Con Amore 2017-4

Sas van Gent - Thieu (B)

12-06-'17. Ma. bewolkt 16 gr. 4 Bft. 9.45 uur waren we weer op het Kanaal van Gent naar Terneuzen. Wat een afschuwelijk kanaal is dit zeg met alleen maar industrie, en enorme joekels van schepen.

Om 11.30 uur moesten we bellen voor een opening van de Muidespoorbrug en zowaar werd het vrijwel meteen gedaan. Daarna moest de radarbeugel naar beneden om onder de andere bruggen te kunnen in de stad Gent. Om 12.30 uur lagen we in de haven JH Portus Ganda in het Centrum, op de Leie. Ideaal, rustig en vooral veilig.

'Smiddags zijn we de stad ingegaan.

13-06-'17. Di. Wisselend bewolkt 20 gr. en weinig wind. De ochtend hebben we gebruikt om schoon te maken en te wassen. "Amai".

Na de lunch zijn we langs de highlights gelopen en hebben zelfs een rondvaartje gedaan. Was echt de moeite waard. Het is een mooie oude en hele gezellige stad.

14-06-'17. Woe. zon, weinig wind. Het belooft een warme dag te worden en de temperatuur liep op van 18gr tot 28 gr. Engelse buren wilden met ons opvaren.

Zij deden alles zo op hun gemakkie dat we pas om 9.45 uur konden vertrekken.

De aardige havenmeester belde alvast naar de Tolhuissluis. De Bataviabrug, waar wij heen met radarbeugel naar beneden onderdoor konden, bleek nu een brug van 1.80 m. ???? Ra Ra . Toen wij dichterbij kwamen werd die hydraulisch omhoog gedaan. Heel apart. En idd stond de sluis voor ons klaar. Hans moest naar de sluiswachter om een vaarvignet voor België te kopen. Dat is in het grootste gedeelte noodzakelijk. je moet bewijzen dat je eigenaar bent.

Via de Ringvaart waar weer veel Vrachtschepen varen, kwamen we op de Bovenschelde. Alle oevers mooi groen. Veel klaprozen, vlinders om ons heen en een Frans muziekje. Mijn dag kon niet meer stuk.

Rond twee uur waren we bij sluis Asper. Gelukkig mochten we direct meeschutten met drie vrachtschepen waar we daarna maar achterbleven omdat we sluis Oudenaarde ook nog zouden krijgen. En ja hoor dat ging precies hetzelfde.

Om 15.30 uur zijn we een zijarm van de Schelde ingegaan naar de beschutte rustige jachthaven Oudenaarde. Aan een mooie lange steiger. Dit stadje staat bekend om zijn laatgotische stadhuis en wandtapijtenindustrie. En natuurlijk ......

de "Ronde van Vlaanderen ". Het bleef een zwoele windstille avond.

15-06-'17. Do. halfbewolkt 26 gr. 9.00 uur weg. Een lange dag voor de boeg.

We konden precies aansluiten achter een vrachtschip waardoor we meteen de brug in Oudenaarde en de sluis Kerkhoven meehadden.

Daarna ging hij aanleggen en waren wij op ons zelf aangewezen.

De twee grote sluizen daarna werden na melding voor ons geprepareerd !

De sluizen zijn niet echt vriendelijk voor de pleziervaart. De bolders liggen veel te ver uit elkaar. Op Iedere sluis werd er gecontroleerd of we wel een vaarvergunning

hadden. Hans moest ook weer een formulier invullen met gegevens die zij al hadden gekregen bij de aanschaf van de vaarvergunnig.

Het is een mooie tocht met zicht op de Vlaamse Ardennen op enkele industrieën na.

Om 14.30 uur lagen we voor een stoplicht voor eenrichtings doorvaart door de stad Doornik (Tournai) . Via de marifoon hebben we ons gemeld en snel sprong het licht op groen. Het is gelukkig heel stil op het water.

De wind trok wel weer aan naar 4 Bft. Even voorbij Antoing sloegen wij links af het kanaal Nimy-Blaton-Peronnes in,

nog geen 100 m. van de Franse grens ! Er werd totaal niets aangegeven.

Gelukkig is Hans van de navigatie en gingen wij niet rechtdoor Frankrijk in.

Vrijwel direct ligt de sluis Peronnes 2 van 86 x 12 m. met een verval van bijna 6 m.

Na de sluis zagen we links Port de plaisance Royal Peronnes Yachtclub al liggen aan een kunstmatig meertje. We lagen vol in de wind aan lager wal.

Met alle verlengsnoeren die we hadden konden we net bij de stroompaal komen.

16-06-'17. Vrij. halfbewolkt 20 gr. 3 Bft. Om 9.15 uur los en snel naar sluis Peronnes 1 in de hoop dat we met een vrachtschip mee mochten sluizen. Bij navraag was het NON.! Na de schutting werd er gevraagd hoelang we zijn. Gelukkig te lang om samen met het aankomende vrachtschip mee te moeten sluizen.

We mochten alleen de sluis in. 12.5 m omhoog met drijvende bolders. Een eitje !!

Op 3 tegenliggers na leek het alsof wij de enigen op het water waren.

Alle bruggen konden we met radarbeugel onder door alhoewel de laagste vaste brug als 4.90 m was aangegeven, en wij 5.25 m zijn. Het water stond duidelijk lager.

Vlak voor onze eindbestemming Bergen (Mons) kwam er een politieboot aan.

En ja hoor........het zal niet zo zijn...........gebaren dat er een van de twee aan boord wilde komen. Langszij en hup op achterdek om weer alle papieren te bekijken en formulieren in te vullen. Wat een administratieve rompslomp weer.

14.15 uur lagen we in De jachthaven bij Bergen (Mons) in het havenbassin La Grand-Large, een meer op de plek waar het kanaal Nimy enz. overgaat in het Centrumkanaal.

Een kleine vergissing omdat er dit weekend waterscooter wedstrijden zijn. Wij lagen aan een terrein waar het verzamelen van trucks was met de nodige luidruchtigheid.

We zijn eerst maar naar het centrum gelopen .

Daarna heerlijk gegeten in het havenrestaurant. De situatie bekeken en bedacht dat we daar toch maar weg moesten gaan als we tenminste een behoorlijke nacht wilden hebben. Zo gezegd zo gedaan. Naar een mooie plek voor het restaurant.

17-06-'17. Za. Bewolkt 24 gr. weinig wind. Nog even genoten van de rust en het uitzicht over het meer voordat het geweld met de waterscooters los zou barsten.

11.30 uur zijn we vertrokken het Centrumkanaal op. Vandaag drie sluizen. 24 meter omhoog . Waarvan de eerste zonder en de tweede met drijvende bolders is. De derde is een handbediende sluis waar we domweg pas later achterkwamen. Na eerst een paar keer via de marifoon opgeroepen te hebben en waar we dus geen reactie op kregen. Toen zagen we het bord met de aanwijzingen pas. Er hing een soort tuinslang boven het water die naar boven geduwd moest worden. Eindelijk ging het licht op rood groen maar daarna weer op rood ???? Hans dacht : niet voor mij en ging toch de super smalle hoge sluis in. De blauwe stang omhooggeduwd om alles in werking te zetten maarrrr......... er gebeurde NIETS !!! Bellen lukte niet met die hoge wanden.

Ondertussen maar lunch klaargemaakt en daar lagen we maar. Gelukkig na een half uur kwam er een Duitser heel hoog over de rand kijken en aanbood om naar de schepenlift te lopen om dit probleem daar te melden. Er was geen sluiswachter.

De havens zijn erg dun bezaaid en we wilden geen lange dag varen.

Onze stop zou daarom Port de plaisance de Thieu worden.

Vlak voor de schepenlift van Strepy-Thieu.

Even later kwamen ze met 4 man sterk en werd alles in werking gezet. Acht meter hoger zagen we de jachthaven dat heel mooi en rustig in het groen ligt.

We werden heel vriendelijk ontvangen door een Engelsman die hier de havenmeester is. Dat maakte alles weer goed. Hij is van de ,,no hurry,,! Typisch Engels !

De Engelse buren uit Gent, die van daar een stuk met ons opvoeren maar een ander kanaal ingingen, kwamen even later , heel verrassend , ook binnen varen.

'savonds vroegen ze ons of we mee gingen bij de havenmeester op het terras een drankje te doen met nog een aantal.

18-06-'17. Zo. halfbewolkt 26 gr. Na het ontbijt bood de aardige havenmeester aan om met zijn campertje diesel te halen in het dorp met Hans en een Theo.

Hij kon 270 liter in een keer meenemen. Samen gedeeld kunnen we weer even vooruit. Achteraf hadden we bij de bunkerboot Antoing moeten tanken maar we stonden toen nog op een halve tank, niet wetende dat er tot Givet net over de grens niet meer getankt kan worden.

Daarna op de fiets naar het dorpje Thieu, voor een bakkertje en een kleine Delhaize , en even gekeken bij de beroemde schepenlift van Strepy-Thieu wat onze eerstvolgende uitdaging wordt.

Daarmee worden we in een keer 73 meter omhoog gebracht.

Groetjes

Hans en Ineke.

- [ ]

Nel

Ben benieuwd naar 73 mrt omhoog!
Het blijft spannend ????

Cora

Spannend zo allemaal en je ziet het de ambtenarij doet het goed daar maar ook aardige behulpzame mensen. Veel plezier verder het wordt prachtig weer ????

Skyfall

Theo vond het erg leuk jullie ontmoet te hebben en bedankt voor de hulp met diesel halen. Bon voyage en we volgen jullie op de je blog.!
Groet
Theo & Bettie a/b Skyfall

josé

Jullie maken weer genoeg mee! Ik ben wel benieuwd naar die 73 meter sluis brrr ben blij dat ik daar niet bij ben haha

joop en cora

toch weer aardig wat sluizen. die van 73 zou ik wel eens willen zien.
wat een zomer he.
we zijn nu 2 dagen thuis. het is hier 6 gr. warmer dan in N.
wij zijn in Fr. ook een paar keer aangehouden , door politie op motoren.
Door het donkere glas dachten ze dat we asielzoekers vervoerden. hele auto een aantal keer doorzocht.1x haalden ze ons zelfs uit een restaurant. was even schrikken.
veel plezier en rustig aan met die warmte.

Frits

Ineke waarom heb jij nooit een boek geschreven????? Behouden vaart. Groetjes Frits