Con Amore 2017 . 9

Haren Ems - Leer

17-07-'17. Ma. halfbewolkt 20 gr. We waren nog een extra dag in Haren gebleven.

Heerlijk weer, mooie ligplaats, en er een nuttige dag van gemaakt !!!

18-07-'17. Di. zon/sluierbewolking 20-22 gr. We moesten op onze beurt wachten om drinkwater te tanken aan een andere steiger en zijn uiteindelijk 10.00 uur vertrokken. Een mooie tocht afvaart op het Dortmund-Eemskanaal. De eerste sluis kregen we snel groen licht. Dat was maar goed ook want je hebt hier alleen afmeermogelijkheden aan meerpalen voor de grote vaart.

Maar bij de tweede sluis Duthe was het wel een tijd wachten op groen licht. Er moest eerst aan de andere kant een vrachtschip in om geschut te worden. Gelukkig stond er niet te veel wind om in het midden te kunnen blijven drijven.

13.15 uur lagen we aan een steiger in een kom van het rustige Marinapark Emstal.

Het terras van het havencafe is zeer populair bij fietsers.

Het plaatsje Walchum bestaat uit een Bank en een grote NP supermarkt op een km.

19-07-'17. Woe. Voorspelling was een zeer warme dag maar er stond aardig wat wind dus dat viel mee ondanks de 27 gr.

We hadden de fietsen van het dek gehaald om een stuk te fietsen naar Papenburg wat onze volgende stopplaats wordt. Er zijn twee havens en we wilden checken welke van de twee wij zouden moeten hebben. Dat gaat de stadshaven worden. Het is een mooi uitgestrekt stadje langs een kanaal met daarin het in Papenburg laatst gebouwde vracht zeilschip.

Wij hadden het voor elkaar gekregen om toch nog een stuk om te fietsen maar daardoor wel een leuk stekje gevonden om koffie te drinken ,,het melkhuske,, bij een boerderij met een mooie tuin waar veel prijzen zijn gewonnen met melkkoeien.

Ruim 60 km op de teller !!!! Pffff Het laatste stukje viel mij nog tegen met die wind.

Nicky had gefacetimed en gezegd dat zij heel graag een paar dagen wil komen met Floortje en Siem ondanks de afstand Bergen (NH) - Papenburg (Dld).

Zij gaat het proberen te regelen .Hoe leuk is dat.

18.00 ,,Blitz und Donner Gewitter ,, met een complete wolkbreuk incl. hagel.

Het werd pikkiedonker.

Een soort wasstraat voor de boot.

20-07-'17. Do. bewolkt/buien 19-22 gr. Vertrokken om 8.15 uur. De eerste sluis Bollingerfahr bleef op ons wachten. Ik denk deze reis de eerste keer regen in de sluis.

Bij de tweede sluis Herbrun was het topdrukte. Er moest eerst een vrachtschip uit en wij met een vrachtschip en zes x pleziervaart er in. Wij als laatste wat maar net ging.

Deze laatste sluis van het Dortmund-Eemskanaal is ook de stuw om het kanaal bevaarbaar te houden. Na de sluis varen we op de Eems, een vrij stromende rivier.

Eb en vloed hebben hun invloed op het stroomgedrag, dus getijdenwater.

Het ziet er heel modderig en bruin uit waardoor de dieptemeter van slag was.

Om 11.50 uur sb uit naar de Zeesluis Papenburg waar we tot 12.30 uur op moesten wachten. Rechts er van ligt de bekende Meyer Werf (6e generatie van de familie Meyer sinds 1795) waar de grootste passagiersschepen van de wereld worden gebouwd. De ,,Norwegian Joy,, van NCL USA is 4 mrt 2017 hier nog te water gelaten en in het najaar gaat er een van Dream Cruises Hongkong ,,World Dream,,.

Deze Zeesluis Is een enorme sluis van 26 m breed en 154 m lang die alleen voor ons ging schutten. Door de luidspreker kregen we eerst te horen dat we links moesten aanleggen en later dat er een van ons twee naar boven moest om de sluiswachter vier euro te betalen omdat we zonder vracht in de sluis gingen. Met vracht is het gratis.

Daarna nog een opening van een spoorbrug en een autobrug die tel. aangevraagd moesten worden.

Er passeerden nog een paar treinen heen en weer maar na een kwartier gingen ze tegelijk open en even erna zagen we sb yachthafen Turmkanal vlakbij het centrum van Papenburg en t/o een Linssen yachtservice .

Nicky appte dat ze van de ene file in de andere terecht kwam en uiteindelijk kwamen zij pas om 19.15 uur aan. Dat gaan weer heerlijke knuffeldagen worden.

21-07-'17. Vrij. zonnig 24 gr. Pluk de dag met twee kleintjes aan boord.

Rustig ontbeten en het mooie stadje ingegaan. 'Smiddags naar het prachtige

(op nummer) aangelegde stadspark waar Floortje zich vermaakte op de vele speeltoestellen .

22-07-'17. Za. regen/bewolkt tot 10 uur toen we vertrokken, daarna scheen de zon en werd het 24 gr.

Afgesproken met nog twee boten dat de bruggen om 10.15 uur bediend zouden worden. De zeesluis Papenburg stond open en konden we zo in. Eerst moest er weer vier euro betaald worden en ivm het getij moesten we tot 11 uur wachten.

Over de modderige Ems met z'n eeuwig werkende baggerschepen.

Om 13.00 uur konden we in de Zeesluis Leer die pas om 14.00 uur geschut kon worden ivm te laag water. De havenmeester moest nog een brug openen en daarna met de boeg naar buiten een mooie plek aan een langssteiger gevonden in de stadshaven van Leer.

Hans ging met prachtig weer op de fiets de auto van Nicky uit Papenburg halen.

'savonds konden we met z'n allen lekker buiten eten op een terras met uitzicht op de schepen , het was nog steeds heerlijk weer. Maar........

Om 21.30 uur zagen we een zwarte lucht aankomen en ging het regenen en onweren.

23-07-'17. Zo. buien / half bewolkt windvlagen. 19 gr.

Vannacht was het noodweer met storm onweer en regen .

Uitgebreid ontbijt , voorlopig weer voor de laatste keer , met Nicky en kids.

Zij zijn begin van de middag weer naar huis vertrokken.

Het was weer genieten.

Groetjes

Hans en Ineke.

Cora en Peter

Wat gezellig dat Nicky kwam met de kleintjes, best een aardige trip! En ja het weer is hier ook wat onstuimig maar ja wat doe je er aan, veel plezier nog

Nel

Fijn hè met je familie!
Leuk dat ze komen! Lekker knuffelen en genieten...
Ik ken dat met zo'n donkere lucht. Ik zat op het strand, incl bliksem en donder en ook nog hagel..... spannend en weer een ervaring rijker, lol. 10 min later was het weer mooi weer!

marry

Hebben jullie door de hagel geen schade opgelopen? En in die grote zeesluis waren jullie zeker maar een klein bootje. Siem is alweer gegroeid wat gaat dat hard hij is zeker alweer een half jaar, geniet er maar lekker van. en nog een hoop mooi weer.

Jan

Papenburg vond ik een heel leuk stadje en Leer ook .
Ook het reisje met goed afgaand tij naar Delfzeil vonden wij gewelig ,
Groetjes .

Yvon Castelein

Leuke foto's. En wat leuk dat ze een weekendje kwamen. Gezellig hoor.

Jeanette

Weer allerlei weersomstandigheden gehad :-)
Gezellig dat Nicky Floortje en Siem langs zijn gekomen. Zo mis je niet te veel van ze. Mooie/leuke foto's ook. Weer veel vaarplezier!

Marleen

Wat een schatjes. Extra genieten als ze er zijn.