Con Amore 2017. 5

Thieu (B) - Namur

19-06-'17. Ma. Zon 28 gr. weinig wind. 9.45 uur was een goede tijd om te vertrekken ivm met sluis Thieu, die dan nog niet in de stress zou zijn en daardoor niet werken.

Uitgezwaaid door de Engelse havenmeester John en Bettie en Theo a/b Skyfall.

We moesten de handbediende sluis weer bedienen door de tuinslang naar boven te duwen. Dat ging op zich goed maar we voeren er te dicht onder waardoor de ijzeren beugel van die slang keihard tegen de radarbeugel sloeg en de gastenvlaggenstok en radio-antenne er af braken. Vloekje !!! ..........Jammer dan, .........kan gebeuren.

Gelukkig ging het verder oké in de sluis. De hulphavenmeester waarschuwde ons nog dat de radarbeugel naar beneden moest om de sluis uit te kunnen.

Maar dat wist Hans wel.

Sb de hoek om naar het hoogtepunt van de dag: de passage van de schepenlift van Strepy-Thieu. De grootste verticale schepenlift ter wereld. Alhoewel sinds kort de chinezen een hogere maar wel kleinere lift hebben nagebouwd, maar dat terzijde.

20 jaar bouwtijd en in 2002 in gebruik genomen. 117 m hoog, 130 m lang en 75 m breed. 2 bakken die 73.15 m overbruggen. Dat zijn 7 tot 10 sluizen in een keer.

Een stoplicht gaf aan welke liftbak we moesten invaren. Het is alsof je een grote kathedraal invaart. We waren wederom de enigen. Vastgemaakt op de middenbolder.

En eraf om van het uitzicht te genieten. We waren in 10 min. boven en de hele procedure duurde een half uur. Bij het uitvaren van de liftbak passeerden we een van de dubbel uitgevoerde aquaducten die voor de verbinding met de hoogvlakte zorgen.

Als je achterom kijkt lijkt het een beetje alsof je van de wereld afvalt.

Weer weinig scheepvaart onderweg. Van het Centrumkanaal sb naar kanaal Charleroi - Brussel. In een zijtak ligt port de plaisance de Seneffe waar wij om 12.30 uur aankwamen. Het is nu 32 gr. Een mooie drijvende steiger. Helaas zou de havenmeester pas om 18.00 uur komen dus zolang geen water en geen stroom.

Ik ben op de fiets naar Seneffe gegaan (ruim 5 km) waar een grote Carrefour is .

Het bleef een warme avond.

20-06-'17. Di. Zon 32 gr. weinig wind. Hans ging op zoek naar een bepaald onderdeeltje om de afgebroken radio antenne weer te kunnen repareren.

En ik ging de was wegwerken enz. 'Smiddags een stuk gefietst.

Ondertussen werd het 33 gr.

Bettie en Theo a/b Skyfall en de Engelsen a/b Geisha kwamen hier ook binnen.

De Zwitsers a/b Bolero kwamen al een uurtje eerder. Allemaal passanten van Port de Thieu zijn hier weer compleet. De avond was windstil en zwoel. Heerlijk.

21-06-'17. Woe. zon 33/34 gr. Even na 9.00 uur vertrokken. Ruim half uur na Skyfall.

Bij de eerste sluis kwam er net vracht uit. Dat was alvast gunstig. Op naar de 2e.

Licht stond op groen, heel fijn.........en wat schertst onze opperste verbazing:

Skyfall lag in de sluis te wachten. Schijnbaar al een hele tijd!

De sluiswachters seinen elkaar in en bedachten dat we maar samen moesten sluizen. De derde sluis dus samen. Alle drie met drijvende bolders totaal 21 m. gezakt.

Bij Charleroi kwamen we op de Beneden-Samber. Van alle kanten vliegt de roest op je af. Bij het wachten van de sluis lig je in een binnenplaats van een hoogoven met stampende machines, hijskranen en bergen ijzer/staal en vreselijke herrie.

Tot de eerstvolgende Halte Nautique moesten we nog vier sluizen doen met in totaal 16.6 m verval. We hadden een paar keer pech omdat een vrachtschip voor ons lag,

ten alle tijde voorrang heeft en wij er helaas niet bij konden. Dat hield enorm op.

We kwamen pas om 19.00 uur aan op onze bestemming Auvelais.

Het is dan wel de langste dag vandaag maar het werd ook de langste dag.

De temperatuur heeft vandaag overal alle hitterecords gebroken.

Voor ons ook de warmste dag en nacht geweest.

Vlakbij is een grote Lidl wat ook het enige voordeel was. Er waren verder geen voorzieningen en het ligt vlak bij een spoorbrug met enorm veel treinverkeer wat de hele nacht doorging.

22-06-'17. do. zon 33 gr. weinig wind. We hadden afgesproken om met elkaar naar Namur te varen en zijn 9.30 uur vertrokken. We hoefden maar drie sluizen die zowaar allemaal meezaten. In totaal weer 12 meter naar beneden. Mooie groene tocht.

Om 13.00 uur lagen we weer aangemeerd op de Maas aan de kade onder de Citadel.

Theo en Bettie a/b Skyfall gingen naar de overkant in de haven waar we werden uitgenodigd een aankomstdrankje te drinken. Was heel gezellig.

De radio werkt weer. Hoera. Hans heeft het gelukkig weer voor elkaar gekregen.

Daarna waren we de stad ingelopen. Na 22.00 uur koelde het gelukkig flink af.

23-06-'17. Vrij. bewolkt 19 gr. Dat voelt even heerlijk aan zeg maar geen klagen hoor over het weer! 100% beter als vorig jaar met al die onophoudelijke regen waardoor onze reis niet verder naar het zuiden vervolgd kon worden vanwege te hoog water en veel te sterke stroming. Frankrijk kwam je niet meer in met de boot.

Theo en Betty weer uitgezwaaid. In de middag brak de zon door en werd het 25 gr.

Er kwamen wat schepen uit het zuiden de sluis door waaronder ook de Yvette van onze thuishaven. Bij het langslopen werden we aan boord gevraagd om een drankje te doen en wat bij te kletsen. Zij brachten geen leuk nieuws.

Hetzelfde rondje; Maas-Moezel-Rijn zouden ze doen maar..........

dit jaar niet te hoog water maar.......TE LAAG WATER. Dat wil je toch niet horen!!!

zij kwamen niet verder dan Dinant en de anderen tot Givet.

Meteen op internet , om aan informatie proberen te komen maar daar werden we niet wijzer van. De buienradar geeft wel de komende dagen regen aan. Ik hebt daar nooit eerder last van gehad maar kan het nu wel uit de lucht kijken !!!

24-06-'17. Za. Bewolkt 17 gr. Alvast wat wasjes gedraaid omdat er morgen regen zou kunnen komen !? In het centrum maakten ze alles in gereedheid voor

,,Fete de la Musique" het is gezellig druk in de stad en het werd ook nu weer warmer.

Booteigenaren komen langs of wij wel meer informatie over de waterstand hebben.

25-06-'17. Zo. Bewolkt 19 gr. Hoera er is vannacht een beetje regen gevallen,

dat moet een begin zijn van.............

Er is veel drukte en gezelligheid ivm een loop rond de Maas en over de bruggen, een Brocante bij Jambes en natuurlijk muziek in het centrum.

We zijn er nu achtergekomen dat je tot Verdun kan komen en verder nog alles stil ligt.

Maar als we de buienradar moeten geloven is er een sprankje hoop.!!!

?????????

Groetjes

Hans en Ineke

Skyfall

Leuk om te lezen , we hopen dat jullie je rondje kunnen afmaken. Wij nu in maastricht en best lekker weer, blojven hier een paar dagen
Veel plezier
Theo&Bettie

Jeanette

Weer een mooi verhaal. Die sluizen zullen denk ik niet mijn ding worden maar om verder te varen kun je niet zonder natuurlijk. Nooit gedacht dat jullie, met deadlines ervaring van vorig jaar, naar regen verlangen :-)
Goede vaart weer.

Yvon Castelein

Leuk weer die berichten te lezen. Wij zitten in de Bodensee. Wij hebben het ook heel warm. De laatste 2 dagen iets koeler dus aangenamer. Wij duimen voor jullie dat jullie je reis gewoon af kunnen maken volgens de planning. Dus regen voor jullie

marry

Fijn om te lezen dat alles goed gegaan is bij die sluizen . Ook dat jullie lekker weer hebben en hopen dat er toch wat regen gaat vallen zodat jullie de reis af kunnen maken. Goede vaart.

Marjon

Leuk en herkenbaar verhaal weer Ineke!
Bijzonder hè zo'n scheepslift?
De route daarna hebben wij ook gedaan, Charleroi lelijk, maar ook bijzonder. Seneffe en Auvelais ook gelegen! Inderdaad die treinen! Wij lagen daar toen alleen en ze waren ook nog eens aan die brug aan het werk!
Heel veel plezier op jullie fijne boot!

Rietje koopman

Leuk die verhalen, ik lees ze aan Joop voor en die vind het ook erg leuk!!
Fijne reis verder !! Groetjrs