Con Amore 2017 . 6

Namur - Roermond

26-06-'17. Ma. Bewolkt 18 gr. 10.15 vertrokken. Na lang wikken en wegen toch weer naar het noorden. Er waren een paar mensen die contact hadden met gestrande schepen die 4 dik vastlagen met heel veel vrachtschepen en die waarschuwden alleen maar om vooral niet Frankrijk in te gaan verder de Maas op.

Dat beetje regen zal het laag water probleem nog niet oplossen.

Bij mij is het glas altijd half vol!!!

Maar....... er is EEN KAPITEIN aan boord.

Zijn neus staat naar het noorden, dus wel even omschakelen nu.

Er zijn ook natuurlijk ook weer voordelen aan; kinderen/kleinkinderen en zussen kunnen eenvoudiger komen (afspraken komen al binnen) en misschien komt Hans z'n motorclubje ook zelfs een keer onze kant op! Who knows!

Hoe leuk is dat !!!

Jan,jouw alternatieve route hebben we in de planning voor volgend jaar.

Drie maal is scheepsrecht.

Vijf weken zijn wij onderweg en maar een keer overdag regen gehad en dat was met de zomerstorm in Arnemuiden. Dat is toch wel heel bijzonder en boffen.

Vandaag twee sluizen en 9.25 m gezakt. Bij de tweede sluis lagen we vast met een vrachtschip. De sluiswachter bleef nog wachten op een klein bootje en dat vond de vrachtvaarder zo'n onzin! Er werd gevloekt en getierd. Die stomme vakantiegangers!!!

Om 15.00 uur, schuin t/o onze overnachtingsplaats even ten noorden van Huy, Port Corphalie, hadden we aan sb wal aangelegd. Hans voor de diesel en ik om de voorraden weer aan te vullen. Ondertussen zonnig en 23 gr.

27-06-'17. Di. Bewolkt, kort miezer 19 gr. Om 9.15 uur kwamen we uit het haventje de Maas op. De eerste sluis stond al op groen. Met 2 vrachtschepen konden wij met nog 8 Ned. schepen, die ook niet verder naar het zuiden konden, meeschutten.

In konvooi verder naar de tweede sluis. Een van de twee stond op dubbel rood. Alleen de kleine sluis werd gebruikt en er lagen al een tig aantal vrachtschepen te wachten. Bij melding werd er gezegd dat we twee schuttingen moesten wachten en met een vrachtschip mee konden. Na bijna twee uur konden we verder. Ondertussen was het weer 23 gr geworden. De haven van Luik lieten we om 14.30 uur links liggen, en 16.30 uur kregen we meteen groen licht voor de laatste Sluis in België ,Petit Lanaye, verval 13.8 m. die een verbinding vormt tussen het Albertkanaal en de Maas.

Wat een geluk, dachten wij! maar helaas moesten we lang wachten.

De sluiswachter wilde niet alleen voor ons schutten. We moesten wachten tot er een vrachtschip en nog twee schepen bij kwamen.

Vandaag drie sluizen gedaan en weer 23.3 m gezakt.

Daarna naar Maastricht Marina Pietersplas. De havenmeester wees ons een box aan en...........hè , daar kwam Theo van Skyfall aanlopen om een lijn aan te pakken.

Zij liggen hier al een paar dagen.

Dat werd nu een aankomstdrankje en even bijpraten bij ons aan boord.

28-06-'17. Woe. Bewolkt/buien 20-22 gr. Skyfall uitgezwaaid.

Tussen 15.00-15.30 uur werd het droog .

Wij zijn toen naar de altijd gezellige stad gefietst en een hapje gegeten.

29-06-'17. Do. Half bewolkt 22 gr. Ondanks dat er regen voorspeld was is het de hele dag lekker weer gebleven en hebben we weer heerlijk gefietst.

30-06-'17. Vrij. Half bewolkt 17-22 gr. Om 9.30 uur vertrokken en de Maas weer af.

Bij de Keersluis Limmel hadden we oponthoud door een stoplicht ivm werkzaamheden. Drie grote vrachtschepen kwamen ons tegemoet 5 km p.u.!

Daarna twee sluizen met behoorlijk verval, eerst sluis Born, verval 11.35 m. Met venijnige drijvende bolders die pas zakken als het water al een paar meter is gezakt. Daar moest vorig jaar het mes aan te pas komen en had ons een stuk lijn gekost omdat we hadden vastgemaakt. (Leermoment) zo ook daarna sluis Maasbracht, in het Julianakanaal, dat het grootste verval van Nederland heeft nl. 11.85 m.

Na de 3e sluis Linne kwamen we weer op de Maas.

Even later om 15.45 uur kwamen we op onze eindbestemming in Roermond aan bij jachthaven Nautilus. Het lag vrij vol maar gelukkig was er een box vrij achteraan.

En..........daar was Theo van Skyfall alweer om onze lijn aan te pakken.

Wel heel fijn, een vaste aanpakker.!!!! lol !!!

01-06-'17. Za. Regen miezer regen soms heel even droog. 15-17 gr.

Vandaag een grote schoonmaakbeurt. In de namiddag naar het centrum gelopen waar op het plein een Food Truckers Festival was met optredens. Leuke stad.

Hans is in z'n nopjes met de start van de Tour de France ,

vandaag Grand Depart Düsseldorf.

Vanaf een uurtje of acht scheen de zon en werd het nog heerlijk weer.

02-06-'17. Zo. Bewolkt 17-19 gr. Frisse wind.

Na de koffie lopen we naar de welbekende grote ,,Designer Outlet Roermond,,.

Morgenochtend gaan de trossen weer los.............

Groetjes

Hans en Ineke

Cora

Nou ja zeg...weer de plannen omgooien maar wat moet je vooral verstandig zijn. We volgen wel waar jullie terechtkomen doe voorzichtig.
Wij zijn in Schotland met kou, wind, miezer regen bepaald geen zomereeer

Nel

Welkom in Nederland! Jammer dat jullie niet verder kunnen.....
Er komt weer goed weer aan, dus genieten!

Theo

Nederland is ook mooi en ieder geval schooner dan Belgie. Wij zijn vandaag een plasje opgeschoven maar gaan morgen eerst naar Venlo en misschien blijven we daar. Ik zal naar jullie uitkijken als vaste aanpakker!

T&B

Vera

Verdorie, we hadden dus even koffie kunnen drinken samen. We reden vanmiddag langs Roermond en ik heb aan Henk voorgesteld om even naar de Outlet te gaan. Ja, daar komen wij ook graag.
Maar Henk is niet fit dus we zijn doorgereden. Gisteren de hele dag regen in Duitsland. Wij waren in de buurt van Cochem, even een paar dagen weg - met paraplu. De Mosel was nog wel mooi hoog hoor (althans die indruk had ik).
We genieten van jullie verhalen !!!

josé

Zonde dat jullie weer moesten omkeren. Het weer wordt als t goed is wel beter de komende dagen. Ik kom iig jullie kant op deze week, even kijken hoe en wanneer tot gauw X

marry

Jullie houden wel van veranderingen, dan weer hier dan weer daar. En ook nog bofkonten met de vaste man die de lijn aanpakt. Het wordt hier ook mooi dus blijf maar in de buurt. Veel vaarplezier.

Marjon

Jeetje, wat een ongelofelijke pech voor jullie die lage waterstand! Goed plan hoor om weer deze kant op te gaan, anders jammer van al het wachten!
Veel plezier nog op mooie plekjes!
Wij al weer thuis na 10 weken oost en noord Nederland!

Frits

Jullie beleven heel veel. Leuk

Ellen van Veen

Leuk verslag weer Ineke, wij zijn momenteel op Samos en hebben al 5 dagen een hittegolf pffff.