Con Amore 2017 . 11

Appingedam - Groningen

HOI, dat is hier rond Appingedam de algemene begroeting op ieder moment van de dag, iedere gelegenheid en door jong en oud !!!

31-07-'17. Ma. halfbewolkt 21 gr. Mooie tocht gefietst naar Delfzijl en nog een stuk langs de Eems, ook de havens daar bekeken. We vonden dat we de goede keus hadden gemaakt door naar de haven van Appingedam te varen.

We zagen het monument ter nagedachtenis van Ede Staal op de dijk langs de Eems.

Een dag later ging het in de opslag ivm de verhoging van de Groninger Zeedijk.

01-08-'17. Di. halfbewolkt 21 gr. na een fikse wandeling hadden we een lunch verdiend bij ,,de Koning van Groningen,,.

Je zit daar erg leuk op het gras aan het Damsterdiep.

Hans wilde naar de pedicure omdat hij last had. Hier aan de haven is een groot Gezondheidscentrum waar ook een pedicure is gehuisvest die op afspraak werkt.

Na de gemaakte afspraak kreeg hij te horen dat zij ook hier in de haven op een schip zit in de zomer en op ons schip kijkt. Nou jaaaaa, hoe toevallig.

02-08-'17. Woe. halfbewolkt 22 gr. Perfect voor weer een mooie fietstocht.

Halverwege kwamen we terecht in Loppersum op een terras en kwamen in gesprek met de eigenaresse. Zij is met haar man 11 jaar geleden van uit onze woonplaats ,,geëmigreerd ,, naar hier notabene het ,,epicentrum,, van de Groningse aardbevingen. (De wereld is wederom klein). Zij hadden zelf aardbevingsproof kunnen bouwen. Maar zowel in Loppersum als hier in Appingedam en omgeving zijn er toch heel veel beschadigingen had ze verteld vooral aan veel funderingen.

Scholen leeg , huizen verlaten en/of in de steigers enz.

We kwamen door gehuchtjes met nog geen 150 inwoners. De kleine bijzondere kerkjes gebouwd in de 12e-13e eeuw stonden uitnodigend open en de koffie/thee stond klaar om te pakken of er stond ergens een schaal met pruimen of weer in een ander kerkje kon je potjes zelf gemaakte jam kopen met de apartste combinaties.

Zo schattig !!! Langs de kant van de weg werd er groente en fruit te koop aangeboden uit eigen tuin. Bij oude boerenbedrijven vond je weer verborgen terrasjes

Veel mooie groene vergezichten. Ook Groningen verrast ons weer.

03-08-'17. Do. De voorspelling was heel nat weer met heel veel wind vanuit ZW.

Op de buienradar zou het hier tot 14.00 uur droog blijven , we waagden het er op om toch een fietstocht te maken voor die tijd.

10.00 uur vertrokken nu ri. Siddeburen enz en ook nog een rondje Schildmeer .

Mooie tocht weer door zowel dorpjes als de natuur. (Met goed weer dan !!!!). Toen we op de helft waren ging het onverwacht toch heel hard regenen met een stevige wind en schuilen had geen zin in dit nu open boeren land. Tandje erbij dan maar.

Doorweekt en als verzopen katten waren we na drie uren weer terug .

04-08-'17. Vrij. Buien max 19 gr. met 5 Bft. Heel jammer voor het ,,zomerse,, festival dat vandaag in het historische centrum is en waar je je in de Middeleeuwen zal wanen met de ,,Coopluydenmarkt" met oa ridders , jonkvrouwen, en veel ambachtslieden. , middeleeuwse dansen, liederen enz. We gaan het beleven !!! V.a. 12.00 uur was het droog . Ondanks de harde wind trok het toch veel mensen en werd het een geslaagde dag. Wij hebben ook het museum nog bezocht en eind van de middag nog een rondvaart gemaakt door de kanaaltjes waar wij uiteraard niet kunnen komen.

Altijd mooi v.a. het water!!!! Nu half onder de beroemde hangende keukens door.

05-08-'17. Za. halfbewolkt 19 gr. Heerlijk rustig weer. Hans ging de keycard terugbrengen en afspreken dat de havenmeester de brug open zou doen om 9.30 uur. We hebben hier acht nachten met plezier gelegen.

De Groevesluis Nrd was ook al in gereedheid gebracht. We gingen sb het Eemskanaal weer op richting Groningen. Alles ging voorspoedig tot de Berlagebrug die dubbel rood aangaf en tot 13.00 uur geen bediening had en ook niet te bereiken was.

Om 13.00 uur meldden wij ons waardoor deze en de volgende brug meteen open

gingen. Daarachter ligt de Oosterhaven in Centrum Groningen. De havenmeesteres stond al klaar met een megafoon om ons de super ligplaats aan te wijzen.

Geluk dat wij zo vroeg binnen waren. De haven stroomde helemaal vol.

'Smiddags op het Waagplein in het centrum was er een Tangomiddag en werd er volop gepassioneerd gedanst. Mooi gezicht.

06-08-'17. Zo. Zonnig. 20 gr. Nog steeds met trillende vingers schrijf ik dit nu .

We zaten rustig te ontbijten op het achterdek en zagen een tierende jongen agressief lopen en schreeuwen naar niets aan de andere kant van het water. Hij liep de haven langs en ik hield hem scherp in de gaten want ik had al een soort vervelend voorgevoel hiermee. In een keer draait hij zich om gaat het trappetje af onze steiger op nog steeds grote passen en schreeuwend langs 10 boten recht op ons af. Stapt onze boot op en schreeuwt en schopt en slaat tegen het tentdoek wat we gelukkig nog dicht hadden, maar kreeg het open en stond naast mij.

Ik klapte dicht maar kreeg meteen weer een déjà vu!!!

Van Frankrijk toen we ongewenst bezoek kregen 'Snachts.

Hans, held, pakte zijn ,,Rambo,, mes en begon ook heel hard te schreeuwen met zijn mes om hem bang te maken.

Daar schrok hij wel van maar was nog niet onze boot af.

Hij was helemaal doorgedraaid deze junk. Zooooo eng !!!! Gelukkig viel hij met achteruitlopen en droop toen gelukkig af. Niemand durfde zich te laten zien. Ik dacht nog we liggen veilig aan het einde van de steiger aan het Eemskanaal en niet aan de kade, maar zo zie je maar, dat zegt dus ook al niets. De havenmeesteres gaat dit melden bij de politie, zij had dit nog nooit meegemaakt in haar 28 jarig dienstverband. Zij kijkt op ons schip maar was ergens anders bezig.

We zijn wel bang dat hij terug gaat komen !

Vanmiddag eerst de stad in en dan maar wakend slapen vannacht.

De mooie week kreeg een vervelend einde .

Groetjes

Hans en Ineke

Cora

Jeetje wat eng en dat het nu weer gebeurt dat blijft toch ook weer in je systeem wel cool van Hans. Toch maar gewoon doorgaan. Laat je niet gek maken.

Riet koopman

Wat spannend, Ineke gelukkig goedafgelopen.groetjes T. Riet

Yvon Castelein

Jeetje wat eng zeg. Ik hoop dat hij niet meer terug komt. Wat een schrik. Wat een stoere broer heb ik zeg.

Nel

Nou ja! Wat eng! Dat verwacht je toch niet! Dapper hoor van Hans. Wel heel naar dat dit gebeurt.... ben blij dat het goed is afgelopen! Dikke knuffel!

Ellen

Angstig Ineke, fingers crossed dat hij niet meer terug komt.

Jeanette

Zo'n doorgedraaide junk laat zich niet tot kalmte brengen. Zij zijn echt eng. Zo zie je maar dat je je niet veilig hoeft te wanen in drukte. Iedereen kijkt en doet niets. Jezelf redden is het enige dat je kan doen maar dan moet diegene geen wapens o.i.d. hebben. Dat "geluk" hadden jullie dan wel :-[. En nu maar hopen dat hij niet meer terug komt.

Marjon

Getver wat een eng verhaal zeg! Nog nooit zoiets meegemaakt daar! Gelukkig goed afgelopen! Brrrrrr! Zou ook niks voor mij zijn!
Wat leuk om te lezen dat jullie Appingedam ook zo leuk vonden! Wij zijn daar nu een paar keer geweest en het is super! Dat fietsen daar langs al die oude dorpjes! Super mooi hè?
Nou gelukkig is alles weer goed gekomen, heel veel vaarplezier nog zonder enge types!

Marleen

Hopelijk hebben jullie een rustige nacht gehad. Eng verhaal hoor.

Skyfall

Zo hee, smerig type, ja geloof wel dat je schrikt van zoiets maar als ze bij je aanboord komen. Gelukkig heb je "rambo" hans om je te beschermen.
Wel leuk daar in Groningen maar wij lagen twee jaar geleden in het Reitdiep , moesten met de bus naar het centrum, appingedam gaan we zeker ook nog een keer naar toe.
Wij nu in Goes, vreselijk druk maar wel gezellig en nog mooi weer.
Morgen over geloof ik

Goede reis verder