Maas Moezel Rijn 2

29-05-16 zondag. Het is rustig bewolkt weer en 17 gr. Vertrek 9.30 uur uit Grave.

Heel weinig scheepvaart onderweg. Bij Cuijk ipv oostwaarts nu zuidwaarts.

Voor twaalven lagen we vast in de haven van wsv Boxmeer/Beugen. En meteen begon het te regenen.

Omdat het vlakbij St. Anthonis ligt en Carla en Theo daar op dit moment zijn, hebben wij hun gebeld. Zij wilden wel graag komen, het is weer een tijdje geleden dat wij elkaar hebben gezien.

Zij waren nog nooit op de Con Amore geweest en waren benieuwd hoe wij hierop wonen voor een paar maanden. Al snel waren zij er met een fles mooie Bordeaux uit hun streek, die wij op z'n Frans , met de lunch , soldaat hebben gemaakt.

Het was een gezellige middag op het achterdek. Koud was het niet.

Wel heel nat 's avonds en 's nachts.

De 30e bleef het maar donker met onweer en harde regenbuien. Dus geen haast. Op de buienradar zag het er naar uit dat het rond 10.30 uur droger zou worden. En zowaar, het klopte nog ook. Wij konden vertrekken. Na een uurtje kwamen we bij de Sambeeksluis met 3 kolken.

Via de marifoon kregen we door dat we meteen de stuurboordsluiskolk in konden , die meteen werd geschut. Een gelukje en ...... Hoera nog steeds droog !

Daarna werd het toch weer snel donker en moest de navigatieverlichting aan. Felle buien met slecht zicht. We schrokken ons rot door een klap van metaal op het raam door een afgebroken ruitenwisser. Zal je altijd zien op zo'n moment. We moesten toen zoals je dat zegt ; ,,roeien met de riemen die je hebt,, . Het was niet anders!

15.30 uur aangemeerd in de stadshaven van Venlo. Ideale plek, maar wel met wat golfslag door langsvarende vrachtschepen.

Midden in de stad en grote supers dichtbij. Opvallend hier dat alles zo Duits georienteerd is. Je wordt zelfs Duits aangesproken in de winkels en op de parkeerterreinen zie je de meeste witte nummerborden.

Een nieuwe ruitenwisser met de benodigde adapter gevonden en handige Hans kon het weer fixen.

31-05-16. Zwaarbewolkt maar droog . Vertrokken om 9.30 uur. Mooi stukje varen hier. Via 2 sluizen waarin we ook direct meegeschut konden worden kwamen we om 13.30 uur aan in de haven van de Roermondse watersportvereniging Nautilus.

De grote drukke populaire haven ligt, waar de Roer uitmondt in de Maas, aan de Poort van de stad Roermond. We moesten nog wel even zoeken naar een vrije plek. Het is vlakbij het Centrum , en ook bij het grootste merkenoutletcentrum van Europa. Heerlijk eten op het terras van het havenrestaurant Nautilus. 'Snachts begon de onophoudelijke regen !

Woensdag 1 juni. Regen/Onweer/Regen enz. 16 gr.

Nicky belde dat zij iets heeft kunnen regelen voor haar paarden , en een nachtje met Floortje langs komt. Voordat we nog verder weg zijn. Vanuit Bergen NH is het al een behoorlijke afstand met een kleintje. Maar hartstikke leuk. Dat wordt genieten. Meteen de ligplaats tot vrijdagochtend vastgezet. Gelopen naar centrum en de bekende outletcity . Roermond is een gezellige stad met veel terrassen, leuke winkels en restaurantjes.

18.00 uur kwamen ze aan. We konden op afgesloten achterdek borrelen en eten.

De nacht viel er nog steeds veel water gepaard met behoorlijke klappen en lichtflitsen.

02-06-16 DROOG. En zon. Uitgebreid ontbijt buiten. Daarna zijn nicky, Floortje en ik naar centrum gelopen en uiteraard geshopt. Om 17.00 uur sloeg het weer weer om.

Na het eten zijn ze weer richting Bergen gereden. Floortje was het toen wel behoorlijk zat door slaapgebrek en sliep binnen vijf min. In de auto.

Op tv zagen we dat het hier toch code oranje is door al de wateroverlast.

03-06-16 mistig, maar droog. 17 gr. Navigatieverlichting was nodig. Bij het uitvaren van de haven werden we direct door de stroming gepakt. Dat is nu veel sterker dan toen we hier kwamen, waardoor we niet sneller gingen dan 5 km p.u. Sluis Maasbracht met 3 identieke kolken heeft het grootste verval van Ned. nl. 11.85 m. De eerste deze reis met drijvende bolders. Easy.

We zitten nu op het Julianakanaal voor 36.5 km. Druk maar lekker snel. De Maas is hier nl. onbevaarbaar. In sluis Born kregen we een melding om er rekening mee te houden, dat verderop duikers bezig waren een drenkeling te zoeken.

Een hele tijd zagen we niets.........en toen ineens een schreeuw vanaf de kant dat we direct stil moesten liggen.

Er kwam een vrachtschip tegemoet, en aan bbwal mochten we door.

We zagen nu de duikers, politie en nog een lege brancard. En heel veel mensen aan de kant met verrekijkers. Yeg......

Aangekomen in Maastricht wilden we eerst aan de pier die vast zit aan de Sint Servaasbrug. Maar aangezien we weer op de Maas zitten met zo'n extreme stroming vond Hans het te link om aan te meren op de laatste vrije plek tussen 2 schepen. Verder dan maar. 16.15 uur kwamen we aan in de mooie ruime haven Maastricht Marina aan de Pietersplas. En wie kwamen we daar tegen? .... Het schip De Doordrammer met zn bemanning.

Vorig jaar in Duitsland zijn we diverse keren in dezelfde havens geweest en met elkaar ervaringen uitgewisseld. Zij wilden nu ook hetzelfde rondje doen, maar zijn er van teruggekomen. Niet te doen tegen stroom de Maas op nu. Er is zoveel regen gevallen in Ned. Belgie en Frankrijk dat er te hoog water met de nodige overlast is. Van de havenmeester hoorde Hans dat de stuwen nu vol open staan om het overtollige water kwijt te raken zo'n 1000 kubieke meter per seconde . Dat veroorzaakt een stroming van 7 a 8 km per uur .

Naast ons liggen Engelsen die daardoor ook uit Belgie weer teruggekomen zijn. Het is het gesprek vd dag hier. Wachten en geduld hebben tot het iets beter wordt.?!?!

'Snachts kwam het weer met bakken uit de lucht en niet zo zachtjes ook.

04-06-16 Mistig. Het zou wel warm worden.

Het is nu onverantwoord om te vertrekken, daarom een nacht bijgeboekt.

2 wasjes gedraaid en na de lunch op de fiets in klein kwartiertje naar het centrum .

We wilden de haven ; ,,het bassin,, in het centrum bekijken om daar evt naar toe te verkassen. Het ziet er gezellig uit, maar het wordt te veel gedoe .

We zijn, al laten we beugel en kap zakken toch nog te hoog om er te kunnen komen. Het leek ons leuk, als we toch niet verder kunnen, om in het centrum te liggen.

Dat idee kunnen we dus wissen.

Heel gezellig druk was het in de stad. Maastricht voelt altijd al een beetje buitenland. Een leuk terras opgezocht en heerlijk een tijdje gezeten en lekker gegeten.

Daarna liepen we bij toeval richting de Markt waar live optredens waren van bekende artiesten. Weer een leuke dag.

Hoelang we hier blijven ? Dat ligt er maar net aan wanneer het weer te doen is op de Maas stroomopwaarts . Maar dat afwachten.........is zeker geen straf hier!!!

Hartelijke groeten

Hans en Ineke

marry

Weer gezellig zo een bericht. Hier is het gelukkig mee gevallen met al die regen, het was vooral bij jullie.
Leuk dat je Floortje nog even hebt gezien, vond het wel leuk op de boot zeker.Groetjes van Marry

Nel rijnbeek

Hallo reizigers!
Wat een belevenissen weer zeg! Wat een water is er gevallen he!
Gelukkig is het nu mooi weer!
Hebben wij meegenomen uit Spanje! We hebben het fijn gehad met de kinderen. Wat een verrassing.
Gedoe vaart en zie jullie berichten tegemoet. Xx

Marjon

Hoi Hans en Ineke, wat een belevenissen weer zeg, met die ruitenwisser en de drenkeling!
Wij zijn nu in Metz! Verplicht tot donderdag omdat de sluizen in onderhoud zijn!
Verder hebben we ook last van de hoge waterstand en daardoor werken sommige sluizen niet! Dus steeds proberen op internet te kijken en te overleggen met de andere mensen hier! Beetje lastig, maar ja... Mooie stad dit! Erg genieten hier! Weer nu goed! Wel veel regen afgelopen tijd!
Heel veel plezier verder en veilige vaart!
Groetjes, Marjon

Cora

Hai, ja we volgen de regenverwachting bij jullie en alle codes, oranje en geel.
Hier in nrdwk steeds mooi weer. Vannacht tot kwart voor 1
Bij de Branding , op t strand gezeten. Leuk dat Nicky en Floortje langskwamen. Gr. En t weer wordt beter hoor!

José

Weer niet te geloven dat jullie wederom slecht weer treffen aan het begin van t avontuur. Dan hebben jullie vast nog heel veel moois tegoed!
Maastricht is zeker geen straf echt mijn favoriete stad.
Geniet er dus maar van en ik duim voor mooi weer XX

Cora en Peter

Jeetje wat een verhaal, wij hebben hier prachtig weer weinig regen en we horen en zien die verhalen wel maar jullie maken het mee. Succes en in Maastricht is het best uit te houden lijkt mij.

Otto en Jeanette

Hi Hans en Ineke,
jullie vaart vanaf begin gelezen nu. Op de telefoon is Andalusië was dat niet echt een optie. Wat een ontzettend rotweer hebben jullie al gehad. Het is in meerdere landen erg slecht steeds, kijk naar Marian en Pieter. Zij hebben er een meer aan regen bijgekregen. Het heet daar nu LAGO DI GARDA XXXXXL :-)
Wij hopen dat het vanaf nu toch een keer zomer voor jullie gaat worden. Wij hebben het heel erg getroffen met prachtig mooi weer en hopen dat dit nu jullie kant op komt. Leuk dat Floortje en Nicky langs zijn gekomen. Weer een goede vaart verder en tot jullie volgend schrijven xxxx

Ashley

Hi In en Hans,
wat jammer van het slechte weer.
Leuk om jullie reis te volgen!
Jullie beleven alweer een hoop in korte tijd.
Nu hopen dat het weer snel beter wordt en jullie daar van kunnen genieten. X

Rory & Yvette

He vakantiegangers!

Wij hopen dat het zonnetje snel voor jullie gaat schijnen! Gelukkig was jullie zonnetje Floortje er gezellig een nachtje!

Geniet van jullie rust en vrijheid!

Liefs, Rory & Yvette