Con-Amore 3

Wemeldinge - Sas van Gent

05-06-'17. Ma. 2e Pinksterdag. Half bewolkt 17 gr later 21 gr. 4-5 Bft.

10 uur vertrokken. Ondanks de harde wind en witte schuimkoppen op de Oosterschelde viel de deining reuze mee.

Niet te vergelijken met Marker en/of IJsselmeer gelukkig !

Voor de sluis van de Zandkreekdam moesten we lang wachten. De wachtsteigers lagen al vol. Het was lastig met die harde wind en zoveel anderen om ons heen.

Toen de sluis open ging bleven er maar schepen uitkomen, ik weet niet hoeveel, zelfs aan het einde nog een groot aantal roeiers. Geduld geduld! .......

Eindelijk erin en er werd gestapeld met vijf boten naast elkaar.

Een voordeel: de zeilers hadden geen ruimte om dwars te kunnen liggen.

12.30 uur kwamen we er uit en kwamen op het Veerse Meer dat is omsloten door Walcheren, Noord- en Zuid Beveland.

Een watersportparadijs voor surfers, kanoërs en vooral voor voor- en achter langsrazende zeilboten door de harde wind.

Zij denken echt dat ze alleen zijn. Op het moment dat je dacht....

,,dit gaat fout,, hielden ze in of ze gingen op het laatste moment oploeven.

Zij hebben voorrang maar toch !!!!!

Op weg naar Jachthaven Oranjeplaat Arnemuiden, in de meest zuidelijke hoek van het Veerse Meer, misten we een boei, de dieptemeter gaf al 0.5 m. aan dat betekent voor ons VAST. We schraapten over de bodem en konden niet meer achteruit..........vol gas vooruit dan maar..........gelukkig dat liep net goed af.

Via een smalle goed betonde geul konden we de haven bereiken.

Wat een rust hier, helemaal beschut.

06-06-'17. Di. code geel! 13-14 gr. zware buien en 8 tot 9 Bft hier in Zeeland.

We blijven veilig in de haven, en liggen goed vast. Ook de meubels op het dek vastgezet. Hans moest 2.5 km lopen voor de enige super in de buurt.

Hij kwam tot op het bot doorweekt terug ondanks de stormparaplu.

Het is nu een officiële zomerstorm met windstoten van rond de 100 km p.u.

De laatste was 25-07-'15. De zwaarste ooit. We lagen toen in Hoorn.

07-06-'17. Woe. 15 gr. Nog steeds 8-9 Bft. Het blijft gelukkig wel droog.

Niemand waagt zich buiten de haven. Gekkenwerk zou dat zijn.

In de middag hebben we wel heel stoer de fietsen gepakt om naar Veere te fietsen zwaar tegen wind pfffff. Een mooi historisch gezellig toeristisch stadje. Daarna door naar Arnemuiden, de welbekende luidklokken in de kerktoren bekeken. In dezelfde toren hangt ook het in 1589 gemaakte astronomisch uurwerk, uniek in de wereld. Het geeft nu de getijden aan in Vlissingen. Erboven hangt een maanbol.

Verder is er niet zo veel te zien en/of te doen daar.

08-06-'17. Do. bewolkt 15 gr. 5 Bft. Vertrek 9.30 uur. Het is heel stil op het Veerse Meer. Na sluis Veere kwamen we op het Kanaal door Walcheren en om 11.20 uur lagen we aan de meldsteiger bij WVArne Middelburg. Helaas een keer per uur om kwart over gaat de brug open dus moesten we wachten tot 12.15 uur om naar onze ligplaats te kunnen. Even de boel verkend achter de brug. We liggen in het centrum.

Een leuke gezellige stad met veel terrassen en bijzondere winkeltjes.

De zon kwam door en het werd lekker warm. Marktdag!! Weer veel fruit. Heerlijk .

De weersvoorspelling was niet best voor de nacht; zware regen, onweer en zelfs hagel. Goed voorbereid maar alles viel gelukkig mee. Een buitje 'smorgens vroeg.

09-06-'17. Vrij. bewolkt 16 gr. 5 Bft. Wij zijn naar de AH XL gelopen om nog het een en ander in te slaan. Dit is een van de laatste Ned. Supermarkten.

Ook nu kwam de zon door en liep de temperatuur snel op.

Dit week-end zijn hier de ,,Stadsfeesten,, met veel muziek, theater, dans , kunst enz.

Ook het 800 jarig bestaan van Middelburg werd gevierd.

10-06-'17. Za. Zon 23 gr. 4 Bft. Het is overal gezellig druk in de stad met diverse optredens etc. En een Defilé met veteranen, legervoertuigen en motoren.

Zelfs een Spitfire bleef boven het centrum rondjes vliegen.

11-06-'17. Zo. zon 26 gr. Weinig wind. Ideale dag om te vertrekken. We moesten om 10.15 uur door de brug de haven uit (die een keer per uur gaat) ,om 10.37 uur door de spoorbrug te kunnen , die een keer in de TWEE uur opengaat , en ook ivm de getijden van de Westerschelde, varen we de zg blauwe golf.

Met vijf schepen in colonne door de bruggen tot Vlissingen .

We konden ook zo de sluis van Vlissingen in.

12.00 uur kwamen we op de Westerschelde met het geplande opkomende water.

Alleen met goed zicht en een radarreflector mag je de kortste weg oversteken, dat is evengoed nog 4 km. Dit water staat in open verbinding met de Noordzee en er varen grote zeeschepen, loodsboten en Ferry 's.

Gelukkig was het vrij stil op het water.

Om 14.00 uur kwamen we bij het moderne sluizencomplex Terneuzen aan.

Het werd een langdurige bevalling voordat er vier grote vrachtschepen in lagen.

Wij mochten er als laatste in. Het is goed dat Hans zei dat we beter vast konden maken na het schutten, want met het er uit varen van zoveel geweld, had ik dat niet kunnen houden.

We varen nu op het Kanaal van Gent naar Terneuzen , 32 km lang, waarvan 15 km in Nederland. Druk bevaren door Zee- en Binnenvaart schepen.

Op dit Kanaal gelden speciale bepalingen die je ook aan boord moet hebben.

16.00 uur kwamen we eindelijk in de binnenhaven WSV 't Sas in Sas van Gent aan.

Het was bijzonder slecht aangegeven, waardoor we eerst nog in de buitenhaven terecht kwamen.

Ondanks dat alles redelijk meezat werd het nog een lange vaardag.

Boodschappen bij de Lidl hier om de hoek. De cobb kon weer aangestoken worden.

Waarna het weer ging veranderen, de wind trok aan naar 5 Bft. Maar het bleef droog.

Bijna in België !

Groetjes

Hans en Ineke

José

N beetje regen tussendoor mag best wel haha, tot nu toe al meer zon gehad dan vorig jaar al die maanden! Wat n geluk???? lekker door naar het zuiden???? X

Nel

Oh die sluizen hè! Moet je ook allemaal maar weten! Knap hoor! Veel plezier!

marry

hallo ineke en hans, heb de eerste drie blogs van astrid doorgestuurd gekregen. want ik was wel benieuwd hoe het met jullie gaat. maar zo te lezen gaat alles voor de wind en genieten jullie volop.

Cock

leuk verslag weer. Inmiddels al in België aangekomen? We lezen het t.z.t. wel.
Het is en blijft een aparte wereld op het water, er gebeurt altijd wel wat!
Groeten!

Goof en Andrea

Even een reactie op jullie leuke verhalen, fijn dat jullie er zo van genieten en allerlei leuke plaatsjes aandoen. Vergeleken met het weer van vorig jaar boffen jullie nu wel met het weer. Af en toe een buitje hoort bij ons klimaat, maar gelukkig niet hele dagen regen en een goede temperatuur. Wij wensen jullie nog een hele fijne voortzetting , lieve groetjes van ons. (Ook leuk dat Nicky met de kinds langs zijn geweest)