Con Amore 2017 . 13

Texel Oudeschild - Heerhugowaard.

14-08-'17. Ma. halfbewolkt 20 gr. 4 Bft. Ontbijt met z'n allen op het achterdek.

Er komen en gaan weer volop passagiersboten. En uit de passantenhaven vertrekken veel zeilschepen en een paar motorjachten die hier een weekend verbleven.

Opvallend dat er vandaag veel grote zeilcharters en Clippers binnen kwamen.

Mooi om te zien langskomen vanaf onze ligplaats in de werkhaven Oudeschild .

'Smiddags op de fiets naar Den Burg. Het viel nog niet mee om het draagtuigje voor Siem in elkaar te zetten zodat hij ook nog lucht kon krijgen. Hans had aangeboden om ermee te fietsen. Floortje ging voor het eerst achterop.

Voordat dat allemaal een keer op de fiets zat !!!!!

Dirk z'n hobby is heel lekker koken, daar troffen we het enorm mee. Mmmmm!!!!

15-08-'17. Di. bewolkt weinig wind. 9.00 uur voorlopig de laatste keer met

z'n allen ontbijten bij ons. Daarna de trossen los. Nicky en Dirk naar de thuishaven Medemblik en wij staken over naar Den Helder. Het was heel rustig op het water. Alleen de ferry's op het Marsdiep zagen we. Halverwege ging het regenen.

We gingen niet harder dan 5-6 km p.u. met 1800 toeren.

Bij de Zeedoksluis moesten we wachten en aanleggen tussen enorme zeeschepen. Wij zijn daar heel petieterig bij. Gelukkig was het wel weer droog geworden.

Net na de sluis kwamen we om 13.30 uur aan in de centraal gelegen jachthaven Willemsoord in Den Helder.

16-08-'17. Sluierbewolking 21 gr. Vandaag een grote schoonmaak en wasdag.

Hans had een bedrijf gevonden om de navigatiekaart naar 2017 te laten updaten.

Deze haven is onderdeel van het unieke complex Willemsoord, vroeger de scheeps- en onderhoudswerf voor de Koninklijke Marine. Het is gerestaureerd en een cultureel erfgoed. Er zijn nu een aantal restaurants met terrassen, musea, amusement, sportscholen, bezoekerscentrum etc. Ook is hier het in Europa oudste nog in gebruik zijnde gegraven droogdok uit 1822. Het zeilend oorlogsschip De Bonaire uit 1876 wordt hier sinds 2005 in de originele staat teruggebracht dankzij subsidies en fondsen.

17-08-'17. Do. Regen 17 gr. 5Bft. We hoorden 'smorgens de regen al en hadden

sinds lange tijd een keer uitgeslapen. Het voelde een stuk frisser aan met die wind.

De Zeedoksluis die wij weer moesten nemen om uit de haven te komen stond al snel op dubbel rood en gaat weer tussen 13.00 uur en 16.00 uur. Er wordt een nieuwe sluis gebouwd om van hier uit rechtstreeks op het NH Kanaal te kunnen komen.

Om 13.00 uur de sluiswachter opgeroepen die de sluis snel in gereedheid bracht.

Na de sluis, weer even op zout water, sb uit via het Nieuwe Diep.

Na de Koopvaardersschutsluis kwamen we op het Noord Hollands Kanaal.

Alle bruggen werden snel bediend.

Na de Stolperbrug. bb het Kanaal Stolpen-Schagen in.

Na nog 2 bruggen en een bocht naar re. kwamen we om 14.15 uur aan in de Recreatiehaven dichtbij het centrum van Schagen aan de kopkant van een steiger.

Het bleef grijs en mottig weer met een harde wind.

18-08-'17. Vrij. Hele harde regen tot 13.30 uur , 5 Bft en 17 gr. Het ging echt te keer.

'Smiddags door het historische en nieuwe centrum gelopen. Er werd zelfs code geel gegeven voor noord-west Nederland voor de avond en nacht met windstoten.

En dat was niet overdreven !!! Met nog een paar klappen onweer erbij.

19-08-'17. Za. halfbewolkt 16/18 gr. Het was een stuk rustiger met 4 Bft.

Dus toch maar vertrokken om 10 uur. Alle bruggen werden weer vlot bediend.

In Koedijk werd er hard gewerkt aan de finishing touch van de opbouw op de vele dekschuiten die het decor vormen voor heuse toneelvoorstellingen voor, wat zij beweren, de grootste gondelvaart van Nederland v.a. 18.00 uur.

'savonds zagen we op NH TV de optocht met helaas een fikse plens water.

Voor de spoorbrug van Alkmaar moesten we bellen voor een opening .Na 10 min. konden we er door. We passeerden de stad Alkmaar, en bij de scheepswerf Witsen gingen we bb uit het Kanaal Alkmaar (Omval) Kolhorn op. De Kraspolderbrug kostte ook 10 min. En bij de Bolspoorbrug moesten we weer bellen voor een opening waar het 15 min. wachten was. Om 15.00 uur kwamen we in JH Broekhorn te Heerhugowaard. Het was nog moeilijk manoeuvreren om in een krappe bocht tussen de palen in de box te komen omdat de wind weer sterk was aangetrokken.

Het moest achteruit anders konden we het schip niet afkomen.

We hadden deze haven uitgezocht ivm familiebezoek hier in Heerhugowaard.

Achteraf was een beter alternatief geweest de Gemeentehaven van Broek op Langedijk ook ivm boodschappen en het scheelt maar ruim een km.

20-08-'17. Zo. Veel regen tot 14.00 uur met harde wind. 17 gr. Toen het droog werd gingen de fietsen van boord om familie te bezoeken.

Het werd heel erg gewaardeerd en zij waren blij verrast.

Groetjes

Hans en Ineke

Cora en Peter

Jullie komen dichtbij huis nu hè? En het weer op dit stuk was niet zo zomers, hebben wij ook last van haha, maar de komende dagen gaat het zomeren geniet er dus maar lekker van,

Jeanette

Jammer dat natte weer de laatste dagen. Leuk voor Ed en Coos zo'n verrassings bezoek. Nog even en jullie zijn al weer hier :-). Lekker dat jullie een paar keer genoten hebben van het eten van kok Dirk. Wat is nog jullie volgene haven of blijven jullie daar nog even? Geniet nog even!

marry

Het zit wel mee al die sluizen en bruggen maar je voel je zeker wel erg klein bij die grote boten.
Nu jullie weer dichterbij komen wordt het weer ook een stuk lekkerder. Dus geniet er nog maar van.