Maas Moezel Rijn 1

Hallo Allemaal

20-05-16 is ons schip na drieenhalve maand renovatie, eindelijk weer te water gelaten. Hans had zo veel mogelijk voorbereid, Alles moest nl gestript worden.

En uiteraard nu er alles weer in, op en aan maken.

Zaterdag schoongemaakt, ingeladen en alles weer een plek gegeven.

Het is weer als thuiskomen !!! Voor de komende maanden.

Cora en Joop kwamen 'savonds langs . Tot uurtje of tien konden we lekker op achterdek zitten. Dat begint goed.!!!

Zondag de 22e was het een stuk frisser met buien. Heel verassend stonden Astrid en Bert op de steiger , om ons ook gedag te komen zeggen. Tussen de buien door op de E-Bikes. Was weer gezellig . Eind vd middag nog een borrel met barbecue voor de leden, op haven Oost om het vaarseizoen in te wijden. En voor ons om afscheid van de haven te nemen. Morgen willen wij vertrekken.

Maandag de 23e het weer is zooooooo slecht de hele dag aanhoudende regen, en veel wind. Een uitgesproken DVDseriemiddag!

Onze planning is weer bijgesteld.

24 mei dinsdag VERTREK 9.30 uur bew. 12 gr. wk 5. Winterjas was hard nodig. Vaarurenstand 3281. Tank vol.

Wij voeren achter een vrachtschip waardoor alle bruggen snel open gingen. Er kwam een ander schip bij die een heel stuk achteruit moest varen tot er een keermogelijkheid voor hem was. Echt knap.

Om 15.00 uur! Na bijna 50 bruggen en 1 sluis (de laatste brug , vlak voor de haven, de VOCbrug, moesten we ons een uur van te voren melden. Er moest voor bediening iemand speciaal komen), lagen we aangemeerd in een oud stukje Rotterdam - Delfshaven. In de zg Voorhaven. Een rustige plek voor 2 nachten.

We hoorden dat het grootste cruiseschip ter wereld ,,Harmony of the seas,, een dag aan de Kop van Zuid lag. We zijn er lopend naar toe gegaan en konden het goed zien aan de andere kant van het water. Gigantisch.

25 mei woensdag. Dagje Rotterdam per fiets. Naast het CS is er tijdelijk een hoge trap tegen het Handelsgebouw. Er was een wandelroute uitgezet op het dak en met een plattegrond had je een mooi uitzicht met uitleg over de stad. Daarna via de Lijnbaan naar de Markthal en lekker gegeten daar. In de buurt van de Euromast hadden we een oud Noors houten kerkje gezien gisteren, maar dat was helaas gesloten. Vandaag er weer heen. We werden zo gastvrij ontvangen. Alles werd uitgelegd en een mooi boek over de historie om door te bladeren met een kopje koffie. Even was er lichte paniek, omdat er mannen met oortjes binnnen kwamen met een echtpaar. De Noren vroegen aan ons of wij die mensen kenden en Hans werd er op af gestuurd omdat hij vaak iemand herkent. Het bleek een oefening voor de opleiding te zijn. Haha. Er werken en komen voornamelijk Noren.

Dit ,,zeemanskerkje,, is het oudste houten kerkje ter wereld. Echt mooi. Het ligt aan een park. Daarna nog even over de Erasmusbrug naar ,,de Kop van Zuid,,

Naar het bekende Hotel New York, gevestigd in het originele HAL gebouw.

Gelukkig de originele oude details in ere gehouden.

Het bleef bewolkt en fris met af en toe regen.

26 mei donderdag. 9.00 uur telefoontje naar de mobiele dienst om ons te melden dat wij door de VOCbrug wilden. 10.00 uur moesten we er voor liggen en gelukkig waren zij ook op tijd. Daarna kwam er een brug die geen opening wilde doen voor ons. Zij hadden gezien dat als wij beugel enz naar beneden zouden doen het wel zou lukken. Bij de Parksluizen stond de kleine sluis open. We mochten erin, maar helaas waren we 10 cm te hoog. We moesten aanleggen en wachten op een vrachtschip om er achter aan te sluiten voor de grote sluis. Via De Nieuwe Maas, de Noord, en Merwede , die stuk voor stuk heel hectisch, moeilijk manouvrerend,door de stroming en irritante hoge golven , door langsscherende watertaxi's, waterbussen, de snelle schepen van Fast Ferry , Spido en ontzettend veel opstomend vracht. Heel onrusrig water en je moest overal ogen hebben.

We sloegen af bij de Afgedamde/Andelse Maas , wat een verademing was dat. Stil water, rustig, mooie natuur enz. Genieten. Een verbinding tussen de Merwede en de Bergse Maas met 1 sluis. Wij wilden naar het vestingstadje Heusden, waar we uiteindelijk om 18.00 uur aankwamen.

Een lange vaardag, maar de moeite waard. Een pracht plek met vrij uitzicht op de gereconstrueerde vesting, 2 molens en een ophaalbruggetje.

27 mei vrijdag. Hele rustige ligplaats. Eerst de was gedaan. Het is nu nog goed droogweer.

Het stadje heeft de sfeer van een openluchtmuseum.

28 mei zaterdag. Waterig zonnetje. Het zag er mooi vredig uit. 9.30 uur vertrokken.

Lekker stil op het water. Na 2 sluizen en 6 uren pittig doorvaren, kwamen we met 3 schepen tegelijk bij de gezellige knusse haven wsv Stuw in Grave. Weer een vestingstadje, maar niet te vergelijken met Heusden. We hadden de laatste vrije plek, al was dat wel dubbel aan een Duits schip.

Meteen maar even inkopen gedaan bij de super .

En het stadje verkend.

Het voorspelde onweer en harde regen met hagel is nog steeds uitgebleven !

Het is de hele avond heerlijk op het achterdek.

We vertoeven nu een week op de Con Amore.

Allemaal de lieve groeten

Hans en Ineke.

Nel Rijnbeek

Leuk het bericht. Ik ken Heusden heel goed. Mooi daar he!
Die sluizen... Altijd spannend. Hoop voor jullie op mooi weer... Liefs van ons vanuit Spanje. Nel en Wim

yvon

Gezellig om die stukjes weer te lezen. Wij wensen jullie een fijne veilige reis toe. Groeten vanuit Helmond.

Ellen van Veen

Leuk Ien om jullie reis te weer te volgen. Ik wist niet dat jullie al weg waren. Fijne reis.
Lieve groet Ellen

Cock Versteege

We gaan juliie weer volgen. Erg leuk verslag en mooie foto's!
Goede vaart en groeten.
Piet en Cock

Marjon

Hoi Ineke, wat heerlijk dat jullie reis nu ook begonnen is!
Heel veel plezier en veilige tocht!
Wij liggen nu in Toul! Paar dagen hier, dan naar Metz, ook paar dagen, moet rustig aan omdat de sluizen op de Moezel gesloten zijn tot 8 juni voor onderhoud! Irritant hè?
Maar verder heerlijk hier hoor!
Groetjes van Allert en Marjon.

Theo en Carla

Schip Ahoi, goedenmorgen, We zien jullie straks wel in Beugen, als je in de haven ligt, Het is hier net ver vandaan. Doe rustig aan. tot straks groet Theo

marry van der hulst

Hoi ineke, goed te horen dat jullie weer aan het varen zijn, we zullen jullie trouw volgen.groeten mar en frans