthoek,, konden we terecht aan een langsteiger.

Het zou een warm weekend worden daarom leek het ons een goed idee om naar dit gebied te gaan ipv in een stad te liggen.

24-07-16 zondag. Eerst bewolkt 20 gr. windstil. Begin van de middag brak de zon door en werd het 25 gr. Heerlijk weer met weinig wind.

We hebben een schitterend rondje gefietst rondom dit merengebied.

Ondanks de onweersvoorspelling is het droog gebleven en konden we lang buiten zitten.

25-07-16 maandag. Bewolkt 20 gr. Vertrek 10.00 uur. We hebben ons nu voorbereid om door het smalle Nijveensterkolksluisje te kunnen.

Er is geen andere uitweg mogelijk.

De zelfgemaakte rubbermattenstootwillen , nog van het Frankrijk avontuur, zijn weer voor de dag gehaald en deden hun werk. De fenders konden binnen boord blijven.

De ophaalfietsbrug boven de sluis werd ook alvast omhooggedaan zodat wij iets meer speling hadden met de lengte. De sluiswachter gaf de juiste aanwijzingen want er was eerst ook nog een geniepig bochtje om erin te kunnen. Alles ging goed.

Nu weer op het Noord Willemskanaal. In Konvooi van 4 schepen .gingen we door de stad Groningen . Om 11.30 uur moesten we al bij de 9e brug aanleggen ivm de lunchpauze tot 13.00 uur. We waren nog maar 5 km op weg. De brugwachter fietste steeds mee naar de volgende brug om die te bedienen.

13.30 uur kwamen we op het Reitdiep, een voormalige zeearm van 31 km, en

15.15 uur lagen we aan een van de steigers van ,,Garnwerd aan Zee,, (zee is nu het Reitdiep) een schattig klein dorp zonder ook maar een winkel maar wel met voldoende horeca. Een mooie plek voor een stop. Op km 15.

26-07-16 dinsdag. Bewolkt met af en toe een bui 17-20 gr. Was hangt te drogen aan de reling. Wij hadden een kopje koffie aangeboden gekregen bij het havenrestaurant. Gigantisch en mooi terras aan het water.

Uiteindelijk pas om 11.00 uur vertrokken . Ter hoogte van het terras hoorden we de serveerster roepen en zwaaien , he.....? met mijn tas! Had geen idee dat ik die vergeten was! OEPS.........het begin van ??? wat een geluk dat zij ons zag vertrekken. Hans direct naar de oever gemanouvreerd en ik met de pikhaak over boord zodat zij mijn tas er aan kon haken. Dat ging ook maar net aan goed.

Een prachtige tocht met veel bochten over het Reitdiep. De bruggen gingen snel open.

Om 13.30 uur kwamen we in de haven Hunzegat in Zoutkamp en hebben lopend het oude vissersdorp verkend. Vanaf het achterdek hadden we een prachtig uitzicht op zowel het Reitdiep als op het natuurgebied met oa Hooglanders, paarden enz.

27-07-16 woensdag. Halfbew. 20 gr. 10.00 uur vertrokken. Eerst naar een andere steiger om water te tanken. Reitdiep wordt hier Zoutkamperril. Het water is hier breder en betond en komt met veel bochten uit op het grote Lauwersmeer.

De hele omgeving hier is het unieke natuurgebied ,,Nationaal Park Lauwersmeer.

12.00 uur lagen we, met heel veel wind, vast in de haven Noordergat te Lauwersoog

voor drie nachten. Het ligt hier uiteraard vol met zeilboten overal vandaan.

Vlak achter de dijk, is de Waddenzee met uitzicht op Schiermonnikoog.

28-07-16 donderdag. Zon/Half bew. 20 gr. Het leek ons een mooie dag om naar Schiermonnikoog te gaan. 9.30 uur zaten we op de veerboot die er drie kwartier over doet. onze vouwfietsen konden als handbagage mee in een speciaal bagagewagentje. Aangekomen eerst naar de haven voor kopje koffie en om te bekijken of de waarschuwing klopt dat alles 3 tot 5 schepen dik zou liggen. En ja, de haven lag vol en stond bijna droog met de daardoor nodige stank.

Toch een goede beslissing geweest om er niet zelf heen te varen.

Het kleinste bewoonde eiland van Nederland Schiermonnikoog (Schier) heeft ons echt verrast. Prachtige natuur heel divers. En.....de stilte.

We hebben nu het hele eiland rondgefietst. Het was er perfect weer voor.

Half vijf ging de veerboot weer terug naar Lauwersoog. Onderweg toch nog een zeehond gespot. Juist toen we weer naar de haven fietsten begon het te regenen, wat een planning. Weer een dag met een gouden randje.

29-07-16 vrijdag. Bewolkt 19 gr. later felle buien.

Tussen en door de regenbuien gefietst door het mooie ,,Nationaal Park Lauwersmeer.

We probeerden onderweg in een klein dorp een broodje te scoren maar helaas was er niets te koop. Uiteindelijk kwamen we terecht bij de Museum Haven ,,Het Booze Wijf,,.

Het was niet echt de bedoeling met dit weer, (wk 5) maar toch nog 35 km gefietst.

Morgen verlaten wij Lauwersoog. De volgende stop zal Dokkum worden.

Allemaal de lieve groeten

Hans en Ineke.

Marjon

Wat een herkenbare dingen allemaal!
Alleen het smalle sluisje niet gedaan! Lauwersoog moesten wij toen ook langer blijven vanwege harde wind! Leuk hè om naar Schier te gaan?
Wat een geluk van je tas zeg!! Gelukkig nog eerlijke mensen...
Heel veel plezier nog met mooi weer!! Hopelijk geen spannende avonturen meer!????????

marry

Hoi Ineke en Hans, wat een mooie plaatjes weer van ons land en jullie treffen het wel weer, ook met die smalle doorgang. Nu nog veel vaar plezier.

Cock

Varen en fietsen in Nederland en niet te vergeten de nodige spannende avonturen beleven...Hoe leuk kan (klein beetje nat, dat wel) een zomer zijn!
Was weer een interessant verslag Ineke.

Nel

Leuke belevenissen! Je kan wel een boek gaan schrijven !