Maas Moezel Rijn 3

05-06-16. Zondag. Maastricht . Bewolkt maar de zon kwam 'smiddags door en de temp.steeg direct tot zo'n graad of 25. Uitgebreid ontbijt buiten. De Engelse buren zijn een maandje naar huis vertrokken en laten hun schip zolang hier. Zij willen op een later tijdstip toch naar het zuiden varen. De buren aan de andere kant uit Brussel zijn ook tijdelijk zonder schip naar huis gegaan. Wij hebben rondom de haven gelopen en een tijdje aan de Maas gezeten. Dit is ook een snelvaargebied.

Als paddestoelen uit de grond kwamen de speedboten met of zonder waterski's

en waterscooters het water op.

Schepen uit de haven zagen we vol goede moed de Maas opwaarts gaan, maar even later kwamen zij ook weer terug. Het water is wel al wat gezakt , maar het nieuws geeft toch weer code geel door voor Limburg en Belgie.

Nu denken we; waar hebben zij het over !!! Zon en warm hier.

,,de Doordrammer,, blijft nog een paar dagen afwachten. Zij zijn met nog een ander schip van vrienden uit Friesland.

Voordat het los kan barsten, zijn we eerst maar boodschappen gaan doen op de fiets. v.a. 17.00 uur zag je de lucht veranderen en hoorde je het gedonder aankomen. Even later, ja hoor. Jetzt geht loossssss!!! Regen en onweer met geweldige klappen.

Hans had juist de bimi geimpregneerd. Er komt geen druppel meer door.

Een goeie test.

06-06-16. Maaandag. Zon en warm. Heerlijk. Eerst alle was weggewerkt. Het is goed droogweer. Na de lunch wilden wij op de fiets naar Eijsden. Daar is oa een kasteel dat bewoond wordt door een Barones. (Is Jort daar ook niet geweest?) .

Maar natuurlijk..... een lekke band. Handige Hans kon het gelukkig snel oplossen.

Een mooie omgeving om te fietsen,alhoewel we heel veel last hadden van de pollen. (Voor mij nieuw!) . Het sloeg op je keel en je kreeg het benauwd.

Ineens zagen we de lucht weer veranderen met een hoop gedonder.

Gauw boodschappen gedaan daar en kaart gestuurd naar Hans zn vader, die 87 jaar wordt, en daarna vooral demarreren naar de boot. De was hangt nl nog buiten.

Het begon net te spetteren toen we weer op de haven kwamen. pfff

Het bleef buiig met een hoop gedonder en geflits.

07-06-16. Dinsdag. Zon en warm. De Doordrammer en het Friese schip gaan toch maar weer terug naar het noorden. Zij hebbben hun route gewijzigd.

Wij zijn naar het centrum gefietst. Eerst een ,,koffiebeleving,, bij Nespresso en het nodige ingeslagen.

We kwamen weer bij het Bassin (binnenhaven) terecht. Benieuwd wie er nog of nieuw bijgekomen is.

En ja hoor, weer gedonder, geflits en gespetter. We zijn er op een overdekt terras gaan zitten en juist op dat moment met een hoop kabaal komen de JSF en F16 samen op 400 m. hoogte langs op hun rondje Nederland. Zooo laag. Dat dat mag boven Maastricht.!!

Omdat het er maar niet uitzag dat het droger zou worden hebben we toch maar de stap gewaagd om op de fiets terug te racen, en onderweg eten ingeslagen .

Als verzopen katten kwamen we weer terug. Code oranje werd er weer in Limburg gegeven. Later werd het geel. Het hield tot de vroege ochtend aan.

Het idee morgen te kunnen vertrekken is weer van de baan!!!

08-06-16. Woensdag. Inderdaad hoog water en te sterke stroming. Veel boomstronken zag je heel snel voorbij drijven in de Maas. De vooruitzichten zijn positief. Hoe het er nu naar uitziet blijft het tot het week-end droog. Eerst gepoetst en gelapt samen. Alles ziet er weer als nieuw uit.

Na de lunch weer op de fiets. Nu via de Kennedybrug naar sluis Ternaaien. Het is de toegangspoort naar Belgie . Een heftige sluis door het verval van 14 m. en het snel binnenstromen van het water. Wij zijn er nu beter op voorbereid dan in 2013, onze eerste lange reis. Dat was toen wel een vuurdoop zeg.!

Daarna weer naar het gezellige centrum van Maastricht gefietst. De temp. bleef heerlijk om nog lang buiten te kunnen blijven zitten.

09-06-16. Donderdag. Bewolkt 17 - 21 gr. We gaan het proberen. Om half tien vertrokken en meteen uit de haven werden we even gegrepen door de stroming.

Niet sneller dan 5 a 6 km per uur gingen we en konden gelukkig meteen sluis Ternaaien in met een vrachtschip en.....hoera met drijvende bolders. Die hadden we niet in 2013. Vastgemaakt op de middenbolder en alles ging goed. Toen we boven waren moest Hans met de papieren en paspoorten naar het kantoor. Alles werd nagekeken en genoteerd. We kregen een vaarvergunning voor Belgie. Het vrachtschip had zijn papieren niet in orde. Gelukkig mochten wij er langs om uit de sluis te komen.Nu op het Albertkanaal. Daar konden we de normale snelheid houden. Het enige hinderlijke was de heftige golfslag.

12.30 uur waren we al in Luik, de passantenhaven in het Centrum.

Na de lunch zijn we de stad gaan verkennen. Een grauwe rommelige drukke stad.

Wel een walhalla voor shoppers Met een overvloed aan schoenenwinkels.

10-06-16 vrijdag. Gewekt door de zon. Hans stond om 6.30 uur al te douchen en kreeg het op zn heupen. Hij wilde vroeg vertrekken. Voor 8.00 uur vaarden we de haven uit de Maas op. Een sluis ging net zakken en de andere drie konden we zo in. Echt mazzel. Het waren geen moeilijke sluizen, verval gemiddeld 4.75 m. , maar de bolders liggen ver uit elkaar die je moet overpakken, waardoor stijgend schutten wat lastig is. Veel vuil, takken en boomstronken in het water. Slalommen dus.

We wilden in een keer door naar Namen, wat achteraf wel tegen viel. Al hebben we elkaar regelmatig afgewisseld. Bijna 9 uur varen op een tot Huy afschuwelijk stukje Maas met heel veel industrie, kerncentrale enz.

Tussen Huy en Namen was het prachtig.

Er kwamen veel schepen tegemoet en het leek wel of wij de enigen waren die naar het zuiden gaan!!!!! Toch vreemd.

Eindelijk om 16.45 uur waren we in het Centrum van Namen. De bedoeling was de passantenhaven . Maar daar tegenover werden we door andere passanten geroepen en gewaarschuwd. ,,Niet daarheen, te gevaarlijke stroming, al 3 schepen schade opgelopen,, okeeeee !!!!!

Dus wij liggen nu voor 2 nachten ook aan de kade onder de citadel.

Namen is de hoofdstad van Wallonie. Het heeft een gezellig en mooi centrum.

11-06-16. Zaterdag. Halfbew. 19 gr. Schepen voor en achter ons vertrokken naar het noorden. Sommige lagen hier al een week te wachten . We hoorden dat de sluizen in Frankrijk niet werken ivm de te hoge waterstand. Wat een gedoe steeds.

Eerst naar het centrum gelopen waar een gigantische markt is op zaterdag.

Hans is nog naar de sluiswachter gegaan om te vragen of hij informatie heeft over de sluizen in Frankrijk. Telefonisch werd bevestigd dat je nu niet verder komt dan Givet door niet operationele sluizen. Gelukkig is het al een paar dagen droog, dat is hoopgevend. Maar Helaas helaas 'savonds kwam het weer met bakken uit de lucht. Niet gunstig!!!!

12-06-16. Zondag. Bew. 17 gr. Met steeds hele felle buien. Op de kade van Jambes is een lokale brocante markt. We werden gewaarschuwd dat het water bijna een meter is gezakt waardoor de lijnen losser moesten. Na de lunch zijn wij de citadel opgelopen. Enorm veel trappen . Maar je werd beloond op een fantastisch uitzicht rondom. Het is daar boven ook veel groter dan we gedacht hadden .echt mooi.

Weer beneden hebben we op een gezellig terras een afzakkertje genomen. Het is vermakelijk de mensen daar te bekijken.

Terug bij de boot, die weer bijna een meter hoger is komen te liggen, heeft Hans

Chinees gehaald. heel anders dan we gewend zijn, maar heerlijk.

De havenmeester kwam langs met de mededeling dat alles vast ligt voor de franse grens. De sluizen werken daar niet voorlopig ( zou wel tot juli kunnen duren). Heel veel schepen zijn daar gestrand die naar het zuiden willen, en velen zijn alweer omgekeerd. Het water van de Maas is veel te hoog en ze zijn alleen aan het spuien, waardoor er weer een sterke stroming ontstaat. Echt balen.

Wij hebben nu eerst maar weer twee nachten bijgeboekt aan de kade in Namen-C.

Even time out!

Allemaal de lieve groeten

Hans en Ineke.

Otto en Jeanette

Zo'n reis is echt moeilijk te plannen met al die extreme weersomstandigheden waar jullie mee te maken hebben ????.
Het is ook werkelijk echt slecht steeds en duurt ook erg lang. Hebben jullie eventueel ook een plan "B" ?
Wij wensen jullie weer veel geduld en sterkte ????met alles ????. Het moet toch een kéér beter weer ??????gaan worden?
Gr. Otto en Jeanette

Otto en Jeanette

Mijn plaatjes werken weer niet :-( Vandaar die vraagtekens.

Ashley

Het is toch niet te hopen dat het tot juli gaat duren!
Weer een spannend reisverslag.
Hopelijk lees ik snel dat jullie door kunnen varen en jullie wakker worden met lekker weer!
X

Nel rijnbeek

Nou Ineke en Hans, je kan niet zeggen dat jullie tocht saai is! Best spannend allemaal. Ik ben benieuwd hoe het verder gaat! Goede vaart en mooi weer!

Piet en Cock

Wat een spannend verhaal! Wij zijn benieuwd hoe het verder gaat. De weergoden moeten wat beter hun best gaan doen, hopelijk gaat dat lukken.
Blijf wel genieten van jullie reis!
Groeten van Poet en Cock

marry

Hallo Ineke en Hans,
Weer een hoop meegemaakt dat is het leuke van je verslag iedere keer iets anders,
Hoop op beter weer voor jullie, zodat jullie de reis kunnen vervolgen.
Groeten van Marry

Cora en Peter

Nou zeg wat een toestand, spannend we horen het graag weer, groetjes van ons

Marjon

Hoi Ineke, wat een gedoe allemaal hè?
Zijn jullie van plan om nu een andere route te doen?
Wij nu in Bernkastell! Heftige tocht met heeeel veel bomen en troep in het water en een mega harde stroming! Stortregen onderweg! Mensen waar we een tijd mee opgevaren zijn liggen nog in Schebsange en mogen daar niet weg vanwege te hoge waterstand! Hier ook heel hoog water!
Succes en goeie vaart!

josé

Wat een toestanden zeg bah maar kunnen jullie niet beter een andere route gaan nemmen? Misschien toch het mooie weer tegemoet?
Gelukkig dat jullie dan iig welbij gezellige plaatsen terecht zijn gekomen. Succes verder XX