Con Amore 2017 . 12

Groningen - Texel Oudeschild

07-08-'17 Ma. zonnig 21 gr. Toen wij gisteren uit het centrum kwamen stond er een lekker flesje ,,troost,, op het dek van de aardige havenmeesteres Christa.
Die doorgedraaide junk heeft zich niet meer durven laten zien gelukkig. Brrr.
Om 9.00 uur in konvooi van 15 voornamelijk zeilschepen, de haven van Groningen verlaten. Een wirwar van schepen wachtend op de 1e opening van de Oosterhaven brug. Deze brugwachter moest nog een paar bruggen openen dus eerst een brug dicht voordat de volgende open ging. Tussen de bruggen was het dan passen, meten en inschuiven. Het ging goed en zo hadden we er 16 gehad incl de spoorbrug die 10.10 uur open ging. De helft van het konvooi (wij waren 4e) kon niet meteen de Dokwerdersluis in.en moesten een schutting wachten. Een lastige sluis met de stootwillen door de inhammen!
De zeilschepen gingen ri. Lauwersmeer en wij bb ri. Leeuwarden.
Door naar de 2e sluis, De Gaarkeukensluis, daar kwamen net een aantal schepen uit en wij konden er meteen in.
Grens Groningen-Friesland, bij Stroobos, hielden we sb aan en kwamen om 13.45 uur aan bij het landgoed van De 4 Elementen met camping en haven. Het is prachtig aangelegd, vrij nieuw, en wordt onderhouden door sociaal zwakkeren die daar begeleid wonen! Het was genieten met heerlijk weer op een mooie plek.
08-08-'17. Di. lichtbewolkt, heerlijk rustig weer 21 gr.We hadden verse broodjes besteld die 'smorgens om 9.00 uur opgehaald konden worden en waren erna meteen vertrokken. Een snelle route die we helemaal zonder enig oponthoud konden doen. We hadden steeds geluk wanneer een brug open moest er net een vrachtboot aan kwam dus daarom direct geopend werd.
In Leeuwarden hadden we vorig jaar een paar dagen mooi gelegen aan De Prinsentuin
en het ging zo lekker snel allemaal zo.dat we de stad nu rechts lieten liggen.
Om 14.15 uur lagen we al aan de kade in de Gemeentehaven van Franeker.
We waren meteen naar het centrum gelopen, leuk met de smalle grachtjes enz.
Verleden jaar waren we al naar het oudste Planetarium ter wereld geweest.
Nu was er een openstelling van de Martinikerk met een expositie en pikten we nog even een vooral niet te lange rondleiding mee in het stadhuis van 1591.
Het begon net te spetteren toen we terugkwamen. Er is heel veel regen voorspeld en het noorden was het laatste aan de beurt. We troffen het.
Het was een prachtige vaardag.
09-08-'17. Woe. li. bewolkt 18 gr. 5 Bft. Vertrokken om 10.15 uur en een uurtje later waren we al bij de Tsjerk Hiddessluis voor Harlingen. Even aangelegd tot de sluis voor ons vrijgemaakt was en we alleen geschut werden. We kwamen toen weer op zout water en konden op tijd zijn voor de SASbrug die open gaat om vijf voor heel en vijf voor half om in de Zuider- of Noorderhaven te komen in Centrum Harlingen. Maar de deuren onder de brug waren helaas gesloten en gaf dubbel rood aan!!! Ivm een getijde van NAP 1.10 m. < sluiten de hoogwater deuren met aanlandige wind. We moesten een uur wachten op een lager waterpeil. De havenmeester wees ons een ligplaats aan de kade in de getijde Noorderhaven . Omdat daar een damwand is en we nog ruim 2 meter gaan zakken moesten we planken tegen de stootwillen ophangen en aanleggen met lange lijnen. Na de lunch waren we het centrum doorgelopen.
10-08-'17 . Do. halfbewolkt 19 gr. Het is gezellig en druk in het centrum.
Heerlijk visje gegeten. Er was een zomermarkt en 'savonds muziek buiten.
11-08-'17. Vrij. halfbewolkt 19 gr. 1-3 Bft. Ivm het getij lagen we om 10.25 uur voor de brug van de haven. Een drukte van belang om de haven uit te gaan.
Heel rustig ri. Texel. Een paar grote charterschepen, twee en driemasten, tegen gekomen en verder waren we rondom alleen. Ter hoogte van koornwerderzand waren we om 12.10 uur. Het was een mooie rustige tocht. Dirk en Nicky gingen met hun VissersKotter Jacob Femmetje een uurtje later weg uit Medemblik.
Hoe toevallig was het dat we tegelijk aankwamen, wij na 5 uur en zij na 4 uur varen, in de Waddenhaven van Oudeschild Texel.
De Kotter kreeg een plek aangewezen in de werkhaven en wij mochten er tegenaan.
Enorme schepen liggen hier. Voor rondvaarten, garnalenvangst, zeehonden spotten,
En voor visserij. Aan de haven hebben we lekker vis gegeten.
Floortje wilde uiteraard op onze boot slapen.
12-08-'17. Za. Bewolkt Fris 16 gr met harde wind. Vandaag het ,,Visfestijn,, hier in de werkhaven. Het lijkt er op dat heel Texel en omgeving hier naartoe gekomen was.
Schepen bekijken, paling roken, muziek, en je kon ook op bepaalde schepen mee.
We liggen hier heel mooi (wel beetje onrustig) en zien alles vertrekken en binnenkomen en hebben zicht op het festijn.
13-08-'17. Zo. Zonnig 21 gr. Het was weer ontbijt hier aan boord. 9.00 uur was afgesproken omdat we v.a. 10.00 uur een tuktuk hadden gehuurd. Dirk had een knalroze uitgezocht. We gingen ermee het eiland verkennen en hadden veel bekijks. Wij met z'n vieren en Floortje, Siem en Scot de hond. Eerst helemaal naar het noorden bij de vuurtoren naar het strand voor de koffie en daarna ri Ecomare bij Paal 17 ook weer op het strand heerlijk geluncht. Het was mooi strandweer. De tuktuk had geen achteruit dus moest er geduwd worden om in de goede richting verder te kunnen. Het was echt lachen. Nog even voor zes uur boodschappen kunnen doen in Den Burg want hij moest weer op tijd ingeleverd worden. Dirk had malse biefstuk gebakken en ik een grote pan soep gemaakt en de week hadden we afgesloten met een goed glas wijn.
De grote vissersboten vertrokken savonds en familie etc kwamen ze uitzwaaien.

Groetjes
Hans en Ineke.

Jan

Was de jacchthaven vol ???
Op Texel

Yvon

Gezellig allemaal.

Fim

was er nog vuurwerk ?

Jeanette

Leuke vaart weer gehad. Bijzonder dat Dirk, Nicky, Floortje, Siem en Scott ook op Texel waren. Zo blijven jullie ze regelmatig zien en missen niet te veel.

Nel

Gezellig allemaal en leuk, familiebezoek!

marry

Wat een leuke foto's in de tuktuk, geniet ervan ook van het flesje wijn dat jullie kregen voor de schrik.
En geniet van het Hollandse weer.

jose

Wat stoer een stuk overzee, hoorde van Nicky dat dat stukje ook niet echt veilig is ivm vaargeul.
Gezellig met zn allen en dan ook nog in een roze tuktuk, wat had ik dat graag willen zien haha.
De foto's zijn erg leuk, veel plezier in Den Helder ik hoor t wel als jullie weer iets dichterbij zijn. XX