Con Amore 2017 . 8

Zutphen - Haren (Duitsland)

10-07-'17 Ma. bewolkt. Bij vertrek om 8.30 uur 17 gr.
Ten noorden van Zutphen gingen we sb uit het 47 km lange Twentekanaal op.
Een vrij breed kanaal met veel groen en een oase van rust.
Met de schop gegraven en de grond met de kruiwagen afgevoerd
In 1930 als werkverschaffingsproject.
Bij sluis Eefde moesten we aanleggen en wachten op beroepsvaart waar we dan mee de sluis in mochten. De wachttijd (ruim half uur) konden we gebruiken om rustig te ontbijten. Het schutten , 6.5 m omhoog , was goed te doen met overpakken.
Toen we boven kwamen scheen de zon en werd het warmer met sluierbewolking .
Bij km 33 gingen wij bb het Zijkanaal Almelo op en vlak voor het centrum moesten we nog even wachten op de havenmeester die gebeld was om de nog twee beweegbare bruggen voor de Gemeentehaven te komen openen.
Even voor drie uur lagen we vast in de Gemeentehaven van Almelo voor drie nachten.
Je vingerafdruk is de toegangscode. Hoe modern. Nog nooit eerder meegemaakt.
16.15 uur begon het gerommel in de lucht en een uurtje later kwam het met bakken uit de lucht. De hele nacht was er veel regen gevallen.
11-07-'17. Di. bewolkt 18 gr. Het bleef droog tot 14.30 uur en het voelde fris aan.
De achterkant en een zijkant op het achterdek hadden wij er er weer ingezet om toch buiten te kunnen blijven zitten. Ideale dag voor een grote schoonmaak buiten .
Hans heeft zich bezig gehouden met diesel tanken, weer 160 liter ging er in.
V.a. 16.30 uur was het droog en werd het een stuk warmer.
12-07-'17. Woe. 16 gr. Vannacht is het weer begonnen met regenen en dat hield onophoudelijk 15 uur aan. Een kletsnatte frisse dag dus in Almelo. De natste juli dag in Nederland sinds 17 jaar werd er verteld . Voor de eerste keer sinds 21 mei is de tent op het achterdek helemaal gesloten. Daarmee kun je dan toch buiten blijven zitten.
Toen het droog werd trok de wind aan tot 5 Bft. We hadden een rondje stad gelopen.
Alles is er te vinden en veel horeca met grote terrassen maar er staat heel veel leeg.
Een prima en veilige haven en een hele goeie actieve havenmeester.
We moesten even melden hoe laat we wilden vertrekken dan zou hij de bruggen op tijd bedienen.
13-07-'17. Do. 16-18 gr. halfbewolkt. 9.30 uur lagen we voor de eerste van de twee bruggen die de havenmeester moest bedienen. Met 11 schepen in konvooi.
Bij sluis Adorp moesten er een paar een schutting wachten. De sluiswachter kwam langs ieder schip voor een praatje, we kregen een provincievlag en een vaarkaart. Hier kan dat nog.
Na de sluis voeren we op Kanaal Almelo-De Haandrik 37 km lang met nog twee openstaande sluizen en 16 beweegbare bruggen. Helaas bij de Vriezenveenbrug moesten we min. een half uur wachten omdat er een monteur bezig was en bij brug Geerdorp had de brugwachter lunchpauze!!!
Halverwege ons traject had de helft van het konvooi afgehaakt om te overnachten.
Iedere brugwachter bedient 3 a 4 bruggen. Na de laatste brug belt de brugwachter zijn collega zodat die weet dat er scheepvaart aankomt. Voor half vier lagen we aangemeerd in de Gemeentehaven Coevorden in de vroegere slotgracht.
14-07-'17. Vrij. 16 gr. Sluierbewolking . 9.10 uur moesten we voor de 1e brug liggen om weer in konvooi, deze keer met vier schepen, verder te gaan nu op het Stieltjeskanaal met een lengte van 12 km, 3 beweegbare bruggen en de Stieltjessluis, waar we met passen en meten alle vier in konden. Twee schepen gingen bb ri. Hoogeveen en wij met nog een schip verder op de Verlengde Hoogeveense Vaart naar Klazienaveen . Eerst nog de Ericasluis en 7 beweegbare bruggen te gaan.
Bij de twee laatste vaste bruggen moesten we de radarbeugel naar beneden doen. Aangelegd aan het einde van het kanaal waar wij om 12.30 uur met wat opschuiven van andere schepen net tussen pasten, de allerlaatste plek.
Vlakbij een verrassend uitgebreid winkelgebied waar ik goed gebruik van heb gemaakt met het idee dat het voorlopig de laatste Ned. boodschappen zouden kunnen zijn. Hans kon nog een prachtige etappe van de Tour de France volgen.
Na 15.00 uur kwam het weer met bakken uit de lucht vallen.
Zondag wordt hier een Triatlon gehouden w.o. ook dit vaarwater. (Lekker modderig) We zouden daardoor morgen of maandag hier vandaan kunnen vertrekken .
15-07-'17 Za. halfbewolkt 16-19 gr. Familie van een deelnemer van de triatlon wilde heel graag op onze plek liggen. Wij zijn 10.15 uur vertrokken, radarbeugel naar beneden tot de overnachtings aanlegplaats.
De sluiswachter van de 2e sluis, de Spaarsluis, liep op klompen en had eieren te koop!!! Hij waarschuwde ons dat de hoogte van deze route 3.50 is wat de vaste bruggen betreft en de breedte 4.80 m. Deze vaarweg ri. Ter Apel w.o. het Koning Willem Alexander Kanaal en deel Veenvaart is pas in 2013 in gebruik genomen . Voorheen kon je alleen maar via Groningen naar Ter Apel om in Duitsland te komen.
Onze cabriokap is 3.75 kunnen we laten zakken tot raamhoogte 3.10 m.
Voorop had Hans al voor onze eerste lange reis in 2013 een meetstokje in de vlaggenmast gemaakt op cabriohoogte die de hoogte ervan exact aangeeft.
We hadden geluk dat het water ook hier lager stond waardoor we op de cm met de kap omhoog konden varen. Het was een kadootje vandaag. Wat een mooie natuur en een rustige kruip door sluip door route door het openluchtmuseum Veenpark in
Barger Compascuum met perfect weer. Hier wilden wij in eerste instantie overnachten maar de mooie plekken waren al bezet. Tevens hoorden we dat de Sint Jozefbrug morgen tot 16.00 uur niet bediend zou worden ook weer door de triatlon.
Twee maal moesten we toch nog onverwacht heel snel de cabriokap laten zakken om niet klem te komen liggen onder de brug, dat was nog wel even spannend en snel reageren en nog een maal voor een hefbrug die niet hoger geheven kon worden!!!! We gingen weer verder.
De sluiswachters kwamen rustig een praatje maken.
En de brugwachters gingen zo'n vier bruggen met ons mee om te bedienen.
Het deed ons een beetje aan Frankrijk denken.
Uiteindelijk zijn we na 5.5 uur varen ruim 25 km. verder in Ter Apel aangekomen bij jachthaven ,,De Runde,, na 10 vaste en 16 beweegbare bruggen plus nog 9 sluizen.
Alles werd vlot bediend. Zodat je nooit hoefde te wachten.
Om in de haven te komen moest je nog een vaste brug van 2.90 m. onderdoor.
Wij alles weer naar beneden en zo plat mogelijk geduwd maar dat ging hem echt niet worden. We konden aan de buitenkant van de haven op het Ter Apelkanaal liggen
aan een mooie steiger ook met stroom en water.
tussen 17.00 en 9.00 uur ligt hier alles stil dus lekker rustig.
We troffen het enorm volgens de havenmeester omdat op zaterdag in het hoogseizoen een barbecue wordt georganiseerd op de haven.
Zeg daar maar eens nee tegen!!! We zijn aangeschoven op het terras.
Het was goed verzorgd en gezellig met heerlijk weer de hele avond.
16-07-'17. Zo. bewolkt/miezer 17-20 gr. Eerst de sluiswachter gebeld en 10.30 uur
vertrokken.
Het is nog een handbediende sluis dat er heel zwaar uitziet.
In de sluis moesten we nog op twee schepen wachten. Dat ging maar net aan.
Het hele levensverhaal van de sluiswachter, waar hij gisteren mee begonnen was, kennen we zo ongeveer. Hij ging nog een paar bruggen mee op z'n scooter tot de Duitse grens. Bij de laatste hefbrug weer heel gauw de radarbeugel (die steeds zwaarder wordt) laten zakken in de bocht. Nog even diesel volgetankt en het ruim
13 km lange Haren-Rutenbrockkanaal op dalvaart Duitsland in.
Voor het eerste sluisje stond een paal met ,,anmeldung,, waar je aan een lijntje moest trekken om het in werking te zetten. Daarna werden de 10 beweegbare bruggen en 3 sluisjes op afstand prima bediend. Bij de laatste sluis van dit kanaal moesten we 5 euro betalen en werd je naam en de naam van het schip genoteerd.
Om de hoek sb onder een 5 m. hoge brug door is de Emspark Yachthafen Haren waar we 14.30 uur vastlagen aan dezelfde steiger als twee jaar geleden toen we naar Berlijn gingen. Een ruime havenkom waar je geen last hebt van de golven.

Groetjes
Hans en Ineke

Cora

Wilkommen in Deutschland.
Wat een sluizen en bruggen ik ben de tel kwijt haha. Nu lekker in Duitsland boodschappen doen ook niet verkeerd. Veel plezier verder.

Theo FC

Zag je foto over een Fietsnelweg.Hoezo? Wat si dan de maximale snelheid? Mag je daar ook op een, Opoe fiets rijden?

Yvon Castelein

Fijn dat jullie het leuk hebben. De foto's zien er goed uit. Deze week wordt ook weer mooi weer verwacht. Toch gezelliger. Veel plezier.

Jan

Leuke tocht jammer van de regen groet jan vanuit een zeer zonnig frankrijk we varen op de Saone

Ellen

Na regen komt zonneschijn Ieneke deze week volop zon fijne voortzetting van jullie reis

Nel

Ach So ja! ?Wilkommen!
Het is steeds weer spannend je verhaal.
Je kent nu zeker alle sluizen van Nederland!
En ook alle havenmeesters.
Buiten wat regen zo nu en dan hebben jullie ook mooi weer hè!
Geniet maar lekker verder!

marry

Jullie hebben wel mazel dat je zo maar weer aan kunt schuiven en lekker niet hoeft te koken, maar lekker aan de barbecue. Maar van die sluizen wordt je wel gek hoor, en jullie boffen best wel met het weer. Veel vaarplezier en tot het volgende verhaal.

jose

test

jose

nou eindelijk kan ik weer reageren wat een gedoe! Eindelijk dan in Duitsland, en dus weer nieuwe waterwegen. Ik heb weer genoten van mijn tijd op jullie boot, in Nijmegen opgestapt, wat een geweldige stad is dat. 2 dagen gebleven en lekker geshopt, gegeten, terrasjes en wat heel bijzonder was natuurlijk dat "hippiestrand" bij de haven dat was een leuke ontdekking.
Ook nog Doesburg en Zutphen 2 dagen geweest. Het varen op de Waal was even spannend door de sterke stroming en golven van de vrachtboten, maar ook weer overleefd haha. Nederland vanaf het water is veel leuker lijkt wel, zo kom je ook eens in plaatsen waar ik normaal niet zomaar naartoe zou gaan. Weer lekker verwend aan boord was weer gezellig, nu weer wachten tot jullie in Nederland terug komen, dan zien wij elkaar vast wel weer aan boord. Bedankt voor alles nu weer wennen alles zelf doen haha. Voor nu viel spass en hopelijk tot gauw XX

joop en cora

nog even en jullie weten alles over heel nederland.
Jac. wil in aug. in t app. in Nrdwk, en dan kijken wij waar jullie zitten.
veel plezier, en voor weinig regen moet je toch echt aan de kust zijn, ha ha.gr.