Con Amore 2017

Warmond - Brouwershaven

20-05-'17 za. zijn wij ons weer gaan settelen op de boot.

Weer een hele verhuizing voor komende maanden.

De weersvoorspelling is voorlopig heel gunstig.

'Avonds de cobb op het achterdek weer aangestoken, alsof we niet weggeweest zijn.

21-05-'17 zo. Het ontbijt konden we lekker buiten doen.

Hans kon nog een motortochtje rijden met Goof.

En 'smiddags kwamen Cora en Joop nog even gedag zeggen.

22-05-'17 ma. zon 21-24 gr. Motoruren staat op 3432.

9.30 uur. Onze reis gaat beginnen.

De planning is eerst ri. De Zeeuwse Eilanden,

door België , stukje Frankrijk , dan oostwaarts , Moezel, Rijn enz.

We konden mooi meeliften achter een vrachtschip waardoor alle bruggen en de sluis bij Gouda direct open gingen. 13.00 uur kwamen we onder de hefbrug van Waddinxveen, en dan moet ik er altijd aan denken dat die toch een paar keer onbedoeld naar beneden is komen vallen, ook weer na een reparatie.

en dat idee vind ik altijd toch een dingetje,

alhoewel hij nu wel weer goed is gerepareerd natuurlijk.

De Leiderdorpse brug werd bediend door Jos, die wij kennen van de KWV Kaag.

Hans heeft hem nog even teruggebeld, via de marifoon waar iedereen meeluistert is dat lastig. Hij zei wanneer hij in Bruinisse zou zijn met zijn schip. Wij hebben nog geen idee wanneer wij waar zullen zijn dus wie weet ontmoeten wij elkaar daar nog .

16.15 uur lagen we in Dordrecht. WSV Wijnhaven, het historische havengebied.

Voor 2 nachten.

23-05-'17 di. Zon 22 gr. Wel windkracht 5/6. Dus goed dat we in de haven blijven.

Dordrecht, de eerste stad van Holland, heeft een mooi historisch centrum.

Een mooie dag om te wandelen langs de highlights.

24-05-'17 woe. Ivm het getij (ook in de Spui) is er geadviseerd 10.30 uur te vertrekken. We moesten om linksaf te gaan de drukke diepe getijrivier Oude Maas oversteken tussen de duweenheden - en zeevaartschepen door, maar alles ging goed. Het is hier net het drukste punt omdat Oude Maas, Noord en Merwede bij elkaar komen met heel onrustig water. Uit voorzorg maar alles vast en op de grond gezet. Om de Spui, ook weer een diepe getijrivier ( tussen Oude Maas en Haringvliet) in te gaan, moesten we weer oversteken, maar op dit punt was het een stuk rustiger. Op deze rivier zijn we geen vrachtverkeer tegengekomen. Om 13.30 uur kwamen we op het Haringvliet.

Om de vele ondieptes heen konden we dit brede water via de betonning oversteken om in de Gemeentehaven Middelharnis te komen. Er waren een paar verenigingen te gast die langszij en bij elkaar lagen. Wij konden aan de kade nog rustig aanleggen.

25-05-'17 do. Hemelvaartsdag zon 24 gr. Wij blijven Nog een nacht in Middelharnis en hebben een lange rondwandeling gemaakt waarmee ook Sommelersdijk aangedaan werd. Dit zijn zg kerkringdorpen. De huizen werden in een ring rond de Kerk gebouwd. Deze dagen is het ,,Kunst kijken Goeree Overflakkee '', wat er onderdeel van uitmaakte. In oude pandjes, kerkjes en in woonhuizen, waar je zo binnen kon stappen, heel bijzonder . Een soort van ,,gluren bij de buren,,.

Met passie werd erover verteld.

'Savonds heerlijk gegeten aan de haven bij Brasserie ,,'t Vingerling" Michelin bekend.

Er was voor ons een voor ons bekend schip aangemeerd nl. ,,Time Out" Louis even kort gesproken, zij bleven daar nog liggen.

26-05-'17 vrij. zon 25 gr. Met matige wind. 10 uur vertrokken via het 2 km lange havenkanaal , over het Haringvliet naar de grote Volkeraksluizen waar we om 12.30 uur in lagen. De zeilboten hadden het daar heel moeilijk door de wind. Bij een, die zichzelf instructeur noemde, een Griek met 4 Belgen aan boord lukte het echt totaal niet en kwam dwars te liggen en knalde zo tegen de kant. Met het nodige gekraak. Uiteindelijk met een hoop geschreeuw kwam hij achterstevoren vast te liggen. Lachwekkend voor iedereen. Het sluislicht stond nog op rood toen hij weer schreeuwde ,,LOS" om als eerste er weer uit te willen. Het zeilschip draaide weer ongecontroleerd en iedereen gauw met stootwillen klaar om zijn eigen schip te beschermen. (Sukkeltje).

14.30 uur kwamen we bij WSV Oude Tonge..hier lag een grote club uit Antwerpen.

We moesten weer draaien en de kom uit. Aan de kade was gelukkig nog een plekje .

Boodschappen ook hier weer dichtbij. Het bleef een warme avond waardoor we lang buiten konden zitten.

Naast de haven is een gedenkteken betr. de Watersnoodramp 1953. Oude Tonge is het allerzwaarst getroffen van heel Goeree Overflakkee. Wk 11 NW met springvloed.

27-05-'17 za. zon 25-30 gr. Matige wind. 9.30 uur vertrokken.. na uurtje kwamen we bij de grote Krammersluizen, waar we eerst totaal verkeerd lagen tussen de beroepsvaart. We werden hard door luidsprekers gewezen dat we terug moesten varen , om een pier heen naar de zg ,,sport,, sluis . Het aanwijzingsbord was door de zon niet te lezen. We konden er wel gelukkig zo invaren.

Hierna varen naar de grote Grevelingensluizen. Hier moesten we aanleggen en lang wachten. Toen we er in mochten varen begreep ik ook waarom. iedere lege ruimte werd opgevuld door grotere en kleinere zeilschepen. We lagen er met 26 stuks in. Alles ging goed en beheerst. (De Griek was niet meer in beeld).

We varen nu op het Grevelingenmeer. Het allergrootste ZOUTwater meer van Europa.

Nog nooit zoveel zeilschepen tegelijk gezien. Prachtig gezicht .ondanks dat was het relaxed varen met heeeeerlijk weer. We zijn nu in Zeeland.

14.30 uur lagen we vast in de oude haven van Brouwershaven. We werden vriendelijk bij het binnenkomen door een luidspreker verwelkomd en kregen een plek toegewezen.waar we heel blij mee zijn. Ook weer aan een langsteiger in het dorp.

Bij een goede viswinkel hier aan de haven ,die ook vooral veel Duitsers wisten te vinden, hebben we heerlijke vis gehaald.

28-05-'17 zo. 20 gr. halfbew. Na een heerlijk ontbijt, zijn we gaan fietsen.

Na 15.00 uur trok de wind aan en de lucht ging veranderen !!!

En.....Wij zijn zo blij met de screens, die we hebben laten maken voor de salon en de ramen van het achterdek. Het scheelt heel veel warmte binnen.

Bij de salon kon het er de hele week opblijven.

Groetjes

Hans en Ineke

Lydia

Heerlijk om te lezen met stukjes geschiedenis van de plekjes die jullie aan doen. Geniet maar heerlijk op jullie drijvende huis, tot schrijfs . Lydia

Yvette

Hey Hans en Ien,

Goed om te horen dat jullie eindelijk eens mooi weer hebben. Geniet er lekker van samen!

Liefs

Otto en Jeanette

Fijn dat jullie eindelijk eens met mooi weer zijn vertrokken en al weer een hebben gezien. Leuke foto's. Groetjes uit mooi Sicilië en nog goede vaart xxxx

Ad de Been

Hallo Ineke en Hans,
Ja, dit komt allemaal heel bekend voor. Ik heb heel vaak de staande mast route gevaren van Zeeland naar Amsterdam en terug. Echt welbekend met alle duwbakken en ander groot spul waar je heel bang voor moet zijn, want ze gaan sneller dan je denkt en zijn veel groter dan jij.
Ik heb vele jaren op het Grevelingenmeer gevaren lag toen in Aqua Delta in Bruinisse en kwam veel in Brouwershaven. Heel wat afgegeten en gedronken daar. In Brouwershaven ging mijn boot in de winterstalling enz. enz.
Daarna heb ik ook heel lang in de verenigingshaven in Zierikzee gelegen met name om van daaruit via de Roompot op de Noordzee te zeilen naar de Belgische en Franse kust en voor de oversteek naar Engeland.
Geniet en ben voorzichtig.
Groet, Marianne en Ad

Ellen van Veen

Leuk verslag Ien lekker dat jullie nu eens mooi weer hebben. Lieve groetjes, Ellen

Marjon

Heerlijk om weer met de boot weg te zijn! Leuk op zout water! Hebben wij nog niet gedaan!
Heel veel plezier! Groetjes vanaf "de Reinofke" uit Appingedam.

Cora en Peter

Fijn dat jullie met mooi weer weg konden gaan, hopen dat het veel mooi weer zal zijn tijdens deze reis. We volgen jullie graag, veel plezier.

Els

Hoi Ien en Hans,
Wat heerlijk om te lezen wat jullie allemaal voor avonturen meemaken en leuke dingen doen!
Echt heel gaaf!
Ga lekker de komende tijd genieten van jullie verslagen en wens jullie een goede vaart!
veel liefs,
Els

Beppie

Hoi Ien en Hans, geniet ervan. Geen mooier land dan Nederland om te varen. Wij gaan vrijdag weer richting Sneek voor een rondje Friesland. Liefs!

Nel rijnbeek

Leuk weer mee te kunnen reizen. Knap hoor door al die sluizen! Het is altijd spannend hè! Lieve groet en veel plezier!

joop en cora

Jullie hebben al veel gezien, je gaat toch niet te snel door zeeland heen?
Je zit nu in de goede hoek voor mooi weer he. even een tijdje blijven.
Wij ook, dus.
Spannend die grote sluis, lekker stressie.
Veel plezier in de volgende dorpen.
gr. Joop en Cora.

Marleen

Hoi Ineke en Hans,
Leuk weer jullie verhalen. Gelukkig dit keer mooi weer en op het water heb je meestal een lekker windje.
Geniet er van!
Grtjs Marleen

Goof en Andrea

Hallo Ineke en Hans, leuk dat jullie het zo naar jullie zin hebben en ook mooi weer, dat was vorig jaar wel anders. Wij zijn een weekje naar Texel geweest en hebben het ook erg naar onze zin gehad. Edward is een dagje mee geweest op de motor en Jeroen en Mariska zijn de laatste dag nog geweest ook op de motor . Wij zijn gezellig bij mijn broer en schoonzus geweest en ook nog vrienden bezocht ook prachtig weer geweest. Wij wensen jullie een hele fijne bootreis en leuke verhalen. Lieve groetjes ven Goof en Andrea

Cock Versteege

Ha Ineke en Hans,
Het is weer een interessant verhaal! Piet en ik volgen jullie graag.
We wensen jullie deze zomer een mooie reis met de Con Amore!!
Gr. Cock