Con-Amore 2017 . 2

Brouwershaven - Wemeldinge

Dank voor de vele reacties, leuk dat er zo veel meereizen!

Idd het weer.........ongekend !

29-05-'17. Ma. Vanmorgen vroeg 5.30 uur , uit het niets , een klap onweer gevolgd door harde windstoten. Het bleef wel droog.

De stoelen schoven over het dek met een hoop herrie. Dat was even schrikken.

Hans eruit om alles te wapenen tegen de storm.

Na een paar uur was het weer gaan liggen. Maar nog altijd 4 Bft.

We zijn om 10.15 vertrokken en werden vriendelijk uitgezwaaid door de havenmeester. De zon scheen en temp. was 22-26 gr. Heerlijk weer.

Het was super stil op het water. Alleen een enkele motorboot. Wat een verschil.

Er kwam zo'n kwartier lang een zeemeeuw meeliften voorop.

Na 2 uurtjes lagen we vast bij WSV Bru te Bruinisse. Een prachtplek aan de buitenkant. Net naast Aqua Delta met zicht op de Grevelingensluis , strandje en de doorgang naar het Grevelingenmeer .

'Smiddags zijn we door het dorp gelopen en hebben boodschappen gedaan.

De mosselen werden net gelost in de vissershaven.

Er werd eind van de middag code geel afgegeven voor het weer.

Diverse evenementen w.o. avondvierdaagse in diverse steden werden afgelast.

Er is gevaarlijk onweer op komst !

We hebben ons goed voorbereid met wat komen zou. Deze hoek gelukkig niets!

30-05-'17 . Di. Bewolkt 17 gr. en 5 Bft. (34/35 km p.u.) westenwind. Het geluid van voornamelijk zeilboten met klepperende en fluitende masten en lijnen maakte het nog erger. Voor de eerste keer deze reis werd het binnen eten.

Het is een klusjes- was- en schoonmaakdag geworden.

We zijn ook nog even gelopen naar ,,Aqua Delta", een super grote mooie haven met recreatie/vakantiepark met alles erop en eraan.

31-05-'17. Woe. Half bew./zon 19-21 gr. En 4 Bft. Omdat we zicht op de Grevelingensluis hadden konden we er zo om 9.45 uur invaren, daarna ri. Oosterschelde. 12.00 uur kwamen we onder de Zeelandbrug door. Indrukwekkend met een lengte van ruim 5 km die sinds 1965 Schouwen-Duiveland met Noord-Beveland verbind en eind 2015 is aangewezen als Rijksmonument

Voor de havenmonding van Zierikzee loopt een sterk getij en met opkomend water een zware neer.

We liepen daar meteen ruim 3 km p.u. terug. De haven moet ten alle tijde vanuit het oosten aangelopen worden en dan vooral de geul aanhouden in het 2.5 km lange havenkanaal. Er buiten is het heel ondiep.

De havenmeester stond ons op te wachten en gaf ons een mooie plek aan een drijvende steiger om 12.30 uur. Verplicht gedraaid met de boeg ri. Oosterschelde.

Je loopt zo het centrum in en we hebben zicht op mooie monumentale pandjes.

Hier moet je natuurlijk vis eten.

We vielen met onze neus in de boter..........een gezellige braderie, paardenmarkt, keuring en ringrijden zonder zadel, alles met echte zware Zeeuwse trekpaarden.

Veel mensen in traditionele klederdracht . Toen het afgelopen was kwamen er een aantal te paard door het stadje lopen, bolknak in de mond en een stop bij de kroeg.

De tijd was even stil komen te staan. En dat alles nog steeds met perfect weer.

01-06-'17. Do. zon 22 gr. en weinig wind. Om 6.00 uur werden we al gewekt door de mosselkotters die terug kwamen.

We blijven hier nog een dag. Historisch Zierikzee is super leuk met goede restaurants, veel terrassen, leuke winkeltjes, straatjes, musea enz.

Er staan hier meer dan 500 huizen op de monumentenlijst.

De stad was lange tijd zo arm dat er zelfs geen geld was om huizen te slopen.

Vandaag is de weekmarkt. Hans ging de motorruimte in om alles te checken.

Ik ging naar de markt om vers fruit in te slaan.

Het bleef lang lekker buiten, goed om de cobb weer aan te steken.

02-06-'17. Vrij. zon 25 gr. weinig wind. 9.30 vertrokken. Eerst het kanaal weer door naar de Oosterschelde. Het grootste Nationaal Park van Nederland. Hier huizen bruinvissen, veel soorten vogels en zeehonden, die tijdens laagwater liggen te luieren langs de zandbanken. Wij hebben ze helaas niet gezien.

We moesten de Oosterschelde schuin oversteken en weer onder de Zeelandbrug door. Het is goed betond, en uitzonderlijk stil op het water. Sluis Goes konden we zo invaren en voor we goed en wel vastlagen, gingen de sluisdeuren alweer open. Dat stelde echt niets voor. We zijn in Zuid-Beveland. Nu het lange kanaal Goes-Goese Sas door. De eerste brug ging zo open en de 2e, de St. Maartensbrug, vlak voor de Stadshaven, waar wij om 12.00 uur aankwamen werd niet bediend tussen 11.00 uur en 16.00 uur. Nou ja.....

Aanleggen aan de wachtsteiger dus. We zijn de 3e op rij.

We gingen alvast de haven verkennen om te zien waar we het beste konden liggen.

Rondje stad gelopen en een supermarkt opgezocht. Tijd zat !

Er zijn al veel schepen achter ons komen liggen en 16.00 uur exact ging de brug open en konden we op onze geplande plek aanleggen. Niet aan een weg of terras.

Ondertussen belde Nicky of het uit zou komen als zij met Floortje en Siem kon komen vandaag of morgen. NATUURLIJK ...... dan LATEN we het uitkomen!!! Leuk.

We kijken er naar uit.

03-06-'17. Za. half bewolkt 20 gr. 3-4 Bft. Wij werden gewekt door een paar klappen onweer en wel zeker 5 min. hele lichte regen. Sinds 20 mei de eerste druppels.

11.30 uur kwamen ze aan, na een rit van ruim tweeënhalf uur . Eerst lekker koffie gedronken en Siem de fles gegeven. Floortje moest haar middagslaapje doen.

Hans bleef aan boord en Nicky en ik met Siem in de kinderwagen konden uitgebreid shoppen en lunchen. Teruggekomen moest ik eerst ,,oma's soep" maken.

De frisse wind dwong ons naar binnen te gaan om 19.00 uur.

04-06-'17. Zo. half bewolkt 16-18 gr. 5 Bft. Een stuk frisser brrr. Niet meer gewend.

Toch buiten een zondagontbijt, dat ging net uit de wind.

Wij wilden 10 uur door de brug en waren niet de enige. In colonne door het kanaal naar de sluis. Gelukkig konden we er bij de eerste schutting net bij. De zeilboten hadden het weer heel moeilijk vanwege de sterke wind. Zij kwamen allemaal dwars te liggen en wij hadden moeite om ze van ons af te houden. We hadden goeie hulp aan boord !!!! Na klein uurtje varen kwamen we in de mooie haven van Wemeldinge, het oudste dorp van Zuid-Beveland. Speciaal uitgezocht voor Nicky en kids. Niet te ver, en leuk voor kinderen. Hans ging op de fiets zwaar tegen wind Nicky's auto ophalen uit Goes. Wij chillen op voordek. Achter ons was een Belg met zijn gitaar leuke nummers aan het zingen, zonnetje erbij, heerlijk

Buiten op het terras van de HavenBrasserie hebben we heerlijk gegeten.

Hangcultuur mosselen.

20.15 uur gingen ze weer op huis aan. Het waren twee heerlijke knuffeldagen.

Groetjes

Hans en Ineke

L

Cora

Klinkt goed zeg en dan het weer....wat een mazzel. Leuk dat Nicky er is met de kinderen geniet ervan. Fijne reis verder

Marjon

Hoi Ineke en Hans,
Mooie reis maken jullie weer zeg! Wij zijn daar nog niet geweest, dus leuk om te lezen! Het weer is idd prima hè?
Wij nu in Sneek! Heerlijk vlak bij de brug in het centrum! Top drukte hier!
Heel veel plezier verder!

José

Klinkt weer leuk allemaal, als je in de buurt van Sluis komt moet je echt even gaan kijken. Leuk winkelen en je kan er lekker eten en drinken op diverse terrasjes. Gezellig dat Nicky is geweest met de kids, ging dat goed met slapen? Veel plezier X

Yvon Castelein

Super allemaal. Lekker genieten.

Otto en Jeanette

Leuke plaatsjes aan gedaan. Leuk voor jullie dat ook Nickey, Floortje en Siem kwamen logeren. Siem wordt al weer een binkoe. Hoop dat het slechte weer weg blijft xxxx