Con Amore 2017 . 10

Leer - Appingedam

24-07-'17. Ma. De hele dag regen! 15-17 gr. Ondanks het weer waren we toch een heel stuk gaan lopen en hadden inkopen gedaan voor de komende dagen.

Er is een mooie lange houten oeverpromenade waar we aan liggen.

Er wordt veel gebruik van gemaakt en dat ziet er gezellig uit vanaf ons achterdek.

25-07-'17. Di. bewolkt 17 gr. Door het mooie en gezellige stadje Leer gewandeld.

,,Museumhafen, Altstadt". etc ,leuke straatjes en een enorm uitgebreid winkelgebied .

Ik kan mij voorstellen dat er velen uit Groningen en Drenthe hier heen komen om te winkelen. Om 13.00 uur begon het onophoudelijk te regenen en werd het fris.

'SMiddags liep het hier vol met heel veel grote yachten uit Nederland. Mooi gezicht.

Het was de KNMC. Zij gingen gelukkig allemaal achterin bij elkaar min. 4 dubbel dik liggen. Het wordt een maritiem weekend in Leer en het gaat nog veel drukker worden.

26-07-'17. Woe. halfbew. 19/21 gr. Voor ons lag een schip uit Sleeuwijk. De schipper uit België herkende ons schip van een ontmoeting in St. Gilles Zd Frankrijk in 2013.

Het is toch wat na 4 jaar!!!! Hij gaf ons toen het advies niet voor de 2e week in augustus de Rhône terug te varen. Wij wisten dat ook nog en hadden dat toen ter harte genomen. De reden hiervoor is dat de Kern Centrales ivm vakantietijd nog maar een kwart werken en spuien waardoor de tegenstroom een stuk minder is.

In Leer was er een versmarkt en heb ik nog lekker fruit in kunnen slaan voor we zouden vertrekken. Er was afgesproken dat 12.00 uur de brug open zou gaan en met een vrachtschip konden we direct de sluis in. Via het riviertje de Leda kwamen we weer op de Eems. Dat viel behoorlijk tegen; 2700 toeren en maar net aan 6 km p.u.. verkeerde planning ivm het getij??? Na een uurtje ging het wat beter en uiteindelijk werd het 10/11 km p.u. Het was niet bepaald een mooie tocht.

De Eems wordt steeds breder maar de boeien waren goed te volgen. De breedte is hier bij het Emssperwerk van de ene naar de andere kant 1000 m.

Om 15.00 uur passeerden we het Emssperwerk (stormvloedkering) buiten dat het natuurlijk gebruikt wordt met een hevige storm wordt het ook gesloten om het waterniveau van de Eems te verhogen om de grote cruiseschepen vanuit Papenburg naar zee te kunnen laten varen.

De ingang van de buitenhaven sb was niet echt duidelijk aangegeven en de toegang tot de Nesserlandsluis ri. Emden was al helemaal niet te vinden en ivm werkzaamheden zelfs gesloten. We waren teruggevaren naar de grote Zeesluis Emden om ons te melden. Er werd gezegd dat we weer een stukje terug moesten en aan een ponton moesten wachten tot er een zeesleper geschut was en onze kant op zou komen. Ongeveer een half uur duurde dat.

De afmeting van deze sluis is 240 m lang en 40 m breed. Heeeel groot.

Het aanleggen in de sluis was een ramp. Een drijvende platte vlonder met beugels waar je nooit bij kon komen zonder je schip af te gaan en de fenders moest je laten drijven om niet tegen die vlonders aangedrukt te worden.

Samen met een Ferry en een paar sportboten werden we geschut.

17.00 uur kwamen we er uit op weg naar de stad Emden. We passeerden enorme zeeschepen en er stonden ik weet niet hoeveel VW's, Mercedessen enz. klaar om vervoerd te worden. Emden is de meest westelijke zeehaven van Duitsland belangrijk voor de im- en export van auto's. Door de gedetailleerde kaart en het navigeren van Hans konden we de goede ingang vinden.

We moesten nog door drie beweegbare bruggen w.o. een spoorbrug waar we met de dienstregeling van de treinen te maken hadden. Dat kon je alleen maar telefonisch aanvragen .Kwartier wachten was de mededeling. Het is Duitsland en alles klopt altijd.

Eindelijk 17.45 uur kwamen we in de jachthaven Ratsdelft ,de middeleeuwse binnenhaven in het centrum , aan een drijvende lange steiger.

27-07-'17. Do. 18 gr. 'Smorgens soort wolkbreuken. Na 12.30 uur werd het droog en steeds mooier. We waren de stad ingegaan en heerlijk geluncht.

28-07-'17. Vrij. halfbewolkt/fikse buien max 18 gr. Ivm het getij had Hans om 7.30 uur telefonisch de brugbediening aangevraagd voor de drie bruggen, maar dat zou pas om 8.55 uur kunnen gebeuren ivm drukte op het spoor .

Voor de grote Zeesluis Emden moesten we ook wachten tot 10.00 uur. We werden geschut met twee x beroepsvaart , de kustwacht en twee sportboten in de stromende regen en nog zag de sluis er vrij leeg uit.

De Dollard gingen we oversteken ri. Delfzijl.

Door afgaand tij gingen we heel snel vooruit stampend door de hoge golven.

Er stond 4-5 Bft. Ik had al veel ,,stormvast" gezet maar hoorde toch nog een hoop herrie beneden doordat er nog van alles om ging en wegschoof in de kastjes.

Het water sloeg over het dek met iedere klap. Gelukkig van voor naar achter.

De zwemvesten hadden we maar even aangedaan voor de zekerheid.

Uiteindelijk was het maar vijf kwartier van Zeesluis naar Zeesluis maar het leek wel uren. Geen hobby van mij.

We waren weer in Nederland aangekomen. Via het Zeehavenkanaal konden we om 12.00 uur in de Zeesluis. Een hele lange smalle sluis in drie delen. We moesten helemaal naar voren zodat er maar een deel geschut hoefde te worden wat heel snel ging. Via het Eemskanaal naar het Oude Eemskanaal om naar de DOKhaven in Delfzijl

te kunnen. We kwamen voor een brug die pas om twee uur bediend zou worden.

We besloten om rechtsomkeert te gaan het Eemskanaal weer op nu naar Appingedam.

Wel nog een extra sluis, de Groevesluis Nrd,die snel bediend werd. Nog een laatste brug waar we op een knop moesten drukken en wachten op de havenmeester.

Even na 14.00 uur kwamen we aan in de haven van Appingedam pal in het centrum.

De havenmeester stond hier ook al klaar om ons te helpen.

29-07-'17. Za. buien 5 Bft. 'Smiddags droog en werd het zachter.

Heerlijk een stuk gelopen door het stadje.

30-07-'17. Zo. halfbew. 21 gr. Veel wind. Ideaal voor de was!!!

Appingedam heeft een beschutte haven in het centrum incl. Havenpaviljoen met terras en ideaal voor alle boodschappen.

Het is een gezellig stadje met een rijke historie . oa beroemd om de hangende keukens boven het water omdat er in de woningen geen ruimte meer was.

We blijven hier nog een paar dagen liggen. De fietsen gaan van boord.

Groetjes

Hans en Ineke

Jeanette

Jullie vaarkunst werd dus weer even op se proef gesteld . Bijzonder dat die schipper na 4 jr. jullie boot herkende. Hij komt er toch zat tegen zou je denken. Wel leuk dat jullie ook weer op plaatsen komen die jullie nog moeten ontdekken. Het weer is nu wel weer minder geworden helaas. Veel vaarplezier nog.

Cora en Peter

En zo ben je maar druk, en heel flexibel dat is denk ik wel nodig ook, Delfzijl niet dan Appingedam doe je goed. Het weer is ook hier niet echt zomers hoor :) Veel plezier daar in het hoge Noorden

Skyfall

Wat een avonturen weer zeg, jammer van het weer maar jullie zijn nog lekker aan het varen!
Happy sailing

Groet

T&B

Jan

Leuke tocht

Nel

Jullie zien heel veel zo! Leuk! Hartelijke groeten!

Marjon

Hoi Ineke en Hans,
Spannend zeg dat varen over de Dollard! Hoge golven zijn dus echt mijn ding niet!
Leuk dat jullie in Leer zijn geweest!
Appingedam is een van onze favoriete plekjes. Dit jaar ook nog geweest! Je kan daar heerlijk fietsen in de omgeving en de hangende keukens zijn mooi hè?
Veel plezier nog.

marry

Jullie hebben weer veel mee gemaakt, en is je servies nog heel? zou voor mij ook niks zijn die hoge goven.
Deze week zal je wel meer hoge golven krijgen ze geven steeds veel wind door. dus zetalles maar vast of zoek dekking in een haven. Groetjes maar weer.